"תמיד לאשדודיות יש שיער נקי" / תום בר אמר, "פריפריה אימפריה"
החוק הראשון ב"פריפריה אימפריה" הוא שלא מדברים על כסף. זה רחוק מלהיות מובן מאליו: אנחנו אמנם נמצאים הרחק מתל אביב, אבל סדרת הדוקו-ריאליטי החדשה של yes ויוצרת "מעושרות" אורנה בן דור סומנה ותוארה כיורשת שלה, והציפיות בהתאם. הפעם בן דור החליטה להתרחק מהמגדלים של תל אביב והאחוזות של סביון והרצליה פיתוח, ולהתמקם דווקא באשקלון, אשדוד, רמלה ומושב מצליח. המכנה המשותף של הגיבורות, בהתאם לעידן שבו כבר פחות מתאים לאגד אותן רק לפי העו"ש, הוא תשוקה משותפת לעולמות האופנה והביוטי.
שלא יהיה ספק - המשתתפות ב"פריפריה אימפריה" הן עשירות, בטח בהשוואה לנסיבות שחלקן גדלו בהן. אבל זה עושר אחר ממה שראינו בבתי ראידמן, שנירר וסיני-ריקליס. שום דבר מנקר עיניים, אולי חוץ מהטיגריס המפוחלץ בכניסה לבית של משפחת מנאשרוב האשקלונית. אותה משפחה, אנונימית למדי מחוץ לעולמות הרלוונטיים, זוכה ממש לתוכנית-בתוך-תוכנית: האמא דליה, בעלת סלון כלות מצליח; הבנות סינדי וקים, שהצטרפו בעצמן לאימפריה; החתן אלירן, שמחובר לעולם הסטייל עד כדי כך שהוא רוכש לאשתו חזיות; והנכדה איימי, בת שמונה שמתחזקת חשבון טיקטוק פעיל מאז גיל שלוש. ההתרחשויות בבית משפחת מנאשרוב היו יכולות לפרנס ריאליטי משפחתי עצמאי, וניכר שזה עניין של זמן עד שכל המדינה תדבר עליהם.
את הקאסט משלימות מעצבת האופנה אוריה עזרן מרמלה, שפותחת את הסדרה עם תצוגה שהיא בוחרת לערוך "דווקא" בתל אביב (סנטימנט שעוד יחזור על עצמו בפרקים הבאים); מעצבת האיפור והשיער האשדודית אורטל בניסטי, שהיא גם אשתו יו"ר ועד עובדי הנמל בעיר ("בכל פעם שאני נכנסת לנמל נהדקת נשימתי"); ונעמה מריומה, אמא צעירה לחמישה שהתמסרה לחיי המשפחה במושב מצליח אחרי שבצעירותה עבדה כדוגמנית. לכולן יש חיים דומים, רקע כמעט זהה, ונטייה לבכות בלי דמעות אמיתיות. חוץ מהבדל משמעותי אחד: לנעמה, ביי פאר הדמות הכי מסקרנת בפרקים הראשונים, אין אינסטגרם. רק סטורי בוואטסאפ.
את הנעשה ב"פריפריה אימפריה", לפחות בפרקים הראשונים, אפשר לתאר על הרצף שבין קוטור לקיטור. מצד אחד הצצה לחיים עמוסי סטייל (ואורחות מזדמנות) של נשים מצליחניות - תנסו לספור כמה פעמים נאמר הביטוי "בעשר אצבעות" - ומצד שני דגש משמעותי על הפער בין הפריפריה לתל אביב. ולמרות שהבנות אכן משכילות לזהות את הקשיים המתסכלים שנתקלו בהם כשגדלו בשכונות קרוואנים, דווקא בבגרותן הן עושות למיקום שלהן ריקליימינג: מבחינתן הפריפריה היא כוח, המקום האמיתי שבו הנשים מוקפדות ואופנתיות. אצלן אף אחת לא תיזרק עם טרנינג וכלב על ספסל כמו בתל אביב.
וכשבאופק לא נראים יותר מדי ריבים ופיצוצים (הלחם והחמאה של הז'אנר, ושל "מעושרות" בפרט), ניכר שזה הפער העיקרי ש"פריפריה אימפריה" עומדת לנגן עליו. זה בולט בין היתר בהחלטה של המנאשרובים שלא לקיים תצוגת אופנה "דווקא" בתל אביב, אלא להביא את שבוע האופנה הביתה. כן, ה"דווקא" הזה מודגש שוב ושוב לאורך הסדרה, כמעט כמו ההרגל של הבנות "לעשות תמונה" במקום, יו נואו, "להצטלם". בניגוד למצופה מפרויקטים כאלה, זה אפילו מעורר מחשבה.
אז האם "פריפריה אימפריה" תהיה "מעושרות" הבאה? קשה לדעת. הפלטפורמות שונות, העידן אחר, ואפילו "מעושרות" מונפה לא מעט דווקא אחרי שירדה מהמסך. אבל אם לשפוט לפי הכוונות שלה - "פריפריה אימפריה" הבטיחה וקיימה. למרות המחסור בסערות וההישענות המעייפת לפרקים על שיבושי לשון, בן דור הצליחה להבריק פעם נוספת בליהוק. וכשכל הסדרה מגיעה גם עם אג'נדה מסוימת, לא-ברורה ולא-מנומקת ככל שתהיה, יש לזה ערך של ממש. למה מי זאת ניקול ראידמן?