(עודד קרני) (צילום: ספורט 5)
(עודד קרני) | צילום: ספורט 5
הקבוצה זקוקה להתנהלות שיווקית (עודד קרני) (צילום: ספורט 5)
הקבוצה זקוקה להתנהלות שיווקית (עודד קרני) | צילום: ספורט 5

הפועל ת״א בכדורסל, בניגוד למחלקת הכדורגל, הפכה בשנים האחרונות למועדון תחרותי, זה קרה לפני הכניסה המלאה של עופר ינאי וכמובן הואץ בשנה הראשונה שלו כבעלים. עופר ינאי דורש מהפועל להיות מועדון גדול בכל פרמטר- להיות תחרותי על הפרקט ולהיות תחרותי בכל פרמטר עסקי, לשאלת האולם הביתי יש משמעות גדולה שכן אולם ביתי גדול יותר הוא בחירה אסטרטגית .

רק שלא ברור מהי הדילמה - והדילמה אינה מה גודל האולם הנכון להפועל או מה יהיה הצבע של הכסאות באולם. הדילמה היא נגזרת של שאיפות - גודל האולם מבטא את גודל השאיפות - בקיצון - השאיפה להיות מועדון טופ אירופאי/ישראלי ובקיצון השני להיות הפועל של היום, או כמו שאמר הקמפיין בתחילת שנה, הפועל של היום, עם קצת יותר כסף.

יש שחוששים שהפועל תתקשה להכיל אולם באמת גדול, זה קרה בכדורגל, המעבר לבלומפילד החדש לקח את אפקט הביתיות של בלומפילד הישן מלא השדים, הפועל מתקשה למלא את בלומפילד החדש ואצטדיון לא מלא הוא אצטדיון לא ביתי.

זה לא חשש מגוחך, זה בהחלט נכון אבל דומה שהפועל הפסידה הרבה מאוד משחקים לפני בלומפילד הישן, ירדנו ליגה במושבה, פשטנו רגל בישן, הפסקנו לנצח דרבים שנים רבות לפני המעבר. נחזור לדרייב אין, הרי האולם בכדורסל הוא לא רק אולם, הוא מורשת קרב, הפועל סל הוקמה בגלל אירועי אוסישקין שהיו הדרייב להקמת הקבוצה שהובילה בסוף להקמת הדרייב אין.

אם מסתכלים על פוטנציאל הקהל של הפועל סל, הוא מורכב מכמה אלפים , קהל נאמן, שהלך עם הקבוצה בשנים הקשות, זה קהל שברובו הולך באופן קבוע לכדורגל, זה קהל שנוסע ללא מעט משחקי חוץ ברגל וגם קונה מזכרות ובאופן כללי מאוד מעורב. אלה אנשים שמוציאים אלפי שקלים וזמן והם לא יכולים לתת יותר, אם המטרה היא להוציא מהם עוד, זה כבר קשה.

אבל, להפועל יש סגמנטים בקהל שדומים לכל קהל אחר, ברגל ובסל, קהל שבא להצלחות, קהל שמחפש רק את המשחקים הגדולים, קהל שכבר נטש ויחזור רק בתנאים מסוימים, יש להפועל קהל צעיר שמתלבט האם, כמו האבא, להיכנס לחוויה הישראלית או להמשיך לעקוב בקונסולת הגיימינג אחרי ריאל מדריד.

פה יש להפועל רגל וסל עוד אלפים רבים של אוהדים ושם היא צריכה לעבוד שיווקית. היא צריכה לעבוד מקצועית כדי להיות יותר ויותר תחרותית אבל היא צריכה גם לפתח מוצרים שיווקיים שיביאו את הקהל הזה למגרשים.

אם הפועל תל אביב שואפת ליורוליג, היא זקוקה להצהרה (עודד קרני) (צילום: ספורט 5)
אם הפועל תל אביב שואפת ליורוליג, היא זקוקה להצהרה (עודד קרני) | צילום: ספורט 5

מי ששואל איך יביאו אנשים למשחק נגד עפולה ביום שני ב-18:00 כששאלת הבוחן המרכזית לגודל האולם שהפועל צריכה שואל את השאלה הלא נכונה - השאלה הנכונה, זה איך מביאים באמת יותר קהל לכל משחק והתשובה השיווקית היחידה היא שמתייחסים לכל משחק  בנפרד ובונים חבילה שיווקית ייעודית.

התשובה השנייה היא שלפעמים יהיה פחות ולפעמים יהיה יותר - אבל משפחה צריכה בית שמתאים לכל הצרכים ולא רק לתקופה שבה הילדים הולכים למחנות הקיץ ונדמה שהבית ריק מדי.

אולם זה לא רק כמות הצופים, זו שאלה של חנות מזכרות, תאי צפייה, יציע כבוד , אולם כנסים פנימי, כמות חנויות ושאלת מוניטיזציה בסיסית - כמה כסף יכול אולם או היכל להכניס .זו שאלת מפתח בניהול כל מועדון ספורט.

ואולם זו גם הצהרה - כשראשי היורוליג מסתכלים על הכדורסל בישראל זו שאלה, כשגורמים עסקיים בוחנים כניסה למערכת יחסים ארוכת שנים עם מועדון זו שאלה וכך הלאה. נדמה לי, שמי שקונה 20 שעונים יקרים כהצהרה רוצה לענות על השאלה הזו בצורה ברורה -  הפועל לא צריכה שעון שיגיד לה מה השעה, היא מחפשת שעון שכולו הצהרה. וזה כנראה נכון גם להיכל.