Marc Atkins/Getty Images (צילום: ספורט 5)
Marc Atkins/Getty Images | צילום: ספורט 5
(PAUL ELLIS/AFP via Getty Images) (צילום: ספורט 5)
(PAUL ELLIS/AFP via Getty Images) | צילום: ספורט 5
ה-VAR שינה את הכדורגל. הכנסת שיפוט הווידאו לפני מספר שנים ככלי עזר לשופטים נחשבת לכלי שהוביל למהפך בענף, כאשר רבים טוענים כי מדובר במהפך לרעה שפגע בכדורגל. סקיי ספורט ניסה לענות על כך בכתבה מקיפה שפורסמה היום (חמישי), בה שוחח עם אחראי הכדורגל בפרמייר ליג טוני סקולס.

ה-VAR הוביל לכך ש-96% מההחלטות בליגה האנגלית נחשבות לנכונות ולא 82% לפי ממצאיה, מה שנחשב לעלייה גדולה. מתוך 20 השגיאות של ה-VAR, 17 מתוכן היו ההחלטה שלא להתערב, שתיים היו החלטה בהן ה-VAR התערב שלא כצורך ואחת הייתה שגיאה עובדתית, השער שנפסל לליברפול מול טוטנהאם. הוועדה המפקחת כוללת שחקנים, מאמנים ושופטי עבר.

למרות זאת, בממלכה מודעים למספר בעיות בשימוש ב-VAR. "לוקח המון זמן לבדוק דברים. אנחנו משקיעים בזה יותר מדי אנרגיה, וזה פוגע בשטף של המשחק", אמר סקולס לסקיי. כפועל יוצא של זה, חווית הצפייה באצטדיון נפגעת. לפי נתוני הליגה, המשחקים הממוצעים ב-2023/24 לוקחים 101.68 דקות. 58.47 מתוכן הן הזמן בו הכדור על הדשא, כ-63% נמוכים מאוד. אנשי הפרמייר ליג, אגב, מאשימים את ההתאחדות האנגלית בקיפאון.

בדיקה אחרת, של ESPN, העידה כי יש פחות שגיאות אך כי כמות הבדיקות עולה בהדרגה. הקבוצה שסבלה הכי הרבה מה-VAR בפרמייר ליג היא ליברפול עם לא פחות מ-4 שגיאות. "הטכנולוגיה, כרגע, מציבה רף גבוה מדי למשחק שלנו. זה נכשל באופן בלתי נמנע", טען מאמן טוטנהאם אנג` פוסטקוגלו. 

בספרד, אגב, יש ביקורת מצד ריאל מדריד, ברצלונה ושחקנים בפרופיל גבוה כמו איסקו ויאגו אספס על ה-VAR עצמו. יו"ר איגוד השופטים אמר ש"ה-VAR לא תרופה מוחלטת גם אחרי שבע שנים. אנחנו משתפרים, אבל זה לא יפתור הכל". 

האנס יואכים-ואצקה, יו"ר ההתאחדות הגרמנית, המשיך באותו הקו: "אם אנחנו רוצים שיהיה עתיד ל-VAR אנחנו צריכים לשנות דברים. הכדורגל מבוסס על רגש, אנחנו חייבים לקחת אותו ברצינות". ביקורת דומה הושמעה גם מאיטליה.

הליגה האנגלית שוקלת להכניס מערכת חצי אוטומטית לזיהוי נבדל, מה שיקל על השימוש ב-VAR (שאינו אוטומטי בשלב זה). מערכת שתבדוק באופן אוטומטי, ולא באמצעות צפיות חוזרות של בני אדם בווידאו, יכולה להפוך למהירה יותר. כרגע טרם ברור כיצד המערכות החצי אוטומטיות יעבדו מבחינה טכנולוגית, אך סקולס מאמין שזה ייפתר במהלך עונת 2024/25.