sportFive1179140 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
sportFive1179138 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

Gran Turismo 7, אחד ממשחקי הפלייסטיישן הצפויים של השנה, מצא את עצמו באש קיצונית בעקבות יציאת המשחק. העדכונים האחרונים של המשחק שברו את חווית המשחק עבור חלק מהמשתמשים עד לנקודה שבה שרובם הפציצו את המשחק עם ביקורות נוראיות באתר Metacritic והפכו אותו לאחד ממשחקי סוני בעלי דירוג המשתמש הגרוע ביותר שיצאו אי פעם. ובכן מה גרם לכל הזעם הזה?

הכל התחיל השבוע, אולפן הפיתוח של המשחק, Polyphony Digital, הוציא עדכון בשם 1.07 עם מספר תיקונים אחרי ההשקה. אך לתיקון הייתה שגיאה שאילצה את המפתחת לכבות את שרתי המשחק למשך כ-30 שעות לפני ש-GT7 שוב היה נגיש לחלוטין.  כפי שכבר אפשר לנחש, השחקנים לא היו מרוצים.

הבעיה עם זה היא שמצב הקריירה לשחקן יחיד של GT7 דורש חיבור מקוון קבוע. לכן, אם האינטרנט של משתמש כבוי, או במקרה זה, שרתי ה-GT7 מושבתים, שחקנים יכולים לגשת רק למבחר מוגבל של תכונות המשחק החדש, שרבים מהם שילמו עבורם לפחות 60 דולר. ברור שאנשים היו כועסים.

sportFive1179141 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

נכון שאפשר להסתכל על הבעיה כמשהו יחסית זניח והשחקנים סתם אוהבים לצעוק על כל פיצ'ר קטן שהם לא אוהבים במשחקים שלהם, שזה דיי מה שקורה היום בכל השקה של משחק. אך הדרישה לחיבור רשת קבוע בשביל מצב קריירה תמיד היה נושא בעייתי שחברות הגיימינג לא תמיד הבינו את הבעיה בו. נכון שגם בישראל כמעט לכולם היום יש אינטרנט ביתי אך הבעיה פה היא דווקא אצל שרתי המשחקים ולאו דווקא אצל המשתמשים.

אבל כדי להחמיר את המצב, עדכון 1.07 הפחית באופן דרסטי את התשלומים עבור אירועים מסוימים, מה שהקשה על צבירת קרדיטים (מטבעות) במשחק ובכך מעודד שחקנים להוציא כסף אמיתי על מטבעות במשחק. עוד נושא שמאוד רגיש עבור גיימרים ברחבי העולם.

שחקנים מרוויחים קרדיטים על ידי השתתפות במרוצים. אתה יכול לנצל את הקרדיט כדי לקנות כלי רכב אחרים, מוצרי קוסמטיקה, או רכישת חלקים כדי למקסם את הפוטנציאל של הרכב.  בחלק מהמקרים, הצטמצמו הזכיות שהתקבלו בחצי. מירוצים כמו Fisherman's Ranch ירדו מתשלום של 65,000 קרדיטים ל-30,000 קרדיטים, וסוזוקה Circuit ירד מ-75K ל-50K,  ויש עוד דוגמאות במסלולים אחרים.

sportFive1179142 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

ככל שהביקורת גברה, המנהל הראשי של גראן טוריזמו קזונורי ימאוצ'י כתב פוסט התנצלות והסביר מדוע השרתים היו מושבתים כל כך הרבה זמן, ומה קרה בנושא הזכיות בקרדיט במשחק. ימאוצ'י הסביר כי הסיבה לנפילת השרתים נגרמה עקב בעיה שבה המשחק לא נטען כראוי במקרים מסוימים על שתי הקונסולות של סוני, ה-PS4 וה-5.

בנוגע לתשלומים הנמוכים יותר, קזונורי הצהיר שהוא רצה ששחקנים "ייהנו מהרבה מכוניות ומרוצים אפילו בלי עסקאות מיקרו". עם זאת, הוא גם רצה להגביל משחקיות שחוזרת על עצמה ולהדגיש את הערך של המכוניות הווירטואליות של GT7 בהשוואה למקבילותיהן מהחיים האמתיים.

"התמחור של מכוניות הוא מרכיב חשוב שמשדר את הערך והנדירות שלהן, אז אני כן חושב שחשוב שזה יהיה קשור למחירים בעולם האמיתי", כתב ימאוצ'י. "אני רוצה להפוך את GT7 למשחק שבו אתה יכול ליהנות ממגוון של מכוניות בהרבה דרכים שונות, ואם אפשר, אני רוצה לנסות להימנע ממצב שבו שחקן חייב להמשיך לשחזר מרוצים מסוימים שוב ושוב."

ובכן גם אם הנקודה של ימאוצ'י קצת מובנת, זה עדיין לא עובר בשקט אצל מעריצי הסדרה. שחקנים תמיד היו בעבר נגד מיקרו תשלומים מכל סוג, וברמה מסוימת תמיד יישארו כאלה. וגיימרים אשר ירצו להשיג את כל המכוניות במשחק, יאלצו "לטחון" מרוצים ושעות משחק כדי להשיג את מה שהם יכלו בחצי מהזמן רק לפני כמה ימים.

בנוסך, עוד נקודה שמאוד מכעיסה את המשתמשים היא שאפשרות המיקרו תשלומים בכלל לא הייתה זמינה במהלך השקת המשחק ואולי גרמה לכך שהציונים שהמשחק קיבל הם גבוהים יותר ממה שהוא אמור לקבל. לאורך השנים האחרונות, כותרים אשר יצאו עם מערכת מיקרו תשלומים בעייתית גם קיבלו בדרך כלל את הציון המתאים לאותו משחק, כלומר מערכות אלו אכן משפיעות על הציון הכולל של המשחק.

אז בזמן שאתרי הגיימינג הרעיפו שבחים על המשחק מכל הכיוונים,  הגיימרים הלכו לכיוון אחר לחלוטין, וככה משחק כמו גראן טוריזמו 7, מקבל ממוצע ציונים של 87 מ-108 אתרי חדשות שונים, בזמן שהוא מקבל ציון של 2 מיותר מ-5000 משתמשים שונים באתר MetaCritic.

לבינתיים, צוותי הפיתוח אצל Polyphony שחררו את גרסת 1.08 אשר אמורה לפתור את רוב התקלות החמורות במשחק, אף בנוסף גם לא שינתה שום דבר בכלכלת המשחק, כך שזעמם של המעריצים לא יעלם בזמן הקרוב, ואנו נעקוב אחרי התגובה של סוני ושל אולפן הבית שלה.