sportFive584500 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

במאי 2015, לפני פחות משנה, ערכה לשכת התיירות של מדריד סקר בקרב תיירים נכנסים וביקשה לציין את סיבות המשיכה לביקור בעיר. אחד מכל שלושה ציין - כמטרה עיקרית או משנית - את ריאל מדריד או כריסטיאנו רונאלדו (וההפרדה מכוונת בין הקבוצה לכוכב) כטריגר לביקור. לפני ביקור במוזיאונים, חיי התרבות, חיי הלילה והמסעדות המדהימות בבירה, ניצבים בגאון ריאל מדריד, ו-CR7.

ריאל מדריד היתה תמיד אימפריית ענק בעולם. מותג שעומד בפני עצמו בגלל העוצמה, המסורת, התארים, הכדורגל המדהים והכוכבים שלבשו את החולצה הלבנה. אבל המותג לא פרנס בצורה כה משמעותית את העיר מדריד. רוחות השינוי והחשיבה הכלכלית החלו עם הקדנציה הראשונה של הנשיא פלורנטינו פרס. ימי הגלאקטיקוס בתחילת המילניום, עם זינדין זידאן, לואיס פיגו, רונאלדו (הברזילאי), ובהמשך גם דייויד בקהאם, שמו את הראיה הכלכלית והמותג בשוויון מוחלט עם הצד המקצועי.

ואז, ב-2009, הצטרף כריסטיאנו רונאלדו. מגה כוכב, כזה שכמו מסי - פעם בדור - מגיע ומשנה את החוקים. לא את אלו של הכדורגל, אלא את הכלכליים. תרבות תיירי הכדורגל צמחה במאות אחוזים בעשור האחרון. רונאלדו וריאל, ריאל ורונאלדו, מכניסים לקופת מדריד בכסף ישיר או עקיף קרוב למיליארד יורו בשנה. מסעדות בהן אוכלים תיירי הכדורגל, מלונות, מוניות, חנויות שופינג ומזכרות וחברות תעופה הן חלק ממה שניזון ומזין את הטירוף סביב ברצלונה ומדריד. וכן, הטירוף הישראלי סביב מסי, רונאלדו, ריאל ובארסה השפיע גם עלינו בישראל.

כשכל ילד בר מצווה טס לברנבאו או לקאמפ נואו לפני שהוא ראה את הדשא בבלומפילד צריך להבין עד כמה התופעה אצלנו היא חסרת גבולות ורק הולכת וגדלה. מעל ל-3,000 ישראלים בילו בנובמבר האחרון בקאמפ נואו, כשבאו לקלאסיקו. הנתונים שיש לסוכני הנסיעות, המתעסקים בתיירות ספורט, מספרים שבמשחקי ברצלונה וריאל בליגת האלופות יש כ-1000 ישראלים ובשלבים המכריעים אפילו כפול מכך.

ירדנו לפרטים הקטנים כדי לנסות ולהבין את המשמעות דרך גוף כלכלי. חברת התעופה אייר אירופה מטיסה קרוב לתשעה מיליון נוסעים בשנה ל-50 יעדים שונים. במרץ 2015 היא חנכה קו ממדריד לת"א (בימים שני-רביעי-שישי). החברה מזוהה עם ספורטאים ספרדים ושמה אותם בפרונט חלק ממיתוג של חברת תעופה.

"החיבור לספורט בספרד, הוא טבעי, יוקרתי. מדובר באלופי עולם, בספורטאים הטובים בתבל בכדורגל, טניס, כדורסל ועוד ועוד. ספרד הרי היא מעצמת ספורט" מספר שוקי פישלר, מנהל המכירות, על אסטרטגיית החברה. מבחינת אייר אירופה החיבור הכלכלי בין ספורט וכוכבי ספורט לחברה כלכלית, כמו חברת תעופה הוא טבעי. "רוב החסויות שאייר אירופה נותנת היום בעולם הם סביב ספורט. אם זה בכדורגל - דייגו סימאונה הוא הפרזנטור של החברה בספרד, ולואיס סוארס באורוגוואי. בענפי ספורט אחרים ניתן לצין את חורחה לורנצו – רוכב המוטו ג'י פי. בנוסף, אנחנו נותנים חסות למועדוני ספורט כמו מיורקה בכדורגל (בסיס האם של החברה), פאלמה מיורקה בכדורסל, ופאלמה פוטסל – בכדור יד". הספורט, הוא מנוע צמיחה כלכלי לתיירות ולתעופה.

לראות אותם מקרוב (getty) (צילום: ספורט 5)
לראות אותם מקרוב (getty) | צילום: ספורט 5

איך שוק תיירות הכדורגל בישראל משפיע עליכם? רונאלדו ומסי משפיעים על תפוסת הנוסעים?
"בהחלט, בצורה מדהימה. אייר אירופה נכנסה לשוק הטיסות הסדירות לישראל במרץ 2015 ומאז סביב משחקי ליגת האלופות והליגה הספרדית התפוסה  עולה לכמעט 100 אחוז. המספרים מרשימים בכל פעם מחדש".

צריך להבין, למשל, שסוכנים רבים בארץ עובדים בעיקר על הנישה הזו של ליגת האלופות, ריאל וברצלונה ומזמינים מראש קבוצות סביב תאריכי המשחקים של הליגה הספרדית וליגת האלופות. זה קהל שהולך ומתרחב והכמויות של הישראלים סביב ריאל וברצלונה הם באופן יחסי גדולים מהממוצע העולמי.

באסטרטגיה, תנועת תיירי הכדורגל היא גורם מכריע על החלטות כגון ימי הטיסות, השעות, המחירים וכו'?
"בישראל, המטרה הייתה להציע טיסות קשר נוחות ליעדים בדרום אמריקה. יש לקחת בחשבון שדרום אמריקה היא יבשת שבה בכל שנה יש אירועי ספורט שאנחנו נותנים להם מענה.ב-2014 היה המונדיאל בברזיל, וראינו עליה גדולה בתנועה לברזיל. השנה אנחנו רואים זאת בטיסות לברזיל לאולימפיאדה לדוגמא. כבר יש ישראלים שמזמינים טיסות לברזיל דרכנו למשחקים האולימפיים. אבל, מעל הכל,  הטיסות לספרד מרוויחות מכך. הספורט הוא אחת הסיבות המובילות לגידול הזה".

החברה העולמית מתייחסת לכך ומקבלת החלטות שמושפעות סביב אירועים כמו ליגת האלופות?
"ברור. האווירה שהמטה של החברה מייצר היא שבאמת כל הנושא השיווקי מתמקד בספורט. זו חברת התעופה ובכלל חברה עסקית שייצרה אולי את הממשק הכי גדול לספורט הספרדי והם התלבשו על זה ומיתגו כך את עצמם. אייר אירופה תמיד נותנת חסות לאירועי ספורט או קבוצות ולא לענייני אופנה, אוכל ודברים נוספים".

אנחנו בארץ פונים לתיירות יוצאת ולכן החיבור שלנו הוא חיצוני, לליגה הספרדית ולליגת האלופות ולא לאירועי ספורט בישראל. בארץ  יש לכך השפעה ישירה מבחינת הנוסע. השנה היינו עדים בישראל להחלפת מטוס בעל קיבולת של 180 מושבים בכזה של 275 מושבים רק לצורך משחק במדריד. בימים שלפני המשחק, הטיסה מלאה לגמרי - בניגוד לימים אחרים בהם התפוסה יכולה לנוע, בטח בחורף, בין 65 ל-80 אחוז תפוסה. הוקמה נישה חדשה לגמרי של תיירות ושל הכנסות לכל מי שמתעסק בכדורגל ובמותג ליגת האלופות".

ישראל היא מדינה אוהבת ספורט, צמאה לראות ולהרגיש את חווית הספורט וכל עוד כאן בארץ המותג לא ייצר את הכוכבים המושכים והתנאים - הרצון להיות שם, ימשיכו בנתב"ג מטוסים מלאים להוציא את עם ישראל לראות את ליאו מסי וכריסטיאנו רונאלדו.