העולם עכשיו עם אירועים ודיווחים מהארץ | mako

בארץ

העולם עכשיו
העולם עכשיו

אין שרים ללא תיק? אבל שר לענייני ירושלים יש

שר המקשר בין הממשלה לכנסת, שר לענייני ירושלים והמשרד לענייני מיעוטים: לפיד אומנם התעקש על יצירת ממשלה צרה יותר מקודמתה, ובכל זאת, התיקים שנתפרו במסגרת מו"מ קואליציונים בעבר עדיין נותרו. טקבקו לנו, מה אתם חושבים: איזה משרד הכי מיותר בעינכם? ואיזה חסר? ההצעות הנבחרות היום ב"העולם הלילה"

| לירון שמם | mako | פורסם 10/03/13 14:33:34

שולחן הממשלה במליאת הכנסת אין שרים ללא תיק, אבל שר המתאם בין הממשלה לכנסת דווקא יש | צילום: חדשות 2 יאיר לפיד הכריז במהלך קמפיין הבחירות שלו שהוא לא מתכוון להיכנס לממשלה בה יושבים שרים ללא תיק. ובכל זאת, במסגרת ההסכמים הקואליציוניים הנרקמים בימים אלו מדברים כבר על 25 שרים, אולי לא יקראו להם "שרים ללא תיק", אבל בהחלט נתפרים להם תיקים שלא היו קיימים בעבר הרחוק.

התיקים עליהם מדברים בממשלה החדשה אמנם קיימים כבר, אבל הם הומצאו במסגרת הסכמים קואליציוניים בשנים קודמות. כך לדוגמא השר המקשר בין הממשלה לכנסת שעתיד להיות להינתן למועמד מטעם "הליכוד ביתנו", תפקיד השר לענייני ירושלים והתפוצות, אותו עתיד לאייש ח"כ אורי אורבך ותפקיד השר לעניינים אסטרטגיים, שלפי השערות יאויש על ידי צחי הנגבי או יובל שטייניץ.

ממשלת ישראל הרחבה ביותר: משרד לענייני מודיעין והשר להגנת העורף

במהלך השנים נוצרו לא מעט תיקים לתפקידים שגרמו להרמת גבות. הממשלה האחרונה שהקים ראש הממשלה בנימין נתניהו ב-2009 הייתה הממשלה הגדולה ביותר ולכן גם יצרה לא מעט תיקים חדשים. כך למשל נוצר המשרד לענייני מודיעין כדי לתת תפקיד מכובד לדן מרידור שחזר לליכוד, משרד ההסברה והתפוצות ניתן ליולי אדלשטיין במסגרת ההסכם עם ישראל ביתנו. משרד התפוצות עוד הוקם קודם לכן בממשלה שהוקמה על ידי אהוד ברק ב-1999 במסגרת ההסכם של העבודה עם "מימד" וניתן למיכאל מלכיאור באותה תקופה. עם זאת, בממשלה האחרונה הורחבו סמכויותיו של אדלשטיין והוא הופקד גם על לשכת העיתונות הממשלתית ולשכת הפרסום הממשלתית.

בממשלה האחרונה היו גם חמישה שרים ללא תיק כל אחד הופקד על תחומי אחריות שונים ומשונים, החל מהממונה לשיפור השירות הממשלתי לאזרח מיכאל איתן, דרך הממונה על עניינים טכניים שבסמכותם של שרים אחרים משרד בראשות בני בגין ועד השר ללא תיק משולם נהרי שמונה להיות המופקד על נושא חברה ומורשת ישראל.

שנתיים אחרי הקמת הממשלה ה-32, ביקש נתניהו לצ'פר עוד כמה חברי כנסת, אלו שהתפצלו יחד עם בן בריתו אהוד ברק ממפלגת העבודה ונתן למתן וילנאי משרד חדש בשם המשרד להגנת העורף. לאחר שווילנאי הועבר לתפקיד השגריר בסין קיבל את התפקיד פורש מפלגת העבודה, אבי דיכטר. המשרד החדש כנראה ימשיך לפעול גם בממשלה הבאה ואת התיק יקבל אחד מהשלושה, צחי הנגבי, גלעד ארדן או יובל שטייניץ שצריך לקבל פיצוי על תיק האוצר.

השר מיכאל איתן "האם צריך להיות שר לדברים כאלה? לא". מיכאל איתן | צילום: חדשות 2 ו www.miki.org.il השר מיכאל איתן סירב בזמן מינויו לקבל את התנאים המגיעים לשר, כולל מכונית מיוחדת, משרד נפרד וכל התנאים הנלווים. איתן יצא בפומבי נגד המנהג אבל לא ויתר על התיק. בשיחה עם mako הוא מסביר שדווקא היתה מהות לתפקיד, "הפעלתי פרויקטים במשרדים השונים במטרה לקדם את הממשלה לממשל זמין ופתוח ומודרני ומתקדם, אבל לא היה לי משרד ולא היה צריך להקים משרד עם כוחות עצמאיים, הייתה לי לשכה ועוזרים בתוך הלשכה שעברו הסבה לתפקיד.

"היו לנו הישגים רבים, הקמנו יחידות בתוך משרדי הממשלה כמו למשל יחידה לחופש המידע במשרד המשפטים, יזמנו הקמת יחידת מטה התקשוב הממשלתי במשרד האוצר, הקמנו את המועצה לממשל פתוח, ועוד רפורמות רבות.

מה את חושב על התפקיד שר ללא תיק?
"מבחינת ההוצאות זה לא הרבה יותר יקר מאשר חבר כנסת, שגם לו יש לשכה ומכונית צמודה ושני עוזרים, לשר יש ארבע עוזרים או חמישה. אפשר לומר שהתפקיד הזה של שר ללא תיק הוא תפקיד שאין בו צורך, והוא תוצאה של אילוץ פוליטי. זה אמנם לא דבר רצוי אבל לפעמים זה הרע במיעוטו, יותר טוב ממשלה עם שרים ללא תיק שתחזיק ארבע שנים מאשר ממשלה צרה שנופלת אחרי שנתיים והעלות למשק היא פי עשרות מונים מאשר ממשלה שיש בה שרים ללא תיק.

כך אתה מרגיש לגבי תפקידך?
"אני לא דוגמא, כי מלכתחילה הקפדתי מאוד לא להגדיל בהוצאות ולא להתייחס לתפקיד שלי כדבר שצריך לפתח בו ממלכה פרטית. מהרגע הראשון הבנתי שאני צריך לבנות את השינויים כיועץ. לא היה לי משרד, לא דרשתי ולא ביקשתי משרד לשיפור השירות. האם צריך להיות שר לדברים כאלה? לא. זה נושא חשוב, אבל צריך להיות מטופל בתוך משרד האוצר או משרד מטה אחר. גם לגבי תפקידים אחרים, שר לענייני ירושלים נראה לי עוד פחות מוצדק, שר לענייני הסברה זה הרי ללא סמכויות זה סתם, שר לענייני תפוצות זה מכבסת מילים בדיוק כמו שר לשיפור השירות, כל אלו עניינים  שאפשר לטפל בהם ללא שר ספציפי, הסברה זה משרד החוץ, תפוצות זה משרד הקליטה וכו', כל משרד יכול למצוא את הפונקציה שלו".

אבל גם המשרד לענייני ירושלים יהיה בשנה הקרובה. על פי הפרסומים, יעמוד בראשו ח"כ אורי אורבך מהבית היהודי והוא ימונה גם לשר התפוצות. המשרד לענייני ירושלים הוקם לשנתיים בלבד ב-1990. מאז בוטל המשרד בשל שיקולי תקציב וחיסכון, פוזרו סמכויותיו בין המשרדים השונים. כיום השר לענייני ירושלים הוא ראש הממשלה, בנימין נתניהו. 

ממשלת אולמרט: השר לענייני אסטרטגיה, שר הגימלאים וממונה על רשות השידור

אהוד אולמרט זכאי בשני סעיפים ואשם באחד יצר לא מעט תיקים חדשים. אהוד אולמרט | צילום: חדשות 2 גם בממשלה ה-31 בראשותו של אהוד אולמרט יכולנו לראות לא מעט תיקים חדשים. המשרד לעניינים אסטרטגיים הומצא על ידי ראש הממשלה לשעבר במסגרת המשא ומתן לצרופה של "ישראל ביתנו" לקואליציה. שר החוץ לשעבר, אביגדור ליברמן, קיבל את התיק והיה אמון לפי הגדרת התפקיד על נושא הגרעין האיראני ופרויקט "נתיב" שמטרתו שמירה על קשר עם יהודי התפוצות בברה"מ. המשרד פורק בשנת 2008 אך הוקם מחדש כשהשר משה (בוגי) יעלון מונה לתפקיד. אם הפרסומים הבוקר ייצאו לפועל, גם בממשלה ה-33 יפעל משרד כזה והוא יאויש על ידי צחי הנגבי או יובל שטייניץ.

רפי איתן, שמפלגת הגמלאים בראשותו זכתה למספר מפתיע של שבעה מנדטים ב-2007 קיבל את התיק החדש שנתפר בדיוק למידותיו "השר לענייני גמלאים". בממשלת נתניהו קיבל המשרד שם חדש והפך להיות המשרד לאזרחים ותיקים וקיבל רק סגנית שר, את לאה נס. בשלב זה עוד לא מדובר על שר לענייני גמלאים בממשלה הקרובה – אבל אולי זה רעיון?

בממשלת אולמרט ב-2007 כיהן יעקב אדרי, בנוסף לתפקידו כשר המתאם בין הממשלה לכנסת, כשר לענייני ירושלים. איתן כבל כשר ללא תיק הממונה על רשות השידור, ראלב מג'אדלה - שר ללא תיק הממונה על שיתוף הפעולה האזורי ועמי אילון, גם הוא ללא תיק, כשר האחראי על מנהלת השירות האזרחי-לאומי.

ללא תיק, עם תנאים של שר

אורי אורבך צילום יעקב גולן השר החדש לענייני ירושלים? אורי אורבך | צילום: יעקב גולן אבל זה לא משהו חדש. גם בממשלה ה-21 שהורכבה ב-1984 בראשות שמעון פרס, מונה עזר ויצמן לתפקיד שר ללא תיק המופקד על ביצוע פרויקט הלביא לייצור מטוס קרב ולנושאים ביטחוניים אחרים. בממשלה ה-23, ב-1988 מונה רפאל אדרי לתפקיד שר ללא תיק המקשר בין הממשלה לכנסת ומאז מונו לאותו תפקיד גם דני נווה ויעקב אדרי. השנה המשרד יישאר בליכוד ויינתן לאופיר אקוניס, יריב לוין או ליו"ר הקואליציה זאב אלקין. יש לציין, שהמשרד הוא פתרון טוב מאוד לנוהל המחייב נוכחות חבר ממשלה בכל דיון בכנסת ובעצם חוסך מהשרים האמונים על המשרדים המרכזיים להגיע לישיבות המליאה.

המשרד לענייני מיעוטים התקיים במשך שנה אחת עם קום המדינה ונסגר, ובכל זאת, גם לאחר סגירתו, התמנו שרים בלי תיק לתפקיד שהוגדרו כאמונים על הנושא. משה ארנס, הוכתר בממשלה ה-21 כשר ללא תיק הממונה כמופקד על עייני המיעוטים ובהמשך חזר התפקיד להיות תיק בפני עצמו. בממשלתו הראשונה של נתניהו מונה משה קצב לתפקיד חדש. השר הממונה על המגזר הערבי, במקביל לתפקידו כשר התיירות. בממשלה האחרונה כיהן אבישי ברוורמן כשר לענייני מיעוטים מטעם מפלגת העבודה.

אדרי מסכים היום בשיחת טלפון עם mako ש"יש הרבה תיקים שאפשר להכניס תחת משרד אחר, כמו המשרד לענייני אסטרטגים ואחרים, ועל זה הוויכוח ועל זה הפוליטיקאים צריכים להתקוטט. התפקיד שלי, כשר המתאם בין הממשלה לכנסת , היה קיים כמעט בכל הממשלות האחרונות. השר צריך לדאוג שכל החלטות הממשלה יתורגמו בכנסת לחקיקה, הוא יושב בכל ישיבות הכנסת. התפקיד הוא חשוב אבל בהחלט ניתן לעשותו במקביל לתפקיד אחר, כדבר בודד לגמרי זה לא דבר נכון. הוא לא מיותר אבל הוא צריך להיות משולב עם עוד משרד. גם לגבי המשרד לענייני ירושלים אפשר לשאול את אותה השאלה, ניתן שכל נושאי ירושלים יחולקו בין השרים הרלוונטים. זה עניין של החלטה, אבל גם יש בזה מסר גדול וחשוב – לירושלים יש מעמד מיוחד. יש בזה היבט סמלי".

>> "העולם הלילה" עם יעקב אילון, הערב אחרי בית ספר למוזיקה

לכבוד פרס הוקמו שני משרדים

משרד התמ"ת שיינתן לנפתלי בנט הוקם במתכונתו המוכרת בתחילת 2003 כשאריאל שרון רצה לתת לאהוד אולמרט סמכויות מורחבות והוסיף לו את משרד התעסוקה. מאז כיהנו בתפקיד גם אלי ישי, בנימין בן אליעזר ושלום שמחון.

המשרד לפיתוח הנגב והגליל שהפך להיות משרד של קבע בממשלות האחרונות כלל לא היה קיים לפני 2005, אז הוקם על רקע ממשלת האחדות של שרון ופרס לקראת ההתנתקות. פרס שעמד בראש מפלגת העבודה קיבל את המשרד ומאז כיהנו בתפקיד גם אריאל שרון, אולמרט, יעקב אדרי וסילבן שלום שכיהן בתפקיד עד כה וייתכן שימשיך בתפקיד או שזה יועבר לראש עיריית דימונה מאיר כהן.

אבל זה לא המשרד הראשון שנתפר למידותיו של שמעון פרס. ב-1999 בממשלת אהוד ברק הוקם המשרד ופרס מונה לעמוד בראשו. המשרד אחראי על תכנון וקידום פרוייקטים המשלבים שיתוף פעולה אזורי. כיום המשרד נמצא גם הוא באחריות סילבן שלום. 

גם השנה, כאמור, נראה כמה שרים שאולי לא ייקראו שרים ללא תיק, אבל יקבלו עליהם תיק שהיה בקלות יכול להיות קשור למשרד אחר. ולמרות זאת, לזכותו של לפיד יאמר כי מדובר על מספר נמוך יותר של שרים לעומת ממשלתו האחרונה של נתניהו שמנתה בשיאה 32 שרים ותשעה סגני שרים. 

טקבקו לנו, מה אתם חושבים: איזה משרד הכי מיותר בעינכם? ואיזה חסר? ותשובותיכם יופיעו היום בתכנית של יעקב אילון "העולם הלילה"

ותקבלו את כל הסיפורים ישירות לפייסבוק שלכם
תגובות

הוסף תגובה

 
שם
נושא
תוכן
 
ביטול  |  
מקרא: = תגובה ללא תוכן   = תגובה עם תוכן