קנו פרחים (צילום: jupiter images)
מזל טוב! קבלו קופסא מהודרת ללחם | צילום: jupiter images

אין מה לומר, ההורים שלנו חיו טוב: הם לא שברו את הראש בחישובים על סכום הצ'ק לחתונה של החברה מגן ימימה, הם פשוט קנו מצעים ב"כיתן" או סרוויס נאה וסגרו עניין. בעונת החתונות הנוכחית אנו עדים לקאמבק - יותר ויותר אורחים מוצאים חלופה לדינרוס, ומלעיטים את הזוג הטרי דווקא במתנות שימושיות, כדרך ימי קדם. הטרנד מקל על ההוצאות הגבוהות של האורחים - וגם עוזר לזוג הצעיר בתחילת דרכו.

החופה עליכם, הדי-ג'יי עלינו

"בניגוד לארצות הברית, בישראל עדיין מאוד מקובל לתת לזוג הנשוי צ'ק במתנה, ורוב הזוגות גם מצפים לקבל כסף לחתונה במטרה לכסות את ההוצאות שלה", אומר שמעון כהן, מנכ"ל וואלה! מזל טוב. "עם זאת, לאחרונה אנו עדים לתופעה בה חלק מהחברים הקרובים והמשפחה המורחבת מעדיפים לתת לזוג מתנות יקרות ערך".

"אנחנו יודעים שבמגזר החרדי מאוד מקובל להביא טקסטיל או כלי בית לזוגות צעירים, אבל לאחרונה מצאנו קהל לקוחות חדש-ישן הרוכש מתנות לחתונה: צעירים חילונים", מספר רוני קרני, מנכ"ל "בראס", חנות כלי בית יוקרתית. "מגיעים אלינו לחנות יחידים, זוגות או חבורות של צעירים, המעוניינים להחליף את הצ'ק במתנה פונקציונלית ונחמדה אותה ייקנו במשותף. חלקם מגיעים עם רשימה של מתנות שחשבו עליהן בעצמם, או שהם שואלים את החתן והכלה מה היו מעוניינים לקבל".

קרש גיהוץ מעוצב (צילום: רוני קרני)
קרש גיהוץ של חברת ברבנטיה, 499 שקלים | צילום: רוני קרני

שרית חלפון (24) מפתח תקווה הוזמנה לחתונה של קולגה בעבודה. "כל החבר'ה מהמחלקה התאגדו, ורכשנו יחד מקרר חדש. היינו 14 אנשים, וכל אחד מאיתנו שם 250 שקלים", היא מתארת.  גם הדר (25) החליטה, לקראת אחת החתונות אליהן הוזמנה, לאגד חמש מחברותיה ולקנות יחד פריטים לחתן ולכלה במקום להביא כסף: "קנינו להם מתנות שימושיות: פח אשפה יוקרתי וסט פורצלן לארוחות חגיגיות. הם מאוד שמחו. ולא, הם לא החליפו את המתנות - ביקרתי אצלם בארוחת שישי".

אז אילו מתנות יחליפו את הסיפולוקס? "חברים המתאגדים ל'קבוצת רכישה' הולכים על מתנות מקוריות, ביניהן: סופי שבוע מפנקים בארץ או בחו"ל, מימון ליל הכלולות במלון מפואר ואפילו תשלום על אחד הספקים באירוע, לדוגמא הדיג'יי או הצלם", מספר שמעון כהן. "המתנות האהובות ביותר הן פחים יוקרתיים, קופסאות לחם מעוצבות ואפילו קרשי גיהוץ בלוק חדשני", אומר קרני. "גם כלי הפורצלן וסכו"ם ממשיכים לככב בראש מצעד המתנות".

"הייתי מעדיפה לקבל כסף לחתונה"

ומה חושבים מקבלי המתנות, החתנים והכלות? "מתנות זה דווקא רעיון נחמד", אומרת אורית (29) שמתחתנת בעוד כחודשיים. "אם שואלים אותי קודם מה אני צריכה, ולא מביאים לי איזו מפה כעורה שרק ללכת להחליף אותה יקח לי זמן וכסף, אז בכיף. אני מאוד אוהבת לקבל מתנות, זה הרבה יותר אסתטי מחתיכת דף".

אבל אולי אם אורית תשמע את המספרים הבאים, היא תתחיל לחשוב אחרת: "מתוך הנתונים שאסף וואלה! מזל טוב עולה כי הממוצע לזוג לצ'ק בחתונה הוא 670 שקלים", מעדכן כהן, והופך את המתנות ללא משתלמות, כביכול, עבור הזוגות הנישאים. "הייתי מעדיפה לקבל מזומן", מתוודה יעל (26) שמתחתנת אוטוטו. "יש לנו טקס חינה לפני החתונה, ושם נקבל בעיקר מתנות נחמדות כאלה לבית. בלי קשר לזה, לחתונה אני רוצה לקבל כסף. אני רוצה להתחיל את החיים המשותפים ברגל ימין בדרך שבה אני רוצה, ולא עם המתנות שבחרו להעניק לי".

כלה מדברת בטלפון ומחזיקה מתנה (צילום: אור גץ)
"החצופה הזו הביאה לי פאקינג סט פורצלן! אני שמתי עליה 600 שקל!" | צילום: אור גץ

החלטתם בכל זאת לדבוק בטרנד, ואתם יוצאים למסע קניות? שימו לב להמלצות הבאות. "מומלץ שהאחריות על המוצר תהיה ליותר מחמש שנים, מתוך כוונה שהוא יחזיק מעמד כמה שיותר זמן וייתן מענה, נוחות והנאה לזוג", מסביר קרני. "רצוי לבחור פריטים עם צבעוניות קלאסית ולא צעקנית מידי. הצבעוניות משתנה מדי עונה, אבל הצבעים שיהיו באופנה לעולם הם שחור, לבן, פלטיניום ואדום. כמובן שכדאי שהבחירה של המוצרים תהיה מתוך היכרות אישית עם זוג, כיוון שפח אדום זועק לזוג סולידי הוא לא הבחירה המושלמת".

>> רעיונות קטנים שישדרגו את החתונה בגדול
>> כרטיסי מתנה למגוון מותגים מובילים בהזמנה און ליין