(אלן שיבר) (צילום: ספורט 5)
(אלן שיבר) | צילום: ספורט 5
הטינדר של הכדורגל הוביל להעברתו. אוונדר (GETTY) (צילום: ספורט 5)
הטינדר של הכדורגל הוביל להעברתו. אוונדר (GETTY) | צילום: ספורט 5

כמו כל תחום בחיינו, גם עולם הכדורגל הולך ומשופע מהטכנולוגיה, כולל עולם ההעברות וגיוס השחקנים שהופך ונעשה דיגיטלי, ומי שיש לה חלק גדול בכך היא חברת "טראנספר רום" (TransferRoom), שכבר זכתה לכינוי "הטינדר של הכדורגל".

מדובר על מעל ל-700 מועדונים מ-100 ליגות שונות שכבר מחפשים את הרכש הבא שלהן, ביניהן ארסנל, ברצלונה, צ'לסי, באייר לברקוזן, יובנטוס, בנפיקה ליסבון, שחטאר דונייצק ועוד, וגם מכבי חיפה. הם משתמשים בו גם כדי לקבל הצעות על שחקנים שהם רוצים למכור.

הסוכנים והמועדונים יכולים לסנן שחקנים והצעות באמצעות פילטרים שונים, ומקבלים החלטות ממש כמו בטינדר: החלקה ימינה כדי להתעניין או שמאלה כדי לדחות, ואם זה מסתדר, בסוף גם יש "מאצ'".

יונאס אנקרסן, מייסד ומנכ"ל טראנספר רום, סיפר: "כצרכן, ראיתי איך איביי ואמזון שינו את תרבות הצריכה, ובהשוואה לכך, עולם הכדורגל נותר תקוע בעבר". הוא שיתף בדוגמה: "פורטלנד טימברס מה-MLS שיתפה דרך האפליקציה קריטריונים לשחקן שהיא מחפשת. בזמן אמת, מיטיולן הדנית קיבלת התראה שאחד השחקנים שלה, אוונדר הברזילאי, עמד בתנאים האלה".

איך זה נגמר? הקבוצה מה-MLS צירפה את הקשר הברזילאי בעסקה של 10 מיליון יורו, שהייתה בין 10 ההעברות הכי יקרות בתולדות הליגה והשלישית אי פעם שהתבצעה דרך טראנספר רום.

בקרוב ישתמשו ב
בקרוב ישתמשו ב"טראסנפר רום" בשאר קבוצות ליגת העל? (אלן שיבר) | צילום: ספורט 5

בנוסף, ישנם גם מפגשי "ספיד דייט", שבהם נפגשים בבתי מלון נציגי מועדונים, שמבקשים פגישות עם משתתפים אחרים, שלא עולות באורכן על רבע שעה: "אנחנו רוצים שאנשים יגשו ישר ולעניין. הם לא שם כדי לשוחח אלא כדי לעשות עסקים".

וכאמור, יש גם זווית ישראלית. ריאל אוביידו מספרד מחזיקה בשנתיים האחרונות חשבון בטראנספר רום, ובשנה שעברה היא קיבלה פנייה ממכבי חיפה. זה הסתיים במעבר של פייר קורנו לכרמל תמורת 300 אלף יורו, ואין ספק שבאלופה הישראלית יכולים לראות בצירופו של המגן הצרפתי העברה מוצלחת במיוחד.

כמו מקרים רבים, אחד הדברים שהאיצו אותה היה גם מגפת הקורונה. "משבר הקורונה תרם גם לזינוק בשירותים שלנו", סיפר אנקרסן בעבר ל"סקיי". "בלי טראנספר רום, חלק גדול מהעסקות שבוצעו במהלך המגפה לא היו יוצאות לפועל".

ומה לגבי הסוכנים? ואנקרסן הסביר: "מה שהרבה אנשים לא מבינים זה ש-75% מההעברות כוללות שחקנים חופשיים. זה אומר שהמועדון האחרון שלהם פשוט לא מעורב, וכנראה לא מעוניין למצוא להם קבוצה חדשה, והם תלויים בסוכן. שחקנים צריכים סוכנים שידאגו לאינטרסים שלהם, והם צריכים מידע עדכני ומדויק לגבי פרופילים שהמועדונים רוצים. המועדונים צריכים לדעת מי באמת מייצג שחקן. על ידי הכנסת סוכנים למערכת, נקל על מועדונים למצוא את השחקנים הנכונים".

מדובר באחת המהפכות השקטות והגדולות בכדורגל העולמי, ומספר המועדונים שמצטרפים אליה רק הולך וגובר. האם בקרוב נראה את השימוש בה נפוץ גם בליגת העל?