משרד הכלכלה ממשיך בנסיונותיו לצמצם את פערי המחירים של מוצרי הטואלטיקה בין ישראל לחו"ל - ומתמקד עתה במוצרי הגיינה נשית, בהם נמצאו "פערים משמעותיים".

המשרד ערך בחודשים האחרונים סקירה השוואתית שבחנה את פערי המחירים במוצרים נבחרים בתחום. תמונת המצב שהתקבלה מהממצאים העלתה כי כמו במוצרי טואלטיקה אחרים, בחלק מהמותגים של ההיגיינה הנשית קיימים בארץ פערי מחירים ביחס למדינות הנסקרות. סקירה זו מבוססת על דו"ח נתוני נילסן הכולל את המחיר הממוצע של קטגוריות, מותגים ומוצרים ספציפיים ב-16 מדינות, כולל ישראל. על מנת ליצור בסיס נתונים המאפשר השוואה בין המדינות, בוצעו התאמות של שער החליפין ונטרול המע"מ. 

נוכח הממצאים וטרם פרסומם, הזמין משרד הכלכלה את היבואנים הרשמיים להעביר את התייחסותם לפערים האמורים. התייחסות זו תהווה בסיס לשימוע בעל פה שיתקיים במשרדי מנכ"ל המשרד בתוך חודש ימים.

השחקניות הגדולים בתחום הן דיפלומט, שמפיצה בבלעדיות את מוצרי פרוקטר אנד גמבל כמו טמפקס ואולווייז; שסטוביץ', שמפיצה בלעדית מותגים כמו או.בה וקרפרי של היבואן ג'ונסון אנד ג'ונסון; וקימברלי קלארק, עם מותגים כמו לילי וקוטקס .

חברת דיפלומט נוסדה ב-1963 כשותפות של משפחת מנדל האמריקאית ומשפחת וימן, ומנוהלת כיום על ידי נועם וימן. דיפלומט מייבאת ומפיצה את מוצריה של הענקית האמריקאית פרוקטר אנד גמבל, שבאמתחתה מותגי ג'ילט. את ג'ילט רכשה פרוקטור אנד גמבל ב-2005 מהמיליארדר וורן באפט. עד אז היתה שסטוביץ' היבואנית של ג'ילט. דיפלומט מפיצה את מוצרי פרוקטר אנד גמבל גם בגיאורגיה, קפריסין, דרום אפריקה וניו זילנד. לפי הערכות, מחזור מכירות שלה בישראל הוא 1.3 מיליארד שקל בשנה. 

החברה המשפחתית ש. שסטוביץ' הוקמה ב-1954 על ידי שמעון שסטוביץ', כעסק למכירת מוצרי סדקית. בנו, יוני שסטוביץ', הוא הבעלים והמנכ"ל של החברה. כיום מדובר באימפריה, עם מחזור מכירות שנתי של כ-800 מיליון שקל, שמפיצה בבלעדיות מותגים כמו קולגייט, סבון פלמוליב ודאורדורנטים של ספיד סטיק.

"תעודת עניות לרשתות הפארם וליבואנים"

כתבה שפורסמה ב-TheMarker לפני כשנה בדבר המחירים הגבוהים של מוצרי היגיינה נשית בישראל בדקה ומצאה פער מחירים בין ישראל לבריטניה של 26%-93% במותגי ההיגיינה הנפוצים טמפקס ואולווייז. בישראל קיים מס של 17% (מע"מ) על מוצרי היגיינה נשית כחלק מהמס שקיים על כל המוצרים למעט פירות וירקות.

במדינות שונות ברחבי העולם פרצו בשנים האחרונות מספר מחאות סביב המחירים הגבוהים של מוצרי ההיגיינה הנשית בטענה כי יש לבטל את המיסוי על מוצרים אלה, שכן הם מוצרי צריכה בסיסיים. חלק מהמחאות אף הביאו לתוצאות, וכך למשל בבריטניה ובצרפת המס על המוצרים הללו הופחת משמעותית ובקנדה הוא בוטל לחלוטין. בהודו פרצו בחודש מאי מחאות לנוכח תוכנית ממשלתית להטיל מס של 12% על תחבושות היגייניות.

באחרונה נעשתה במשרד הכלכלה בדיקת פערי מחירים של מוצרי טואלטיקה שכללו סבונים, דאודורנטים ומשחות שיניים - וזו העלתה פערים של עשרות אחוזים. לפערים שותפים היצרנים בחו''ל המוכרים לישראל במחירים גבוהים יחסית; היבואנים הבלעדיים שאינם מתמקחים במידה מספקת ולעיתים אף מפריעים ליבוא מקביל; ורשתות הפארם והשיווק הגובות פערי תיווך גבוהים.

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן מסר כי "התופעה לפיה ישראלים נוסעים לחו"ל וחוזרים עם מוצרי טואלטיקה היא תעודת עניות לרשתות הפארם, ליבואנים הבלעדיים בישראל וליצרנים. אנו נחושים לקדם את כל הצעדים הנדרשים שיבטלו את האפליה של הצרכן הישראלי ויובילו למכירה במחיר הוגן וישימו סוף לתופעת הקניות בחו"ל.

"יבואנים פועלים לקבל בלעדיות מיצרנים בינלאומיים במטרה לצמצם תחרות ולגבות מחירים גבוהים. אנו נזהה את כשלי השוק במגוון התחומים השונים ונפעל כנגד אותם יבואנים ויצרנים המנסים לגזור קופון על חשבון הצרכן הישראלי. מסחר הוגן זה לא מילה גסה, זה צריך להיות דבר שבשגרה".

אדם פרידלר, מבעלי רשת גוד פארם אמר כי "אנחנו מביאים את מוצרי ההיגיינה הנשית שאנחנו מוכרים - אולווייז, טמפקס ועוד - ביבוא מקביל ממדינות באירופה ואנחנו מצליחים למכור את המוצרים ב-10 שקלים לחבילה. המחיר מדבר בעד עצמו ומראה שכשמוותרים על המתווך אפשר למכור במחירים יותר נמוכים".

מפרוקטר אנד גמבל סירבו להגיב.

תגובת שסטוביץ, קימברלי קלארק ודיפלומט טרם נמסרה.

 

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker.

קראו עוד:

"באת רק למדוד כדי לדעת מה להזמין באינטרנט?" המקצוע החדש שהמדינה מסדרת לנו

סופר-פארם מנהלת מגעים מתקדמים למכירת 40% מהרשת לגורם זר