זארה (צילום: רויטרס)
קונות מרוצות. הרבה קונות מרוצות | צילום: רויטרס

זארה. אי אפשר איתה ואי אפשר בלעדיה. אם עד עכשיו הצלחת לשכנע את עצמך שאין שום דבר רע בלקנות שם את המלתחה שלך, כשעוד לפחות 50 בנות לפחות ברחוב לובשות אותה באותו זמן נתון, אז קבלי תיקון: מדובר בקצת הרבה יותר מ-50. למעשה, מדובר במיליוני נשים, אם לא יותר, ברחבי העולם. כך לפחות מדווחים מוספים כלכליים ברחבי העולם, שמכתירים את זארה לרשת האופנה הקמעונאית הגדולה ביותר בעולם. כן, יותר ממנגו, גאפ ו-H&M.

על פי נתונים כלכליים מדווחת חברת האב של זארה על עלייה של כ-9 אחוז ברווחים רק ברבעון הראשון של השנה. במספרים מדובר ב-2.22 ביליון יורו (1.7 ביליון דולר), שזה די הרבה חולצות להערכתנו. בחברה מאוד מרוצים מהתוצאות ומקווים להמשיך ולהביס את המתחרים, כך מדווח הגארדיאן הבריטי. וכנראה שלא מדובר בתקווה מופרכת: לא רק שהחברה ממשיכה להתרחב, ופותחת סניפים כמו פטריות אחרי הגשם, הרי שכבר לפני שלוש שנים היא עקפה את -H&M, מה שהפך אותה לגדולה ביותר באירופה. היום היא חולשת על 70 מדינות סביב העולם ומתחזקת 3,900 סניפים.

טרנדים במהירות האור

זארה 2008 (צילום: רמון דלבדו )
מקולקציית קיץ 2008. אולטרה טרנדי | צילום: רמון דלבדו

 את ההצלחה המהירה של החברה לומדים בבתי ספר לעסקים. האסטרטגיה לכאורה פשוטה: כשהמותג נכנס לשוק חדש הוא מבסס עצמו קודם בעיר גדולה ורק אחרי שיש באזז הוא ממשיך ליעדים קטנים יותר. החברה גם לא שופכת תקציבי ענק על מסעות פרסום, אלא משקיעה את הכסף דווקא על עיצוב הסניפים כבוטיק חדשני. שלא לדבר על משמעת הטרנדים של החברה: כל עובדי הסניפים של זארה מצווים לדווח למעצבי הבית על כל טרנד חדש שהם מאתרים. המעצבים נכנסים לתמונה בכל הכוח עד שאת מקבלת את חצאית העיפרון או את שמלת האמפייר במהירות האור לסניף שליד ביתך. מה, לא תקני? "הזמן הוא פקטור עקרוני ומהותי יותר מעלות הייצור", מסביר דובר החברה לגארדיאן, "חשוב לנו להביא ללקוח את מה שהוא רוצה בזמן המהיר ביותר". הלקוח לא נשאר אדיש ומשיב לחברה בקפיצה של 25 אחוז מהרווחים בשנה האחרונה. סתם חומר למחשבה לפעם הבאה שאת מגהצת שם את החודשית שלך.