"מה נדמה לכם אנשי חיל האוויר, שאין לכם תחליף? יש גם יש! והתחליף יעלה עליכם ועל יהירותכם" / חברת הכנסת טלי גוטליב, טוויטר, יולי 2023


כשחיל האוויר הישראלי הוא בין כה וכה מעין צה"ל קטן בפני עצמו, טייסת 201 היא כנראה המקבילה של סיירת מטכ"ל. וזה תקף לא רק בהיבט הצבאי, אלא גם בהיבט הטלוויזיוני: חצי שנה אחרי "סיירת מטכ"ל" של עמרי אסנהיים וגלעד טוקטלי, אותו טוקטלי מאחד הפעם כוחות עם העיתונאית סימה קדמון מ"ידיעות אחרונות" - ויחד הם מביאים למסך את "האחת", סדרת הדגל התיעודית של כאן 11 לציון חמישה עשורים למלחמת יום הכיפורים. המבנה דומה, הגבורה זהה, וגם כאן המרואיינים התקדמו עד למשרות הבכירות ביותר. אבל אם ב"סיירת מטכ"ל" אווירת הניצחון נשארה מעל הכשלים הכי חמורים, הקווים המקשרים של "האחת" הם דווקא המחדל והבושה.

טייסת 201 הייתה טייסת הפנטומים הראשונה של צה"ל, והיא גם טייסת הקרב שספגה את האבדות הכי כבדות במלחמה. לא שזה מנע ממנה להפוך לטייסת הפנטומים שהפילה את המספר הכי גדול של מטוסי אויב אי פעם. טייסים ונווטים נהרגו, אחרים נפלו בשבי ו-15 מטוסים נפגעו, התרסקו או ננטשו. אלה נתונים קשים שהולכים יד ביד עם סיפורי אומץ יוצאי דופן, ומספרים למעשה את הסיפור הרחב יותר של המלחמה ההיא. מלחמה שבה הטייסת ביצעה פעולות בלתי נתפסות באוויר, בזמן שבקרקע התחלפו לה שלושה מפקדים תוך חמישה ימים.


50 שנה למלחמת יום הכיפורים: המלצות צפייה בטלוויזיה


התפקיד שהסדרה מעניקה לקדמון, בהופעה טלוויזיונית נרחבת ראשונה, לא מקרי: מי שמתייצבת מול איתן בן-אליהו, דן חלוץ, רון חולדאי, גיל רגב ואחרים הייתה פקידת המבצעים של הטייסת באותם ימים, כשעוד קראו לה סימה שביט. החיילת הצעירה גדלה להיות עיתונאית חריפה, והיא לא מוותרת על שום שאלה אפילו כשהיא ניצבת מול אנשים שהכירה באופן אישי. ובזכות ההתעקשות הזאת שלה, ארבעת פרקי "האחת" נפרשים לרוחב הזירות, לגובה המקצוע ולעומק הנשמה. אם עבור הצופים היא מספקת טלוויזיה עוצרת נשימה, עבור הטייסים (שחלקם מתראיינים כאן לראשונה) היא מספקת הזדמנות למירוק מצפונם. כשהטייס מאיר שני נזכר בתקרית קשה מימי השבי, נעצר, ושואל את קדמון "למה צריך לדבר על זה? מפחיד קצת, לא?", הוא מדגיש את גודל הטראומה גם בלי לבטא אותה במילים. 

מלבד המור"קים, ובזכות ההיסטוריה האישית של קדמון, "האחת" מציגה סיפורי הווי נוסטלגי שלא היו מביישים את "טופ גאן" וטום קרוז. מסיבות, השתובבויות, אפילו כמה רמזים לרומנים - ובעיקר שאננות. לימים השאננות והיוהרה האלה הביאו להפקרות, וההפקרות הזאת הביאה תוך חודשים ספורים לפחד, בושה ואבדות קשות מנשוא. "האחת" לא מתחמקת מהשאלות המאתגרות בנושא, וגם לא מטראומת הפלת המטוס הלובי שהתרחשה כמה חודשים לפני המלחמה, ונבעה מקבלת החלטות תמוהה במטה. וטוב עשו בתאגיד שבחרו לשדר את ארבעת פרקיה השבוע, רגע לפני יום הכיפורים ובשידור יומי, פורמט ששמור בדרך כלל לאירועים מהסוג של "בואו לאכול איתי". כי "האחת" היא קפסולת זמן שלמה ומרתקת של טייסת הדגל מהמלחמה, כזו שצריך להקרין מעכשיו באיזה מוזיאון, כדי לוודא שלא תישכח בעתיד.