צילום: יצרן (צילום: ספורט 5)
צילום: יצרן | צילום: ספורט 5
בעזרת טויוטה: 3 רכבי פנאי חשמליים בתוך שנתיים (צילום: ספורט 5)
בעזרת טויוטה: 3 רכבי פנאי חשמליים בתוך שנתיים | צילום: ספורט 5

יצרנית המכוניות היפנית סובארו, הולכת ומהדקת את הקשר עם ענקית הרכב טויוטה ואחרי פרויקטים משותפים שהניבו לסובארו את ה-BRZ הספורטיבית (יחד עם טויוטה GT 86) ואת הסולטרה החשמלית המלאה הראשונה, האחות של טויוטה bZ4X, מודיעים בסובארו כי המגוון המשותף של המכוניות יתרחב ובתוך שנתיים נראה עוד 3 דגמים חדשים החולקים גם הם פלטפורמות ומכלולים של טויוטה.

סיכון מחושב
אך זה לא הכל, מפעל קיטמוטו עבר הסבה מייצור מוצרי תעשייה לייצור תיבות ההילוכים להנעות ההיברידיות של סובארו, שיגיעו גם הן מטויוטה. מפעל יאג'ימה יחל בייצור של דגמים חשמליים כבר בשנה הבאה עם צפי ייצור מוגבר של 200,000 רכבים ב-2026 (100,000 רכבים בתוכנית המקורית), זאת במקביל לייצור דגמים עם מנועי בעירה פנימית. מ-2027 יהפוך מפעל אויזומי ייעודי לדגמי חשמל בלבד עם צפי ייצור של 200,000 רכבים, כך שסובארו תייצר בעצמה 400,000 רכבים חשמליים בכל שנה החל מ-2028.

אצושי אוסאקי, מנכ"ל סובארו, אמר בראיון לתקשורת כי מדובר במהלך מחושב שמגיע אחרי ניהול סיכונים כלכלי זהיר מאוד. היצרנית היפנית היא אחת הקטנות שביצרניות, בוודאי בהשוואה לטויוטה, ניסאן והונדה, ומכאן שכל מהלך שלהם בשוק המקומי או בשווקים רחוקים כמו ארה"ב, באירופה ואוסטרליה, חייב להיות זהיר ומדויק. "אין לנו את המשאבים לניסוי וטעייה. אם אנו רוצים להיכנס עצמאית למחקר ופיתוח של מכוניות חשמליות בלי שותפות של יצרן אחר, זה עלול להיות מהלך יקר מאוד והיחסים שלנו עם טויוטה, שמחזיקה 20% מהמניות בסובארו, מאפשרים לנו להקטין את הסיכונים בפרויקטים מסוג זה".

בהתאם לדגמי הפנאי החשמליים שהציגה טויוטה בכנס קנשיקי 2023 שהוגדרו אז כקונספט ושני דגמי פנאי חשמליים שהוצגו בסין – ה-bZ3C וה-bZ3X, יתכן שיש לנו רמז לעתידם של דגמי סובארו.

עוד הנעות היברידיות
השוק האמריקאי הוא ללא ספק החשוב ביותר לסובארו, מעבר לשוק היפני כמובן, ולפיכך הם רואים צורך חשוב להגדיל את כושר הייצור במפעלים שלהם ולרענן את הדגמים המובילים שם ואחד החשובים שבהם הוא הפורסטר שיקבל בקרוב יחידת כוח היברידית ובנוסף, המפעלים של סובארו באינדיאנה ישודרגו וכושר הייצור לדגמי פורסטר יוגבר.

למרות המגמה החשמלית המוצהרת של סובארו והעלייה מדגם אחד לארבעה דגמים חשמליים, היצרן היפני לא מתכוון לוותר כל כך מהר על מנועי הבנזין שלו והשילוב עם מערכות היברידיות לא יישאר רק במגרש של הפורסטר שהוא אחד מהדגמים הנמכרים בארה"ב עם 50 אלף מכוניות מתחילת השנה. "אנחנו נרחיב את מגוון הדגמים בעלי הנעה היברידית וגם הקרוסטרק עשוי להתחדש במערכת הנעה מהדור החדיש ביותר" אמר מנכ"ל סובארו, אך לא ציין בדיוק באיזו יחידת הנעה. ניתן להניח כי בהתאם לעדכון המחשמל, שגם כאן סובארו יעשו שימוש ביחידות ההנעה ההיברידיות של טויוטה, לכל הפחות במנוע החשמלי והסוללה לצד שידוך למנועי הבוקסר האופייניים.