בשנה האחרונה יש איזו הרגשה שהוליווד הפנימה שהיא חייבת לסייע בצמצום הפערים המגדריים ולתת יותר תפקידים ראשיים לנשים. עלייתן של גיבורות ראשיות בסרטים כמו "הקול בראש", "מכסחות השדים", וונדר וומן" ו"מואנה" סימנו לנו שלא רק שרוחות השינוי מנשבות במשרדי האולפנים הגדולים, אלא שהתעשייה מאמינה שיש לזה קהל ושהסרטים יהיו רווחיים. כמה חבל שהאופוריה הזאת מתנפצת לרסיסים כשמסתכלים על הנתונים היבשים.

אנליסטית אמריקאית בשם אמבר תומאס פרסמה השבוע אינפוגרפיקה מפורטת המוכיחה שהפער המגדרי רחוק מלהצטמצם. תומאס אספה נתונים מהסרטים הכי רווחיים של 2016, ובדקה כמה דמויות נשיות היו בסרטים הללו לעומת דמויות גבריות, ואת מי התסריטאים פינקו ביותר טקסט. התוצאות מציירות תמונה די עגומה: בכל בכל הסרטים המצליחים הגברים היו רוב, והנשים היו אחראיות על 27% מהטקסט - פחות משליש.

פליסיטי ג'ונס ב"רוג אחת" (צילום:  יחסי ציבור )
מקודמת, אך בודדה | צילום: יחסי ציבור

"הכל החל כשהלכתי לצפות ב'רוג אחת', מסדרת סרטי 'מלחמת הכוכבים'. מכל התכנים שמקדמים את הסרט ניכר שדמותה של ג'ין ארסו (השחקנית פליסיטי ג'ונס) היא הדמות הראשית", כותבת תומאס באתר הפרוייקט. "רק תסתכלו על הפוסטר, כשהתמונה שלך גדולה פי כמה מהשאר - את כנראה הכוכבת, לא?". אלא שאז הסרט החל ותומאס גילתה שאמנם ג'ין היא דמות ראשית נשית - אבל היא מוקפת ברוב מובהק של דמוית גבריות.

תומאס לא הסתפקה באינטואיציות והחליטה לבדוק את עשרת הסרטים הכי מצליחים שהוקרנו השנה, בהם: קפטן אמריקה, מוצאים את דורי, זוטרופוליס, באטמן נגד סופרמן, דדפטול וכאמור רוג אחת - שבו 91% מהדמויות הן גבריות. בין היתר היא גילתה שמבחינת היקף טקסט, בכל הסרטים - פרט ל"מוצאים את דורי" ו"זוטופיה" - הדמויות הגבריות דיברו הרבה יותר: ב"ספר הגונגל" 90% מהדיאלוגים הוצגו על ידי הדמויות גבריות; ב"קפטן אמריקה" הדמויות הנשיות היו אחראיות על 16% בלבד מסך הדיאלוגים; ובאטמן דיבר פי 2.4 יותר מסופרמן, ופי 6 יותר מוונדר וומן.

נשים מדברות פחות בסרטים (צילום: מתוך אתר הפרויקט)
סגול - טקסט של גברים, ורוד - נשים | צילום: מתוך אתר הפרויקט

"כשעושים חיפוש בגוגל מקבלים שמלות שנשים לבשו"

"מדובר בסרטים שהכניסו הכי הרבה כסף, כלומר שהכי הרבה אנשים הלכו לראות, כנראה גם המשיכו לדבר עליהם אחר-כך", כותבת הפרשנית הפמיניסית של mako נשים, נגה כהן. " לסרטים האלה יש חלק משמעותי בעיצוב התודעה שלנו, והתודעה הזו היא לראות בעיקר גברים ולהקשיב בעיקר למה שלגברים יש להגיד".

"אז נכון, המצב משתפר" מוסיפה כהן, "יש הרבה יותר סרטים עם דמויות נשיות חזקות או מורכבות שמספרות סיפורים של נשים, אבל כנראה שלא סתם לא היה אף סרט שאשה ביימה שהיה מועמד לגלובוס הזהב, ושכשעושים גוגל על golden globe, women (נשים, גלובוס הזהב) ההשלמה היא לשמלות שנשים לבשו לטקס".

המאבק על תפקידים וטקסט נערך במקביל למאבק על שכר. בשנים האחרונות, פערי השכר בהוליווד הפך לנושא חם, בייחוד אחרי המכתב הפתוח שפרסמה ג'ניפר לורנס לפני כשנתיים,

ג'ניפר לורנס וכריס פראט ב"הנוסעים" (צילום:  יחסי ציבור )
הכי רווחית - אבל לא באותה שורה עם הגברים | צילום: יחסי ציבור
לאחר שגיתה כי למרות שהיא אחת השחקניות הכי ריווחיות בעולם - הקולגות שלה עדיין מקבלים יותר.

לפני כשבוע נטלי פורטמן הצטרפה לשיח כשחשפה בראיון למגזין "מארי קלייר" כי בעת כיכובה ב"קשר לא מחייב" (20111), היא הרוויחה שליש משכורת  מהכוכב שלצדה, אשטון קוצ'ר. הכוכבת זוכת האוסקר הודתה שהיא הייתה צריכה להתרגז הרבה יותר ממה שהייתה בפועל על הפער הענק בין תלושי השכר של השניים, אך שהיא התקשתה להתלונן מתוך ידיעה שהשכר הצנוע שלה היה עדיין גבוה. מוקדם יותר השנה, גם מילה קוניס הפנתה אצבע מאשימה להוליווד הסקסיסטית, וסיפרה על מפיק שאיים שהיא לא תקבל תפקידים משום שסרבה להצטלם בעירום חלקי למגזין כדי לקדם את הסרט בו השתתפה.