"אנחנו לא רוצות שתכתבי מידות גדולות", מבהירה מאיה בנבנישתי את התנאים כבר בתחילת השיחה. "השיח הזה חייב להשתנות. למלים שלך יש משמעות, ואנחנו פשוט לא נסכים לעוד כתבה שתקטלג אותנו כך - זו הרי בדיוק התפישה שבה אנחנו נאבקות".

מזה חודשיים שבנבנישתי (27) וחברתה נועה בן סעדיה (28) מנהלות את אחד העמודים המסקרנים ברשת החברתית. דף הפייסבוק "אין לי מה ללבוש: מלכוד 42" הוקם על מנת להתעמת עם תופעה שהן מכנות "הצרת המידות" - שהן מזהות כמעט בכל רשתות האופנה הפופולריות. "40 של היום זה כמו ה-36 של סוף שנות ה–90. זו הטעיה של ממש, ובשונה מהקטנת אריזות מזון - פה אין שום גילוי נאות. אף אחד לא אומר לך ג'ינס זה מכיל 15% פחות בד מבעבר", הן מסבירות. "פתאום, המידה 42 הפכה ל'מידות גדולות', ולעתים אף מידה 40 - מוציאים אותן לגמרי מהחנות, ומי שכבר טורח בונה להן מחלקה נפרדת, 'פלאס סייז', או סקשן נפרד באתר האינטרנט. מייצרים תודעה כוזבת לנשים שהן שמנות או גדולות מדי, לא נורמטיביות".

_OBJבנבנישתי ובן סעדיה לא פועלות בחלל ריק: ניסיונות להציף את השיח על הדימוי המעוות שמשווקות רשתות האופנה לנשים קיימים בשפע. רק השבוע צילם המגזין האינטרנטי Buzzfeed נשים במגוון מידות כשהן לבושות בבגדי הים של ויקטוריה סיקרט, ומגחיכות את הפוזות של דוגמניות המקור. הבלוגרית גלי דודזון סגל ספרה בפברואר האחרון שמתוך 70 תמונות שהעלה אתר האפינגטון פוסט מערב האוסקר - ארבע בלבד הציגו נשים במידה 42 ומעלה, ומתוך 60 התמונות שהעלה המגזין ווג מטקס הגולדן גלוב - רק שלוש הציגו נשים במידות האלה.

"אתם עוד 
תשמעו מאתנו!"

ואולם, נדמה שבנבנישתי ובן סעדיה בכל זאת מעלות טענה חדשה, ששוק האופנה המקומי עוד לא התעמת איתה. חלק מהרשתות אף מגדירות את המאבק שלהן כאלים. "אתם יודעים שהן פנו אלינו באיומים?", סיפרה נציגה של רשת מנגו, "הן אמרו לנו - אתם עוד תשמעו מאתנו!".

עם קהל של 6,000 עוקבים, שרק גדל עם החשיפה התקשורתית שהשתיים מקבלות, הן הצליחו לייצר דיון ער בין הגולשות וגם כמה פרקטיקות של העצמה: נשים מצלמות ומעלות תמונות של מכנסיים שנרכשו לאורך השנים ברשת אופנה ישראלית ומוחות על היקפים שונים בתכלית עבור מידה זהה; נשים משוות בין מידות זהות ברשתות שונות; ונשים ונערות מצטלמות ומעלות תמונות של עצמן לבושות בבגדים שמתאימים להן, בצירוף מידה ושם הרשת.

לבסוף, המיזם החדשני והשאפתני ביותר של השתיים - משימות "מלכוד" שבועיות, במסגרתן הן קוראות לנשים בכל המידות לפשוט על סניפי אחת הרשתות הגדולות, לבדוק אם הרשת מציעה את מידתן, ולחזור לדווח בעמוד על התוצאות. "משימות המלכוד עדיין מחפשות קהל נאמן בפרישה ארצית", הן מודות, "וכיום הן מתבססות בעיקר על בדיקה שלנו בסניפים בירושלים".

בנבנישתי ובן סעדיה הספיקו לפנות לכל הרשתות הגדולות ולהציג את טענותיהן. כדי להתניע את המאבק ולספק ערך צרכני לעוקבות של העמוד הן יצרו דירוג של הרשתות לפי המגוון ו"תרבות ההצרה" שלהן. בקצה הרע מוצגות הרשתות זארה (כולל פול אנד בר), פוקס וקסטרו - שלוש הרשתות בעלות היקף ההכנסות הגדול ביותר בשוק האופנה הישראלי (לפי נתוני דן אנד ברדסטריט, 2014). השתיים האחרונות הן חברות ציבוריות שנסחרות בארץ.

לצדן מככבות גם רשת רנואר, המדורגת תשיעית בהכנסות, וכן רשתות מוכרות נוספות כגון TNT, מנגו (כיום בבעלות פוקס), טופשופ, פוראבר 21, טוונטי פור סבן, והרשת החדשה אורבניקה שעם בעליה נמנית בר רפאלי.

הרשתות הממוקמות בקצה הטוב של הסקאלה הן מעטות יותר - ומכניסות פחות. להוציא את H&M, שמדורגת עשירית בהכנסות שוק האופנה הישראלי, וגם זוכה לשבחים הנלהבים ביותר בעמוד, הן מפרגנות לתמנון, היינס, הודיס, גולברי, סו סימפל, שיק ואמריקן איגל.

גודלן של הרשתות ואחיזתן בשוק ההלבשה המקומי חשובה מאוד, ובנבנישתי ובן סעדיה אינן מתביישות לדבר על אחריות חברתית. "מצאנו סקר של גיאוקרטוגרפיה מלפני פחות מעשר שנים, שהראה כי 60% מהנשים בישראל מעל גיל 25 לובשות בגדים במידה 40 ומעלה. אז הנה, אנחנו הרוב כאן - איך ייתכן שמדירים אותנו? האם הרשתות מפחדות מחנויות שמלאות בנשים בכל הגדלים? או אולי זה יפגע להן בדימוי של 'קהל צעיר' שהן כל כך מנסות להיאחז בו?", הן אומרות.

הרשתות מכחישות בתוקף: אין הדרה ואין הצרה

מבחינת הרשתות, התופעה כלל אינה קיימת - לא ההדרה ולא ההצרה. כל הרשתות אליהן פנינו עם הטענה של "מלכוד 42" הגיבו בתגובה זהה - המידות קיימות. ונציג את הטענות כאן בקצרה: בטופשופ טוענים כי "יש מלאי של מידות 42"; בזארה, בפול אנד בר, בפוקס, ברנואר ובטוונטי פור סבן מדגישים "עד 44"; במנגו ובקסטרו אומרים כי "עד 46"; וב-TNT לא נתנו מידות, רק הודיעו שהם פונים "לקהל צעיר בגילי 17-12". יש מידות, אלו בכלל הלקוחות שלא שמות לב - או כפי שניסחו זאת בטופשופ: "לקוחה הנתקלת בקושי למציאת מידה, מוזמנת לפנות לצוות המוכרים בחנות, שיסייעו לה במציאת המידה המתאימה".

ובכל זאת, תופעת ה"אין לי מה ללבוש" הצמיחה מגוון בלוגים מתמחים של נשים במידות ממוצעות וגדולות - שקונות, מצטלמות ומספרות על חנויות שמתאימות להן. אחת מהן היא מיי גרף, בעלת הבלוג May Wear It שגם סייעה לנו להכין רשימת המלצות לאתרים שאינם מפלים - ומציעים מגוון בגדים גם למידות 42 ומעלה.

שמונה אתרים מומלצים

ModCloth: לחובבות הווינטג'

אתר המאפשר לסנן את הבגדים לפי עשורים, צבע, אירוע ועוד. פיצ'ר מיוחד ומעניין של האתר קרוי stylish surprise, המאפשר להזמין פריטים ב–15–20 דולר בלי לדעת מה תקבלי - רק לציין מידה ופריט (בגד, נעליים, אקססורי). "זה פיצ'ר להרפתקניות, אבל הרבה פעמים אפשר לצאת ממנו עם יופי של מציאות", מבטיחה הבלוגרית מיי גרף.
מידות: עד 52 | משלוח: החל ב–60 שקל, תלוי במספר הפריטים

Boohoo:פריטים טרנדיים זולים

אתר בוהו מציע פריטים טרנדיים ועכשוויים במחירים שכמעט אף פעם אינם עולים על 20 ליש"ט לפריט. "מה שמייחד את האתר זה שהוא מציע פריטים מאוד לא טיפוסיים למידות גדולות", אומרת גרף. "הכי רחוק שאפשר מטוניקות שחורות וחולצות מעטפת - שאנחנו רגילות לראות בחנויות למידות גדולות. במקום זה יש שם המון צמוד, צבעוני, בגדי גוף, מחשופים, חיתוכים, קרופ טופס ועוד".
מידות: עד 52 | משלוח: 42 שקל

House of Fraser: תמיד יש סיילים

כלבו שמחזיק במותגים בריטיים מוצלחים - דוגמת דורותי פרקינס, Dickins & Jones, Phase Eight ועוד. לדברי גרף, "המחירים הרגילים לרוב לא מאוד נמוכים, אבל כמעט תמיד יש סיילים - ואחת לכמה חודשים יש סיילים מטורפים במיוחד, שמאפשרים לקנות פריטים מצויינים ב–10–15 פאונד ולעתים אפילו בפחות".
מידות: עד 52 | משלוח: 60 שקל בדואר רגיל

Lady V London: שמלות מחמיאות

אתר של שמלות רטרו בסגנון שנות ה–50. וכך כותבת לנו גרף: "הגזרות, הצבעים וההדפסים מחמיאים מאד, ויש ליין שנקרא Lady Voluptuous - המיועד לנשים מקומרות במיוחד, במידות גדולות. המחירים בו יותר יקרים מאתרים אחרים: שמלות בין 50-40 ליש"ט וחצאיות ב-35 ליש"ט. אך השמלות תמיד יושבות בול, וכשלובשים אותן אף אחד לא יכול להישאר אדיש". מחלקת הסייל קטנה למדי, אך מה שנמצא בהנחה עשוי להימכר גם ב-50%.
מידות: עד 60 | משלוח: 120 שקל

עדיקה: חדשנות, גם בישראל

adika של עדי רונן ודדי שוורצברג - מאתרי האופנה המובילים בישראל, אם לא החדשני והמתקדם שבהם - הוא תמיד מלא בהפתעות. בשנה האחרונה, בעקבות הלחץ מלקוחות האתר ולאחר תהליך ארוך וייעוץ צמוד מהבלוגרית ריי שגב, מגוון המידות באתר הורחב והתווספה לו מחלקה חדשה - curves למידות 40–50.
מידות:  עד 50 | משלוח: חינם בדואר רגיל, 5 שקלים עם שליח עד הבית

PIPA: לנשים עם דרישות

אתר פיפה פאשן של מיכל הראל, המחזיק גם בחנות קטנה ברעננה, מציג מותגים סקנדינביים כמו DNY ו­-Ruby's close ומומלץ לנשים עם דרישות מגוונות. למשל, נשים גבוהות שמחפשות מכנסיים ארוכים, או שזקוקות לנעליים במידות 45-42, שקשה עד בלתי אפשרי למצוא ברשתות. האתר מוכר בגדים החל ממידה 42 - ומצטיין, לפי לקוחותיו, בבדים איכותיים.
מידות: עד 56 | משלוח: חינם

וואן אייטם: עד 100 שקל לפריט

אתר 1item מציע בגדים, נעלים ואקססוריז עם הגבלת מחיר משתלמת של 100 שקל לפריט. מחלקת ה"בודילישס" שמתחילה ממידה 40 נפתחה זמן קצר לאחר הקמתו, ומהווה 38% מהמכירות באתר, כך לפי המייסדות נעה שגב ורוני כהן. מרבית הפריטים במחלקה הם פרטי "וואן סייז", ולפי עדויות של לקוחות מתאימים בפועל למידה 44, שהיא גם מידת דוגמנית האתר - ניצן קרביץ.
מידות: עד 48 | משלוח: 15 שקל; חינם בקנייה מעל 200 שקל

MISSGUIDED: תחלופה גבוהה

אתר מסגיידד מצטיין בתחלופה גבוהה של דגמים ובשמלות ערב. גרף אומרת כי "קו הפלאס סייז של האתר הזה אמנם אינו גדול מאוד, אבל הוא מציע בגדים איכותיים עם גזרות מיוחדות ומתוחכמות יותר, בצבעוניות שנוטה למונוכרומטי. לאחרונה הם גם השיקו קו בגדי ים במידות גדולות בהדפסים טרופיים משמחים, במחירים סבירים למדי".
מידות: עד 52 | משלוח: 95 שקל; חינם ברכישה מעל 720 שקל

הכתבה פורסמה במקור באתר The marker

התעלומה של מערכת החינוך: הרבה מורים - ובכל זאת הכיתות צפופות

לא מחוסנים? אין כניסה לבית הספר

>> הישראליות שמוכיחות שלגוף המושלם יש המון צורות