סוארס נוגע ביד ועושה קופה ליינגלי (רויטרס) (צילום: מערכת ONE)
סוארס נוגע ביד ועושה קופה ליינגלי (רויטרס) | צילום: מערכת ONE

רגע לפני שיתברר מי המנצחת הגדולה של המונדיאל, הולנד או ספרד, ניתן לציין בבירור זוכה אחרת, בתחום הפיננסים והשיווק דווקא.

לצד הספונסרים הרשמיים במונדיאל, דוגמת אדידס וסוני, שהשקיעו עשרות מיליונים כדי לקבל חשיפת שיא במהלך האליפות בדרום אפריקה, קיימות חברות קטנות יותר, שהשקיעו סכומים צנועים יותר עבור פרסומת על גבי השלטים שמסביב לכר הדשא.

נדמה כי החברה שעשתה את עסקת השילוט המשתלמת ביותר היא פירמת האנרגיה הסינית יינגלי גרין אנרג'י (yingli green energy).

החברה, המתמחה בהפקת אנרגיה ירוקה, בעיקר מהשמש, זכתה לחשיפה מירבית, כאשר השלט שלה נצפה ברקע אחד האירועים הדרמטיים והזכורים ביותר במונדיאל: נגיעת היד של חלוץ אורוגוואי לואיס סוארס, שמנעה כיבוש שער מגאנה בסוף ההארכה, במסגרת התמודדות הקבוצות ברבע הגמר.

בהילוכים החוזרים שליוו את המהלך, שבעקבותיו הורחק סוארס וגאנה זכתה לפנדל שהוחמץ על ידי אסמואה ג'יאן בדקה ה-120, נראה בבירור לוגו החברה, ליד זה של ענקית המזון המהיר מקדונלד'ס.

מקדונלדס (רויטרס) (צילום: מערכת ONE)
מקדונלדס (רויטרס) | צילום: מערכת ONE

"ברגעים כאלה, אנשים מקדישים תשומת לב מיוחדת", אמר דובר יינגלי, ג'ודי לי, לאתר העסקי - סביבתי 'אקו ביזנס'. "זה ממש וואו. הלוגו שלנו נחשף למיליונים. אנשים הולכים להכיר אותנו עכשיו", הוסיף לי בהתלהבות.

ההצלחה השיווקית של יינגלי היא אות מבשר טובות עבור פיפ"א, שמעוניינת להכניס כמה שיותר חברות משווקים מתעוררים כנותני חסות לאירועי הכדורגל שההתאחדות העולמית מארגנת. יינגלי הינה החברה הסינית הראשונה שמשמשת כספונסרית במונדיאל, אירוע שמושך מעל חצי מיליארד צופי טלוויזיה מדי יום.

ברזיל 2014 (שי לוי) (צילום: מערכת ONE)
ברזיל 2014 (שי לוי) | צילום: מערכת ONE

דוגמאות לחברות אחרות ממדינות שבדרך להיות מעצמות כלכליות שהעניקו חסות ראשונה באירוע גלובלי מסדר גודל כזה: סיירה (Seara) הברזילאית, חברת בת של ענקית המזון 'מרפינג אלימנטוס' (אורזת הבשר מספר ארבע בעולם); וחברת התוכנה ההודית 'מאהינדרה סאטיאם' (Mahindra satyam).

"ניתן לראות זאת כתהליך דמוקרטיזציה של השיווק העולמי", אמר בהתייחס לנושא אלן גולד, אנליסט בכיר בנילסן אחזקות. אם עד כה רק מותגי ענק כקוקה קולה ונייקי הרשמו לעצמם השקעה אגרסיבית באירועים מסדר גודל כשל המונדיאל, נראה, שהמגמה הזאת עומדת להשתנות. "השקעה באירוע כמו גביע עולמי זו הצהרה בדבר רצונה של חברה להפוך לשחקנית במגרש העסקי הגלובלי", הוסיף גולד.