הפמיניזם והתנועה לשחרור האישה חבים רבות לכדור קטן ולבן, שנכנס לשימוש בשנות ה־60 של המאה שעברה; זוהי הגלולה למניעת הריון, שלקחה חלק מרכזי בשחרור המיני הכללי שסחף את העולם באותן שנים, ונגע במיוחד לנשים. סוף־סוף, הן יכלו להשתחרר מהסכנה שייכנסו להריון לא רצוי וחייהן יתהפכו ברגע אחד. כעת, ממש כמו הגברים, הן יכלו לקיים יחסי מין בלי לדאוג מההשלכות.
קראו גם: שיוויון בנטל: מתי הגברים כבר יתחילו לקחת גלולות?
אולם, לכל תרופה יש תופעות לוואי, וגם הגלולה טומנת בחובה לא מעט סכנות. קיום יחסי מין לא מוגנים עלול להוביל להדבקה במחלות מין רבות; ואם לא די בכך, בגלולה עצמה יש סכנות בריאותיות, ונאמר שהיא גורמת לעלייה במשקל, מחמירה סיכון לקרישי דם ופוגעת בחשק המיני. וכך, בשנים האחרונות יותר ויותר נשים מעדיפות להימנע משימוש קבוע בגלולות ומחפשות פתרונות אחרים.
כך שב ועלה על במת ההיסטוריה הקונדום, שגרסאות שונות שלו מצויות בשימוש זה מאות שנים. ואולם, הקונדומים עדיין נתפסים כמוצר לשימוש גברי בלבד, ובהתאם, הפרסומות והמיתוג שלהם מדברים על החוויה הגברית בזמן יחסי־מין. בניגוד לגלולה הדיסקרטית, הנרכשת בפרטיות מהרוקח, הקונדומים מונחים על מדפים פתוחים ועטיפותיהם הנוצצות נראות למרחוק. ובעוד הגלולה נבלעת מדי יום בשעה קבועה, ללא קשר ליחסי־מין, השימוש בקונדומים הוא חלק מהמעשה עצמו, מוחצן וגלוי.
ואולם, יותר ויותר נשים מחליטות לשנות את חוקי המשחק, והן מכריזות כי בעידן שלנו, קונדומים שייכים גם לנשים – וגם הן יכולות לרכוש אותם, בלי בושה. כך צמחו להן בשנתיים האחרונות חברות לייצור קונדומים בבעלות נשית, הפועלים להתאים את המוצר לרצונות ולצרכים של הנשים.
קני קונדום - תרמי אחד לאפריקה
L היא חברה שבסיסה בסן פרנסיסקו, קליפורניה, והמייסדת והמנהלת שלה היא טליה פרנקל, צלמת עיתונות שעבדה עם הצלב האדום בתיעוד אסונות. החברה מבוססת על מודל ייחודי: בכל פעם שצרכן או צרכנית רוכשים קונדום, החברה תורמת קונדום אחד לנשים באפריקה. "במהלך עבודתי הייתי מנסה להיצמד למקומיים גם אחרי סיום משימת התיעוד, לראות איך הם מתמודדים וחוזרים לחיים שלהם", אומרת פרנקל בראיון טלפוני ל־TheMarker Women. "בין היתר, תיעדתי נשים חולות איידס, וחשבתי שמבין האסונות שצילמתי, זהו היחיד שאפשר היה למנוע".
בעת עבודתה באפריקה, למדה פרנקל כי איידס הוא הגורם מספר אחד בעולם למוות של נשים בין הגילים 15־44 (לפי נתונים של ארגון הבריאות העולמי), וכי הריון בקרב מתבגרות הוא אחד הגורמים העיקריים לנשירתן מבתי הספר. "לא הבנתי איך העמותות שעובדות למטרות העצמה נשית וסיוע במדינות אפריקה לא משקיעות משאבים כדי להעניק לנשים צרכים בסיסיים כמו מוצרי היגיינה ואמצעי מניעה", היא מספרת. "הרי אנשים לא מפסיקים לקיים יחסי־מין אם אין להם אמצעי מניעה – וזה דבר שצריך להביא בחשבון כשחושבים על מחלות מין והריון".
כך עלה בראשה של פרנקל המודל של "קנה קונדום – ותרום אחד". עם שובה לארצות הברית, היא סיפרה על הרעיון לחברה שלה, עיתונאית, שכתבה על כך; בנוסף, היא הקימה אתר אינטרנט להצגת הרעיון מאחורי המוצר, שזכה לתשומת לב רחבה. "קיבלנו סיקור תקשורתי ועניין ציבורי רחב; זה מוצר שמעלה לשיח מיניות נשית, ומציע לנשים מוצר שממותג בדרך־כלל כגברי. זה גרם לאנשים לפעור פה", מספרת פרנקל.
קונדום מותאם לנשים - ומשווק לנשים
כדי לממן את הקמת החברה, פנתה פרנקל למשקיעות פמיניסטיות וגם ל־Y-combinator, תוכנית האצה לסטארטאפים, שהשקיעו בה. מעבר לעזרה לנשים במדינות מוכות איידס, הקמת המפעל איפשרה לפרנקל לייצר קונדומים מותאמים יותר לנשים, שאינם כוללים חומרי סיכה וכימיקלים. "היה לי חשוב לייצר מוצר משופר, מאחר שלא יכולתי לחולל שינוי אם הייתי מספקת מוצר גרוע או דומה למה שיש כיום בשוק. היה עלי לתת ערך מוסף, כדי שאנשים ירצו לקנות אותו".
בנוסף לעיצוב המותאם לצרכים הנשיים, גם השיווק של L פונה לבני שני המינים. עטיפת הקונדומים היא בצבע שחור, ועליהם מתנוססת האות L, בפונט לבן וגדול. "רצינו לוגו חזק ונקי, שאינו מזוהה עם מגדר כזה או אחר", מסבירה פרנקל. "האות L עלתה לי בראש כשחשבתי על אהבה (Love) ותשוקה (Lust)". כיום, נמכרים מוצרי L ברשת הפארם CVC, בטארגט, ברשת חנויות הטבע Whole Food וכמובן בחנות האינטרנטית של החברה.
החברה עובדת בשיתוף פעולה עם ארגונים ועמותות מקומיות במדינות מוכות איידס. "אנחנו מאמינים בפתרונות הוליסטיים. השותפים שלנו הם מוסדות ללא כוונת רווח שמספקים לנשים המקומיות קונדומים ומוצרי היגיינה, יחד עם סדנאות והסברים על אופן השימוש וחשיבותו", מספרת פרנקל. "לא כל הקהילות מסכימות להשתמש בקונדומים שלנו, מאחר שיש כאלה המשתמשות בקונדומים מקומיים. במקרים כאלה אנחנו לא מתערבים בשיווק החברתי והמקומי; אנחנו רק קונים עבורן את הקונדומים. אנחנו רוצים להעצים נשים, לא רק למכור את הקונדומים שלנו. המשלוחים שלנו הם גם דיסקרטיים, בלי סממנים מזהים". עד כה הצליחה החברה לספק כמיליון קונדומים לאפריקה.
"כאן בארצות הברית אני יכולה לייסד חברת קונדומים משלי, בעת שבחלקים אחרים בעולם נשים נאבקות יום יום לקבל את הזכות להשתמש בקונדומים", אומרת פרנקל. "איך מגשרים על הפערים? העצמה מינית היא הפתרון שמאפשר לשפר את מעמד האישה בעולם. העיסוק במיניות האישה בצורה מוצהרת הוא התשובה הטובה ביותר לאלה שמנסים לבייש נשים בגלל היותן פעילות מינית. אמריקאים רוצים נשיאה אישה, אבל עדיין מפחדים מהמחזור החודשי", היא מוסיפה.
בלי בושם, עם מרצ'נדייז
טיפני גיינס, בת 25, וקלייר קורטני, בת 23, הן המייסדות של חברת קונדומים חדשה אחרת – Lovability. לדברי השתיים, הן הקימו אותה במטרה "לרסק את התבניות והסטריאוטיפים המגדריים".
"הצטרפתי לחברה בדיוק אחרי סיום הלימודים שלי, כצעירה חסרת ניסיון", אומרת קורטני בראיון טלפוני מניו יורק, מקום מושבה של החברה. היא מתארת את הקשיים שבהן נתקלות היא ושותפתה, ונובעים מעצם היותן נשים צעירות כל כך. "אנחנו משווקות את המוצר בעצמנו, ולכן אנחנו מדברות מדי יום עם חנויות ורשתות שיווק. כשאנשים שומעים בטלפון שאנחנו צעירות מאוד, הם נעשים הססניים, במיוחד כשאנחנו מדברות על המוצר ה'שובב' שלנו".
במארס 2014, צ'ייס בנק סירב לעבד את תשלומי כרטיסי האשראי של החברה, בטענה שהיא משווקת מוצרים למבוגרים, שאסור לבנק לעסוק בהם. שתי המייסדות הכינו עצומה שבה קראו לאנשים לתמוך בהן. הן קיבלו כ־4,000 חתימות, וגרמו לבנק לחזור בו מהמדיניות. בראיון ל־CNBC, אמרה גיינס כי המטרה שלה היא להוציא את הקונדומים מהקטגוריה של מוצרים למבוגרים. "הבנק אמר שאין ביכולתו להחליט עם אילו מוצרים הוא יכול לעבוד ועם אילו לא. אני עדיין עובדת אתו אבל לא נוח לנו עם זה. צריך להבין שקונדומים הם מוצר חיוני, ואין לשייך אותם לקטגוריות סטריאוטיפיות".
הרעיון להקים את החברה נולד בקיץ 2013. שתי המייסדות היו סטודנטיות, שנפגשו בעקבות העניין המשותף שלהן במגדר ובמיניות נשית, וגיינס החלה לגלגל את המחשבה לעצב קונדומים המתאימים לנשים. "טיפני ואני נפגשנו כי כתבתי את התזה שלי על הקשר בין עונג לבין תעשיית הקונדומים, והתלהבתי מהרעיון שלה לשים את הקונדומים בידי הנשים", מספרת קורטני.
האחריות על הנשים
"הקונדומים שלנו מיוחדים כי הם נוצרו בהשראה נשית ומעוצבים בשביל נשים. רק 19% מהנשים הפעילות מינית בארצות הברית משתמשות בקונדומים, וזה נתון מזעזע. חלק גדול מהמשימה שלנו הוא לשפר את הקשר בין נשים לבין קונדומים, ולגרום להן, למשל, להסתובב עם קונדומים בתיק בלי להתבייש. כדי להשיג זאת עיצבנו קופסאות אסתטיות, שאי אפשר לנחש מה יש בתוכן", מספרת קורטני.
לטענת קורטני, השיווק המסיבי של קונדומים לגברים הביא לכך שנשים רבות מצפות מבן הזוג שהוא זה שיצטייד בקונדום וייטול אחריות על כך. ואולם לדבריה, "אין סיבה שנושא כל־כך חשוב ייפול על הגברים. זה האינטרס שלנו להיות מוגנות, ולכן אנחנו צריכות להיות מצוידות תמיד. אין ניגוד בין העונג לבין שמירה על בריאות מינית. קונדום הוא בסך הכל אמצעי ששומר על האישה ממחלות מין ומהריון לא רצוי. למה לא להשתמש באמצעי הזה?".
גם הקונדומים של Lovability מעוצבים בהתאמה לפיזיולוגיה הנשית. "ערכנו סקרים שבדקו מה הכי מפריע לנשים בקונדומים, ולפי זה הזמנו את הקונדומים שלנו. לרוב הנשים הפריע הריח שלהם", אומרת קורטני, "ולכן המוצרים שלנו לא מבושמים".
מוצרי החברה נמכרים בעיקר באינטרנט, יחד עם מוצרים נלווים כמו פוסטרים וחולצות. "אנחנו צריכים לזכור שבמקום לעורר בושה בקרב הצעירים, חייבים ללמד אותם לשמור על עצמם. עם קיום יחסי מין צריכה להגיע אחריות גדולה", מסכמת קורטני.
הכתבה התפרסמה במקור ב-Themarker
עוד ב-Themarker: