רב הנסתר על הגלוי בכל הקשור למאבטחים במטוסים. לכולם ברור שבמרבית הטיסות ישנם מאבטחים, במיוחד בטיסות ארוכות או ליעדים עם התראות ביטחוניות, אך אף אחד לא יודע בכמה מאבטחים מדובר, איפה הם יושבים ומתי בדיוק הם יתערבו ויחשפו את זהותם.

> 21 דברים שחייבים לדעת על טיסות

יחד עם זאת, נראה שבחברת התעופה הלאומית של מצרים, איג'פט אייר (EgyptAir), הדברים עובדים אחרת לגמרי. על פי בן שלפיג (Ben Schlappig), שטס לאחרונה עם החברה מקהיר למינכן, הוא הופתע לראות שכל המאבטחים במטוס, 4 במספר, יושבים עם מדים ותג שם וחשופים לכולם.

"אני לא שובר את הכיסוי של אף אחד, מכיוון אנשי הביטחון של EgyptAir במטוס ממש לא סמויים", אומר בן. "בטיסה ממינכן לקהיר בה הייתי, היו למשל ארבעה אנשי אבטחה על המטוס עם תג שם, שניים מהם ישבו מאחורי במחלקת העסקים, אחד ישב בקדמת מחלקת העסקים ואחד ישב במחלקת התיירים. במהלך הטיסה הם לא עשו יותר מדי, הם פטפטו אחד עם השני, אכלו ארוחות במטוס וישנו. הם לא עשו שום דבר חוץ מזה".

איג'פט אייר (צילום:  Vytautas Kielaitis, shutterstock)
צילום: Vytautas Kielaitis, shutterstock

הוא ממשיך: "זו לא הפעם הראשונה שאני רואה מאבטחים גלויים בחברת תעופה. בעבר טסתי עם רויאל ג'רדניאן (Royal Jordanian) וגם בה היו מאבטחים גלויים, אך בניגוד למאבטחים של איג'פט אייר, נראה שהיתה להם סיבה, כי הם בדקו פעם נוספת ציוד אישי של נוסעים חשודים שעלו למטוס. זה נראה מהלך מתקבל על הדעת – זה מוסיף שכבת הגנה. לפי ההיגיון הזה, באיג'פט אייר לא היתה הצדקה להיות גלויים. הם לא עשו כלום. עלו לי לא מעט שאלות במהלך הטיסה".

ברוב הטיסות, כאמור, המאבטחים הינם סמויים ומתערבים וחושפם את זהותם רק במקרי הצורך. לאחרונה עלו תלונות על כך שבעיות תקציביות מונעות להכשיר מאבטחי אוויר מה שמונע לשבץ מאבטח לכל טיסה בחברה ישראלית כפי שיהיה נהוג מאז ומעולם.