אישה אוכלת פיצה (צילום: webphotographeer, Istock)
תתחילי לחשוב פעמיים לפני כל ביס, שמעת? | צילום: webphotographeer, Istock
ענקית חברות הסופר מרקטים, "טסקו", מעכשיו מבקשת לתת קצת יותר ללקוחותיה מירקות ופירות. החברה הצהירה שהיא מבצעת מעקב אחר קניות המזון של לקוחותיה שרוצים להוריד במשקלם, זאת על מנת לייעץ להם מה כדאי להם לרכוש ולאכול כדי לשמור על הפיגורה. הסיפור הוא לכאורה פשוט: באמצעות קבלת מידע מכרטיס האשראי של חברי מועדון הסופרמרקט, תוכל המערכת לדעת מה לקוחותיה קנו והאם הם מרבים לצרוך יותר מידי סופגניות, שוקולדים ולחמניות טעימות. כעת השאלה היא האם הצעד החטטני הזה יהפוך להיות יעיל.

תציע קופונים לצריכת מזון בריא יותר

על פי מנכ"ל הרשת, פיל קלרק, הצעד נועד להילחם בתופעה הגוברת של השמנת יתר ועם 16 מיליון לקוחות במאגר של החברה, דומה שהוא כנראה יודע על מה הוא מדבר. קלרק טרם החליט כיצד ישתמש במידע, אולם כרגע האפשרות הבולטת היא שהחברה תציע קופונים לצריכת מזון בריא יותר ותקדם דיאטות על ידי מתכונים מומלצים.

"המידע שמוצע על ידי כרטיס המועדון שלנו לא יסולא בפז", אומר קלרק. "לקוחותינו אמרו לנו שהם רוצים עזרה בבחירת מזון בריא יותר כך שאנחנו רוצים לבדוק האם הם גם יסכימו לקבל הצעות שמותאמות להם אישית על צריכת מזון בריאה יותר עבורם". קלרק מבטיח שלקוחותיו לא יקבלו הצעות מציקות מהסופר מרקט, אלא רק מה שביקשו לקבל. "אנחנו לא נעודד דרך חיים בריא יותר על ידי עריכת בחירות, אבל אנחנו יכולים להשפיע על הבחירות שהצרכנים עושים בכך שנציע להם הצעות בריאות יותר".

זורקים מזון בשווי 4000 ש"ח בשנה

אישה בסופר (צילום: istockphoto)
חוששת שהכרטיס אשראי יראה לעובדים בסופר עד כמה בא לך על השוקולד הזה? בצדק | צילום: istockphoto
מומחי הטכנולוגיה של הסופר מרקט בנו מערכת אינטרנטית בשם "מעקב אחר שינויים בריאותיים קטנים". המערכת תבחן כיצד נטיותיהם של הלקוחות משתנים כתוצאה ממוטיבציה לאכילה נכונה. המערכת גם אמורה לספק מידע שיועבר לעמותות מחקר בריאותיות של השמנת יתר בניהול הממשלה. רק מידע אנונימי ימסר אלא אם כן לקוחות יתנדבו למסור את המידע הפרטי שלהם.

"טסקו", שכבר חברה לעמותת הסוכרת של בריטניה לחקר דפוסי אכילה, טוענת ש-65 אחוזים מלקוחותיה אמרו שדרך החיים שלהם לא בריאה כפי שהיו רוצים שתהיה. הרעיון של "טסקו" להשתמש במידע שבכרטיס המועדון על מנת להילחם בהשמנת יתר הוא חלק מקמפיין תדמיתי להראות שאכפת לו מדרך החיים הבריטית. קלרק מוסר שהוא גם רוצה לערב יצרני מזון במהפיכה שהוא מחולל שתלחם בהשמנת יתר כמו גם בזריקה של כמויות מזון ברחבי המדינה, שכן הנתונים מעידים כי המשפחה הבריטית הממוצעת מבזבזת וזורקת מזון בשווי 700 פאונד (כ-4000 ש"ח) בשנה. 

מה דעתך: רעיון גאוני או חדירה לפרטיות?

>> היום אני בוחרת להשמין בכוונה
>> מאקו נשים, עכשיו גם בפייס. אז למה את מחכה?