נהר התמזה (צילום: סתיו שפיר - לא לשימוש)
הממלכה המאוחדת עוברת לדום | צילום: סתיו שפיר - לא לשימוש
 זה קורה פעמיים בשנה: מאות קיסמים אנושיים צועדים על מסלולי ענק בבגדי המעצבים הנחשבים בעולם, באירוע שכל תעשיית האופנה עוצרת את נשימתה לקראתו. "fashion week" – מסורת בת למעלה מ-60 שנה, שבמסגרתה מתגייסות בירות האופנה הגדולות בעולם לטובת חמישה ימים של סגידה לגזרות ולטקסטורות שילוו אותנו בעונות הקרובות.

בין החודשים ינואר למרץ, קצת לפני ניצני האביב הראשונים, מציגים מעצבי העל את החזון האופנתי שלהם לחורף של השנה הבאה; בין ספטמבר לנובמבר – בעונה המוכרת כ"סתיו" (במדינות שהמונח הוט קוטור לא זר להן) – הם מעלים למסלולים העולמיים את קולקציות האביב והקיץ.

שבוע האופנה נפתח מדי עונה דווקא בניו יורק – אחת מבירות האופנה, שם מדובר באירוע מיתולוגי כמעט. ממנהטן נודדים הקניינים, העיתונאים ושאר החברים מהתעשייה בין הבירות האירופאיות בחיפוש אחר השחור החדש: פריז, מילאנו, מדריד, מוסקבה, ורשה וכו'. איפשהו באמצע מסע השיק הזה, בין ה-14 ל-19 בספטמבר, הם מקפידים להתייצב בלונדון, אחת הערים המשפיעות והנחשבות בתעשייה העולמית.

סטלה תעשי לי בגד

 לונדון פאשן וויק אינו רק חאפלת מעצבים המונית, אלא אירוע תרבותי לכל דבר. כדי שתקבלי מושג באיזה ביג דיל מדובר, נספר שמי שעומדת מאחוריו היא ה- British fashion council (מועצת האופנה הבריטית) – גוף לאומי שתפקידו לקדם את הענף באירופה ומחוצה לה. יפה להם. לנו יש בקושי פאנל שופטים קבוע ב"הדוגמניות").

חוץ מלארגן את שבוע האופנה הדו-שנתי ולמצוא ספונסרים לדור הבא של מעצבי העל הבריטים, נדרשת המועצה לתת דין וחשבון בענייני שערוריות אופנה. כך, למשל, אחרי שקיבלה אינספור תלונות על דקיקותן המטרידה של הדוגמניות בשנה שעברה, פרסמה המועצה דו"ח הדורש אישורים רפואיים ממומחים להפרעות אכילה עבור כל קולבית שרוצה לקחת חלק באירוע הלונדוני נוצץ.

אין תמונה
ויויאן וסטווד, שבוע האופנה 2007. כנראה שיש למה לחכות

עד כמה ישפיע הדו"ח הזה על היקפי המותניים שנראה בשבוע האופנה הקרוב? קשה לדעת. בינתיים, הנה כמה פרטים שכבר נסגרו מראש: האירוע יתקיים, כמדי שנה, במוזיאון להיסטוריה של הטבע שב-Cromwell Road. כמו בכל עונה מציגים על המסלולים שמות מוכרים יותר ופחות, כי חלק מהותי בשבוע האופנה הוא לגלות כוכבים חדשים בתחום. אחד השמות שיציגו על המסלול ובטח ששמנו לב אליו הוא אבשלום גור (כן, ישראלי), שעומד בראש בית האופנה המיתולוגי "אוזי קלארק". יהיו שם גם סטלה מקרתני לאדידס, ויויאן ווסטווד, פול סמית, ג'ספר קונראן, בטי ג'קסון, ג'וסי קוטור, ג'וליאן מקדונלד (שעיצב את המדים של בריטיש איירוויז), אמה קוק, ניקול פארי – ועוד שלל מעצבים ומותגים שיציגו בגדים, נעליים, אקססוריז וגלאם. באתר המגניב והמושקע של שבוע האופנה תוכלי לקרוא על המשתתפים, לראות קולקציות קודמות, להציץ בלוח הזמנים של התצוגות ואם את בת מזל מספיק כדי להשיג כרטיס – לעיין במידע שהאתר מספק על מקומות לינה ושופינג בלונדון. אנחנו נסתפק בלהזיל ריר מול ערוץ האופנה.