בונקובר ינצלו את המשחקים האולימפים (רויטרס) (צילום: מערכת ONE)
בונקובר ינצלו את המשחקים האולימפים (רויטרס) | צילום: מערכת ONE

העיר ונקובר שבקנדה מתכוננת לאירוע הספורט הגדול בתולדותיה: אולימפיאדת החורף, שתחל ביום שישי (12 בפברואר) ותסתיים בסוף החודש (28). שלושה מיליארד צופים צפויים לעקוב אחר שידורי הטלוויזיה של המשחקים, כאשר רבע מיליון יפקדו את העיר במיוחד בגלל אירועי הספורט. בישראל ניתן יהיה לעקוב אחר השידורים בערוץ 1, ספורט1 וספורט2 וכן ביורוספורט. 

ראש עיריית ונקובר, גרגור רוברטסון, פנה לתושבים באמצעות טור שפרסם ב'וונקובר סאן'. “בזמן המשחקים, יש לנו סיכוי להגדיר את ונקובר במונחים שלנו ולספר לעולם את הסיפור שאנחנו רוצים שישמעו. למשך 17 יום, אנחנו יכולים להראות לעולם שוונקובר היא לא רק מקום נהדר לחיות בו, אלא גם מקום מצויין לעשות בו עסקים". 

רוברטסון מודע לתדמית של ונקובר כמקום מחייה משובח והעיר נמצא תדרך קבע בצמרת כל משאל המדרג איכות מחייה בערים בעולם.  לפי אחד המשאלים האחרונים, ונקובר מדורגת שלישית מבחינת איכות מחייה בעולם אחרי ז'נבה וציריך. אבל רוברטסון רוצה שעירו תהווה מוקד משיכה גם למשקיעים. 

"אנו מפתחים תוכנית עסקית ומכוונת מטרה כדי להפיק הון גבוה ככל שניתן מהמשחקים. אנחנו רוצים להיות בטוחים שכאשר המשחקים יתחילו נהיה מוכנים, לא רק לארח את העולם אלא גם להזניק את העסקים בוונקובר”. רוברטסון הצהיר כי "ניצול המשחקים כדי לחזק את הכלכלה המקומית היא בראש סדר העדיפויות". 

וונקובר (GettyImages) (צילום: מערכת ONE)
וונקובר (GettyImages) | צילום: מערכת ONE

רוברטסון מסתמך על האסטרטגיה של מארגני אוליפיאת הקיץ בסידני 2000, שהצליחו לגייס בשמונה השנים שלאחר המשחקים 3 מיליארד דולר להשקעה בעיר. 

הכסף מדבר לא רק עבור העיר המארחת כמובן אלא גם עבור הספורטאים, שיזכו לאור זרקורים בתקופה הקרובה וינסו לנצל זאת לחשיפה שתביא להגדלת הכנסותיהם. המחליקים, גולשי הסקי והסנואבורד, לא נהנים מפופולאריות והכנסות כמו עמיתיהם הבכירים מענפי הכדור, אבל המצליחים שבהם נהנים מסכומים נכבדים.לקראת האולימפיאדה, בדק מגזין 'פורבס' מי הספורטאים המרוויחים ביותר שישתתפו במשחקים. כולם, חוץ משניים, אמריקנים. 

במקום הראשון בהכנסות ל-2009 מדורגים שניים, שון 'החיה' וייט וקום יו-נה, עם 8 מיליון דולר כל אחד. וייט, גולש סנובורד שנהנה מחסויות של רד בול, משקפי אוקלי וענקית התקשורת AT&T. המחליקה על הקרח יו-נה, התקווה של דרום קוריאה למדליה, נהנית מפרסום מצד יונדאי, פרוקטר אנד גמבל (P&G), סמסונג ונייקי. 

במקום השלישי בהכנסות במרחק בולט משני המובילים, גולשת הסקי האלפיני לינדסי וון, הנתמכת על ידי רולקס, רדבול ו-P&G ונהנתה מהכנסות של 3 מיליון דולר. גם המדורג ארבע גולש סקי אלפיני, טד ליקלי עם 2 מיליון דולר ב-2009. ספרינטר ההחלקה אפולו אנלון המדורג חמישי, בעל חמש מדליות במשחקי החורף וינסה להשוות בוונקובר את שיא שש המדליות של בוני בלייר, מחליק במרוצי ספרינט אף הוא. אנלון עם 1.5 מיליון דולר, כשקוקה קולה היא התומכת העיקרית. 

לבודה מילר הכנסות של 1.3 מיליון. הפרסומים במסלולי הסקי האלפיני הביאו לו חוזים עם נייקי, 'הד' ועוד. כל הארבעה שסוגרים את הרשימה הרוויחו מיליון דולר ב-2009. מדליסטית הכסף  בסנואבורד מהאולימפיאדה הקודמת, גרטשן בליילר, שאף עיצבה קו מוצרים לאוקלי. גם לינדסי ג'קובליס והאנה טטר מתחום הסנובורד והרביעית מענף הסקי האלפיני, מרייה ריש הגרמנייה, חברתה הטובה של לינדססי וון.