שופכים את הטי של הפוליטיקה הישראלית

קצת לפני ש"בית הקלפים" של נטפליקס נפרדת בקול ענות חלושה בעונה שישית ונטולת פרנק אנדרווד (קווין ספייסי, שהואשם בהטרדה ותקיפה מינית), קמה לה יורשת צעירה וחצופה אצלנו במידל איסט. "שלטון הצללים" היא דרמת מתח פוליטית שעלתה ב-HOT3, ומציגה את התככים והמזימות של מסדרונות כנסת ישראל. הגיבורים שלה הם לא שרי בכירים בממשלה או חברי כנסת (הם שם אך ורק כתפאורה) אלא היועצים שמהלכים בצללים ומזיזים את העניינים.

העלילה עוסקת בדודי גרציאנו (אביב אלוש), עיתונאי לשעבר שאיבד את אחיו בנסיבות מחשידות, ומחליט להסתנן לכנסת בזהות בדויה כדי להוציא את האמת לאור, וכמובן - לנקום! שני הדברים הבולטים בסדרה הם כמות טוויסטים שעומדת בסטנדרטים הגבוהים של "ווסטוורלד", וקאסט שמורכב מכמה מהשמות המוכרים בישראל. חוץ מאלוש, תוכלו למצוא כאן את (לבושים בבלייזר ייצוגי) - חן אמסלם, תום אבני, יפית אסולין, נועה קירל, ג'ייד דייכס-וויקס וזאב רווח. אם העלילות ירגישו לכם מופרכות, זה כנראה כי אחד מכותבי הסדרה הוא היועץ הפוליטי השערורייתי משה קלוגהפט. כן, אותו קלוגהפט שהוביל קמפיינים קיצוניים לנפתלי בנט ועלה לאחרונה לכותרות כשייעץ לתמר זנדברג, החליט לתרום מניסיונו ל"שלטון הצללים" כדי לשמור על הטרללת הזאת אמינה ככל הניתן.

איפה אתם על הספקטרום?

לפעמים מספיק רק פרק אחד בשביל להתאהב. זה בדיוק מה שקרה לנו עם "על הספקטרום" החדשה שתעלה החודש ב-yes. קל להגדיר את הדרמה הקומית החדשה שיצרו דנה אידיסיס ויובל שפרמן כ"מיוחדת" - בכל זאת, היא עוסקת בקבוצה של צעירים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי. אבל מעבר לנושא המעניין, מדובר בסדרה מיוחדת באמת. הגיבורים שלה הם שלושה צעירים המוגדרים הרצף האוטיסטי - זוהר (נעמי לבוב), עמית (בן יוספוביץ') ורון רון (ניב מג'ר), שחולקים דירת שותפים ברמת גן כחלק מדיור מוגן. דנה אידיסיס שכתבה את הסדרה בהשראת אחיה האוטיסט, הצליחה ברגישות רבה והרבה הומור מושחז, ליצור שלושה גיבורים שמצליחים להיות שונים מאיתנו וגם מאוד דומים. הרי מי מאיתנו לא מרגיש לפעמים לא מובן? מפתח אובססיה לא ברורה לערוץ הקניות? או סתם מגלה שהוא העביר שלוש שעות בבהייה בקיר? "על הספקטרום" - לפחות מהטעימה הקטנה שקיבלנו - מוכיחה שבסופו של דבר כולנו נמצאים איפשהו על הרצף.

שחזור דרמטי

בשבת הקרובה ישודר בקשת 12 "חטיפה: החיילת מקו 300" - דוקו-דרמה מושקע וחד פעמי שנוצר במיוחד לטלוויזיה. פרשת חטיפת קו מספר 300 של אגד על ידי ארבעה מחבלים פלסטינים ב-1984, הפכה במרוצת השנים לאחד מאירועי הטרור המדוברים בתולדות המדינה. האירוע ידוע לשמצה בעיקר בגלל התנהלותם של אנשי השב"כ בפרשה, שהואשמו ברצח שניים מהמחבלים וניסו לטשטש את העובדות בחקירתם.

את "חטיפה: קו 300" יצר נתי דינר, שכבר הוכיח את יכולתו לשחזר אירועים מכוננים בסרט "סבנה", וביים אותה רותם שמיר שאחראי גם לסדרת האקשן "פאודה". הסרט רווי האקשן מביא את סיפור אוטובוס קו 300 מנקודת מבטה של נוסעת בגילומה של דניאל גל ("תאג"ד"), והוא משלב בתוכו עדויות אמיתיות של אנשי הביטחון שנכחו באירוע. אנחנו לא זוכרים מתי בפעם האחרונה שודר כאן סרט שלוקח פרשה מהזיכרון הקולקטיבי של כולנו ומעביר אותה במנהרת הזמן לטלוויזיה יעילה ומטלטלת מודל 2018. למרות שאת תוצאות הפרשה אתם כבר יכולים למצוא בויקיפדיה, אנחנו עדיין מחכים במתח למוצ"ש. יש דיבור שאלון חמאווי בתפקיד נתן זהבי זה משהו שצריך לראות.

 

 

הרייטינג הוא של כולנו

סביר שלא שמתם לבאבל בשבוע שעבר חל שינוי בשוק הטלוויזיה בישראל - נתוני הרייטינג היומיים יכללו מעכשיו את כל האוכלוסיות בישראל, ולא רק נתונים שמשקפים את האוכלוסיה היהודית כפי שהיה עד היום. מעכשיו הנתונים שיתפרסמו יכללו את מספר הצופים המלא ולא יספרו רק את מה שנקרא "משקי בית". נכון, לא מדובר בחדשות מרעישות כמו עוד שעשועון חדש של ירון ברובינסקי, אבל היות שהרייטינג משפיע על כמות הכסף שמשקיעים הערוצים המסחריים בתוכן שכולנו צורכים, פרסום הנתונים החדשים עשוי להשפיע על התכניות שיופיעו לנו על המסך.

שינוי נוסף ומעניין לא פחות שהולך לקרות ממש בקרוב הוא יציאה למכרז חדש לחברה שתמדוד את הרייטינג. חברת קנטאר שמודדת את הרייטינג מאז הקמת ועידת המדרוג ב-1995, מודדת נכון להיום רק את נתוני הצפייה במסכי טלוויזיה. לפי המכרז החדש, החברה שתיבחר במכרז הבא תהיה מחויבת למדוד גם את הצפיות בעמודי הפייסבוק והיוטיוב של הערוצים המשדרים. האם כל השינויים האלה הולכים לחשוף להיטים מפתיעים שלא הבחנו בהם עד היום? רק הזמן יגיד.