"המדרגות" נגד "המדרגות": הסופר מייקל פיטרסון, מוקד סדרת הדוקו המהוללת "המדרגות" ("The Staircase"), פרסם בסוף השבוע האחרון מכתב תקיף נגד הפקת הסדרה אודותיו - וזאת בצל עליית העיבוד הדרמטי ל"המדרגות" בשירות הסטרימינג האמריקאי HBO מקס, שהותקף בעצמו על ידי יוצרי הדוקו. "היוצר בגד בי", כותב פיטרסון, "הוא סרסר בי ובמשפחה שלי".
הסיפור של מייקל פיטרסון החל בשנת 2001, כשהסופר איבד אשתו קת'לין לאחר שזו נפלה (או הופלה) במדרגות ביתם. לפי פיטרסון, הוא מצא את קת'לין שרועה בתחתית המדרגות, התקשר למוקד 911 - אך עד שהאמבולנס הגיע היא כבר מתה. הרשויות, כמו גם אחיותיה של קת'לין, סירבו להאמין לגרסתו של פיטרסון, והוא הפך לחשוד המרכזי ברצח של אשתו. זמן קצר לאחר מכן הבמאי ז'אן זאווייר דה לסטראד יצר קשר עם פיטרסון, והציע לתעד את המשפט שלו. התוצאה, שעלתה בשנת 2004 ונקראה "המדרגות", הייתה לאחת מסדרות הדוקו-פשע הראשונות בטלוויזיה, הרבה לפני שנטפליקס ואחיותיה התאהבו בז'אנר.
פיטרסון, שהורשע ברצח של קת'לין, המשיך להילחם על חפותו. בתחילת העשור הקודם דה לסטראד החל לתעד את המתנתו למשפט חוזר, בעודו זוכה לתמיכה מילדיו, וגם את ההשפעות השונות שהיו לפרשה: מאנקדוטות שונות על פיטרסון כמו העובדה שהיה ביסקסואל או מקרה מוות דומה של אחת מחברות המשפחה - ועד לתיאוריה פופולרית לפיה האשם ברצח הוא בכלל ינשוף שתקף את קת'לין בביתה. הפרקים הנוספים יצאו לאור בשנים 2013 ו-2018, והסדרה אף הפכה לחלק מקטלוג הדוקו-פשע של נטפליקס. בימים אלה פיטרסון הוא אדם חופשי, לאחר שחתם על עסקת טיעון מיוחדת שבמסגרתה הוא ממשיך לטעון לחפותו, תוך שהוא מודה שקיימות ראיות משמעותיות שעשויות להביא להרשעתו.
"הייתי בטוח שאני מגן עליו"
בחודש מאי האחרון עלתה ב-HBO מקס הגרסה הדרמטית של "המדרגות" (שטרם זמינה לשידור בישראל), ובה השחקן קולין פירת' מגלם את פיטרסון בעוד טוני קולט מגלמת את אשתו קת'לין. "המדרגות", שהסתיימה בשבוע שעבר, התעקשה שלא להכריע בתעלומה מעוררת המחלוקת - וסקרה לא רק את הפרשה עצמה, אלא גם את האופן שבו היא תועדה ביצירתו של דה לסטראד. כך, למשל, השחקנית ג'ולייט בינוש מגלמת את סופי ברונט: עורכת הדוקו שהפכה לימים לבת זוגו של פיטרסון.
באמצע החודש שעבר, בעיצומו של שידור "המדרגות", ז'אן זאווייר דה לסטראד התראיין למגזין ואניטי פייר והביע סלידה מהעיבוד הדרמטי לסדרת הדוקו שלו. "אני חייב להגן על העבודה שלי", הסביר, "סדרה כזו שעולה ב-HBO תקבל תשומת לב אדירה. ואם אנשים יחשבו שמה שהם רואים נכון, זה יפגע בנו". דה לסטראד, יש לציין, דווקא היה בקשר עם יוצר הגרסה הדרמטית אנטוניו קמפוס במשך שנים - ואף סיפק לו חומרי ארכיון והערות שכתב. "נתנו לקמפוס את כל הגישה שהוא רצה", הבהיר, "ואני באמת סמכתי עליו. בגלל זה אני מרגיש לא בנוח היום, כי אני מרגיש נבגד". לפי ואניטי פייר, עיקר הכעס של דה לסטראד ואנשי צוות אחרים מתמקד בפרק החמישי של הסדרה, שבו נרמז כי ברונט ופיטרסון הכירו אחד את השנייה עוד בשלב העריכה של "המדרגות", ולפיכך פיתחו מערכת יחסים שהשפיעה על התוצר הסופי.
דה לסטראד, שאף סיפר כי סירב להזדמנות לקרוא את תסריטי העיבוד הדרמטי של "המדרגות" או לצפות בפרקים, הוא לא המעורב היחיד בפרשה עם בטן מלאה. פיטרסון, כאמור, פנה בעצמו למגזין וראייטי - ובשורת מיילים ששיגר למערכת המגזין הבהיר שהוא אמנם לא מרוצה מהגרסה החדשה של "המדרגות", אך עיקר הכעס שלו מופנה בכלל לבמאי סדרת הדוקו אודותיו.
"קראתי על תחושת הבגידה של דה לסטראד", כתב פיטרסון, "אבל מה שמתעלמים ממנו הוא העובדה שהוא בעצמו בגד בי ובמשפחה שלי. אנחנו מרגישים שז'אן סרסר בנו - מכר את הסיפור *שלנו* לקמפוס בתמורה לכסף - איזו עוד מילה יכולה לתאר את מה שהוא עשה?". ואכן, בנוסף לתשלום שגובהו לא ידוע, דה לסטראד זכה גם לקרדיט של מפיק בפועל בסדרה החדשה. "הוא פתח את הארכיון שלו בפני קמפוס, שמצדו יצר תיאור בדיוני של האירועים, רובם פגעו בי (לא אכפת לי מזה) ובילדים שלי - וזה כן מפריע לי", המשיך.
לפי דה לסטראד, קמפוס היה מפיק את הסדרה גם בלעדיו. הוא והיוצר נפגשו לפני יותר מעשור ודיברו על עיבוד דרמטי של הסדרה - פגישה שבמהלכה קמפוס הבהיר כי הסיפור של פיטרסון לא מוגן בזכויות יוצרים כלשהן. "חשבתי שעדיף שאשתף פעולה ולא אעמוד מהצד", דה לסטראד הסביר בשיחה עם וראייטי, "הייתי בטוח שאני מגן על מייקל והמשפחה שלו, אבל כנראה שטעיתי". הבמאי אף מכחיש את דבריו של פיטרסון, לפיהם הוא מעולם לא סיפר לו על מכירת החומרים לקמפוס. אנטוניו קמפוס טרם הגיב לטענות השונות, וכך גם ב-HBO מקס, שם מסתפקים בשקופית בתחילת כל פרק על כך שהסדרה היא "עיבוד דרמטי המבוסס על עובדות מסוימות".