אילוסטרציה (צילום: אילוסטרציה, חדשות)
חוששים להיחשף | צילום: אילוסטרציה, חדשות

המעצר של מרגלית צנעני והקישור שלה ושל בנה, אסף לביא צנעני, לשמו של עמיר מולנר, מוציא הבוקר לא מעט קולות מהשטח, שמספרים סיפורים מסמרי שיער על הקשרים בין אנשי עולם תחתון לבין זמרים פופולריים. כמובן שבשל הנסיבות כל הדוברים בכתבה מבקשים להישאר בעילום שם, ומבקשים שלא להזכיר שמות ספציפיים. מנגד, הם נשבעים, מדובר באירועים שקרו באמת.

"תדע לך שיש הרבה אמנים גדולים, רציניים וחזקים בשוק יש מישהו שמגבה אותם בעניין גביית חובות מאירועים. ללא מעט זמרים - יש עברייני גיבוי", אומר ד', גורם בתעשיית המוזיקה שמכיר אמנים מקרוב מאוד. "הסיבה לכך היא שיש מקרים שבהם בעל האירוע לא מעוניין לשלם את מה שנסגר מראש בחוזה, ואז הדרך הקשה היא לקחת אותו לבית משפט ולהוציא ממנו מעט כסף בהליך ארוך, או לשלוח אליו חייל של עבריין מוכר, ואז הכסף לרוב מגיע די מהר, כי מספיק להזכיר את שם העבריין".

-איך הם הגיעו למצב הזה?
"המוזיקה מגלגלת המון כסף באירועים, אז העולם התחתון הבינו שיש כאן מכרה זהב ורוצים את הנתח שלהם. חוץ מזה כל אחד מהעבריינים הכבדים שמח להתהדר באמן-צעצוע שהוא שומר עליו ומטפח אותו, כמו שפעם היה עם כדורגלנים. יש אמן מוכר בתעשייה", ממשיך ד', "שהיה בצרות גדולות, ובא איש עסקים שעבריינים מכבדים אותו, וכיסה לו את הכל - השוק האפור, הבחורות, ההימורים - הוא שילם וסידר הכל, עד היום האמן הזה חייב לו די הרבה".

"נראה לך שאני צריך לקבל דקירה בבטן בגלל 30 אלף שקל?"

גורם אחר בתעשייה, ש', מנהל של זמר מפורסם, מסביר איך זה מתנהל: "אמן מקבל מקדמה על אירוע בגובה חמשת אלפים שקל. הוא מגיע לאירוע ומבקשים את יתרת הכסף לפני שהוא עולה לבמה. בעל האירוע אומר שקודם יופיע ורק אחרי זה ישלמו לו. הוא עולה להופיע בלית ברירה, אבל בסיום גם לא רוצים לשלם. אז שולחים אליו בימים שאחרי האירוע מישהו שיגבה את הכסף".

-ואם אתה, כמנהל של האמן, תודיע לבעל האירוע שהזמר לא יופיע עד שלא ישלמו לכם?
"אתה נורמלי? נראה לך שאני צריך לקבל כאפות או חס וחלילה דקירה בבטן בגלל 30 אלף שקל? עדיף להופיע ואחרי זה לשלוח אליו מישהו מאשר שבאירוע עצמו הוא יתקוף אותי".

"יש אמן מאוד מפורסם שמחזיק נשק בבית כי הוא מפחד"

"יש אמן מאוד מפורסם שמחזיק נשק בבית כי הוא מפחד", אומר ח', גורם אחר שמקורב לנושא. "היו לו כמה מקרים שהוא הופיע בירושלים, ושמה יושבים כמה עבריינים כבדים, והאנשים שהזמינו אצלו את ההופעות לא רצו לשלם, בגיבוי של אותם עבריינים. אז הוא שלח עבריין משלו, זה ששומר עליו, כדי שיגבה את הסכום, אין לו ברירה אחרת הוא לא יראה את הכסף".

וד' מוסיף: "היה מקרה של אמן שהיו לו שתי הופעות באותו ערב, והוא הגיע להופעה השניה באחת בלילה. הבעלים של האירוע לא רצה לשלם לו, בגלל האיחור. עשו פגישת בוררות שהזמר הגיע אליה עם עבריין בדרגת ביניים. בעל האירוע לא פראייר, ראה מי יושב מולו ואמר לו 'אני מכיר אותך מאז שהיית ילד, לא תראה ממני שקל, אם אתה רוצה קח אותי לבית משפט'. הוא לקח אותו לבית משפט ובסוף שולמו רק כאלפיים שקלים שכר לנגנים, בגלל האיחור".

"כשהעבריין מזמין לאירוע הוא זה שקובע כמה יקבל הזמר"

ומה קורה כאשר עבריין כבד מתקשר אישית לזמר ומזמין אתו לאירוע? ש', המנהל של הזמר, מבהיר: "במקרה כזה העבריין קובע כמה יקבל הזמר. הוא יראה את כל הכסף, עד השקל האחרון, אבל הוא לא קובע את הסכום, ולא יבקש שקל נוסף על מה שהוכתב לו מראש. תתאר לך שהטלפון במרצדס של הזמר מצלצל ועל הקו שם של עבריין מאוד מאוד מפורסם שאומר לו 'אתה מוזמן להופעה בתאריך זה וזה, במקום כזה וכזה, הסכום שאתה מקבל הוא ככה וככה' ועכשיו נראה אותך מוציא מילה מהפה".

בהקשר הזה, התוודה זמר מפורסם מאוד באוזנינו: "אני כל חודש מחליף את מספר הטלפון שלי, כי אני מקבל כל יומיים טלפון מעבריין שמזמין אותי לאירוע, ואני לא רוצה קשר עם האנשים האלה, לא רוצה להופיע אצלם, חראם על הכסף העיקר שלא יעשו לי כלום ולא יקשרו אותי אליהם".