אין תמונה
some where in the middle east. חוזה גונזלס

"כבר חמש שנים שאני מופיע בכל העולם. לא נשארו הרבה מדינות שעוד לא הגעתי אליהן. חשבתי לנוח קצת בתקופה שלפני חג המולד, לכתוב שירים חדשים, אבל קבלתי הצעה לצאת להופעות בדובאי, לבנון וישראל והחלטתי שאני חייב לנצל את ההזדמנות. יהיו לי יומיים בתל אביב, והבטיחו לי שייקחו אותי לטייל אז למה לא בעצם", אומר הזמר-יוצר חוזה גונזלס לקראת הופעתו הצפויה במועדון הבארבי בתל אביב.

למרות שהוא מתהדר בשם של כוכב טלנובלות בערוץ ויוה, חוזה גונזלס בן ה-30 הוא שבדי שנולד לאב מהגר מארגנטינה בעיר גוטנברג, בה הוא חי גם כיום. הוא מדבר אנגלית במבטא כבד, בקצב איטי, אבל מתחת לרושם הסטלני מדובר באחד השמות הלוהטים כיום בסצנת האינדי העולמית ומי שכונה בין השאר "סיימון וגרפונקל באיש אחד".

גונזלס הוא מאותם יוצרים נדירים שהצליחו לפרוץ בדרכם, ללא כל נטיות מסחריות ופשרות אמנותיות, ועדיין כבשו את מצעדי המכירות. הוא החל לנגן בגיטרה קלאסית בגיל שמונה, עשה הסבה בגיל העשרה לסצנת הפאנק-רוק, ולפני כמה שנים חזר לשורשיו האקוסטיים. 

אלבומו הרשמי הראשון, "Veneer", נמכר עד כה ב-700 אלף עותקים והגיע למעמד פלטינה בשבדיה ובאנגליה, ולמעמד זהב באירלנד, אוסטרליה וניו זילנד. אלבומו השני, "In our Nature", יצא בשנה שעברה ולא בייש את הפירמה. גונזלס הפך שם לוהט בתעשייה, בעיקר בסקנדינביה, אך התעקש להמשיך ולהקליט שירים אישיים ונוגים על טהרת קולו הרוטט והגיטרה המלנכולית בתוספת ליווי כלי מינימאלי.

"אחרי תקופת הפאנק-רוק הבנתי שלא משנה איזו הפקה בונים, בסופו של דבר הבסיס יישאר המילים, הלחן והשירה", הוא אומר, "ההצלחה של 'Veneer' הציבה אותי, על פניו, במקום בו יכולתי לקבל תקציבים גדולים בהרבה, אולפן משוכלל, עוד נגנים ומפיק מוזיקלי נחשב. את ההקלטות הראשונות עשיתי בעיקר בבית, עם ציוד זול וקונסולה של ארבעה ערוצים, ועדיין מכרתי מאות אלפי עותקים. היה לי ברור שלא אשנה כלום בדרך הזו. עדיין לא אמרתי כל מה שהיה לי לומר כטרובדור עם גיטרה אקוסטית ביד".

אין תמונה
רוצה להטביע חותם אישי

מצד אחד, אתה יוצר אינדי איכותי וחביב המבקרים. מצד שני, המוזיקה שלך הגיעה לקהל יעד רחב מאד. מה ההסבר שלך?
"אומרים שאני מזכיר את פול סיימון, ניק דרייק, טים באקלי ואליוט סמית. אולי התשובה היא נוסטלגיה. אנשים שומעים במוזיקה שלי משהו בטעם של פעם. תקופה בה הכול היה הרבה יותר נקי, פשוט ואמיתי. בדיוק מה שהייתי מאבד אם הייתי מנסה לבנות סביב השירים שלי הפקה עשירה יותר".

הופתעת מההצלחה?
"זה קרה בהדרגה, כך שהיה לי זמן לעכל מה שקרה סביבי. עוד לפני 'Veneer' הוצאתי מיני אלבום בשם 'Crosses' שהצליח יפה בשבדיה. הייתי סטודנט, שהלהקה שלו בדיוק התפרקה, והבנתי שיש קהל למוזיקה שלי ושאסור לי לוותר עליה. אז, כמובן, הקלטתי את גרסת הכיסוי לשיר 'Heartbeats', שבצעה במקור להקה שבדית בשם 'The knife', וזה הפך ללהיט ענק. ידעתי שהביצוע הזה ימשוך הרבה תשומת לב, ובאמת הגעתי למכירות זהב עוד לפני ששלבו את השיר בפרסומת טלוויזיה של חברת 'סוני ברוויה'. זה הכפיל את קצב המכירות, ועזר לי לפרוץ מהשוק הסקנדינבי לבריטניה ומשם לשאר העולם".

יש לך חיבה מיוחדת לגרסאות כיסוי. הקלטת בין השאר ביצועים ל- "Hand on your heart" של קיילי מינו ול-"Teardrop" של "מאסיב אטאק", ובשניהם הפכת על פיו את המקור.
"אחרת מה הטעם? אם אני מקליט גרסה חדשה לשיר קיים, אני רוצה להטביע את החותם האישי שלי. תענוג לקחת שירים טובים שאני אוהב ולהפוך אותם לשלי".

אתה חושב ש-"Hand on your heart" של קיילי מינו הוא שיר טוב?
"אולי הדוגמה המסוימת הזו פחות מייצגת. אהבתי בעיקר את המילים. השיר עצמו לא מי יודע מה, אבל אני אוהב מה שעשיתי איתו".

חוזה גונזלס יופיע במועדון הברבי בתל אביב במוצ"ש ה-11 בחודש בעשר בלילה.