עם יד על הלב, כמה פעמים קרה שהתקלקל לכם מכשיר חשמלי בבית וישר הזמנתם טכנאי, רק כדי לגלות שהבעיה הייתה ממש פשוטה? אל תרגישו רע, זה קורה לכולם. מעבר לבזבוז הכסף המיותר, קריאה לטכנאי על בעיות שניתן לפתור לבד, מזמנת נוכלים שקופצים על ההזדמנות, מציגים את התקלה הקטנה כבעיה חמורה בהרבה וגוזרים קופון. דוגמה חיה לכך ראינו לא מעט פעמים בתכנית "יצאת צדיק". 

מברז גז סגור, דרך בעיה של ניקוי מסננים או צינור איוורור סתום, יש דברים שאנחנו פשוט יכולים וצריכים לעשות בעצמנו. ביקשנו ממיטב טכנאי מכשירי החשמל הביתיים, טיפים של מקצוענים לבעיות שכולנו יכולים לפתור ברגע, גם בלי הרבה ידע בתחום. לכם זה יחסוך לפחות 250 שקלים על ביקור ולהם זה יחסוך נסיעה מיותרת לבית שלכם. כולם מרוויחים.

מכונת כביסה

לא כל תקלה מחייבת הזמנה של טכנאי. כך לדוגמה, כשהמכונה עובדת, אבל פולטת ריחות לא נעימים בגלל היווצרות חיידקים. ההמלצה היא לרוקן את המכונה ולייבש אותה. לעתים כדאי להפעיל את מכונת הכביסה על ריק, ללא כל בגדים בתוכה, ולהוסיף חומץ או מלח לימון. הפעולות הללו אמורות לחסל את החיידקים ולהחזיר את המכונה לאיתנה. בנוסף, רצוי מדי פעם לבדוק את הפילטר ולנקות אותו. ממש כמו שנעשה עם מזגנים.

את התא אליו מכניסים את נוזל הכביסה, האבקה או המרכך יש לשלוף מדי פעם ולנקות. שאריות סבון שהתייבש עלולות להיתקע שם, והמים שעוברים דרך התא לא מצליחים לזרום באופן חופשי. אם הכביסה לא יוצאת נקייה או שמים מתיזים החוצה מאזור התא – אין צורך להזעיק טכנאי. נסו קודם לנקות את התא משאריות הסבון שיבש.

(צביקה אגוזי, מכון התקנים)

מייבש כביסה

בכל מייבש יש פילטר שאוגר את הסיבים של הבגד. ההנחיה המומלצת היא לנקות אותו לאחר כל ייבוש או פעם בשבוע. כשאנו לא מנקים את הפילטר הרבה זמן, המייבש לא עובד בצורה אפקטיבית ובמקרים חמורים הוא מתחמם ייתר על המידה ומקפיץ את החשמל. כל מה שצריך זה להקפיד לנקות את הסיבים הללו באופן קבוע.

עוד דבר שחשוב לשים לב אליו זהו צינור האדים. מדובר בצינור שיוצא מאחורי המכשיר ותפקידו להוציא את כל החום של המייבש החוצה. הרבה פעמים הוא נקרע או נסתם מה שגורם לפעילות לא תקינה של המכונה. הסתכלו עליו ובדקו האם יש איתו בעיה לפני שאתם ממהרים להזמין טכנאי. במידה והצינור נקרע, אתם יכולים לרכוש אחד חדש בצורה עצמאית בכל טמבוריה. מדובר בצינור בגודל אחיד בכל המכונות והוא עולה כ-60 שקלים.

(יוסי, מנהל צוות טכנאים, שירות מרום)

מקרר

טבעי שמקרר ישן יתחיל להרעיש עם הזמן, אך יש רעשים שצריך לשים אליהם לב. אם יש רעש חריג מהרגיל – יש לבדוק אם אין משהו שחוסם את תנועת הכנפיים של המאווררים. לפעמים קרח, לכלוך או שאריות מזון נתקעות בכנפיים ומונעות תנועה תקינה של המאוורר. אם מדובר ברעש רגיל – נסו לבדוק אם המקרר עומד עקום, ויישרו אותו בעזרת חתיכת קרטון תחת הרגלית. לעיתים זה מקטין את עצמת הרעש משמעותית.

(צביקה אגוזי, מכון התקנים)

מדיח כלים

למדיח כלים, כמו כל מכשיר שתפקידו לנקות, יש פילטר. הרבה פעמים, בגלל שאנחנו משאירים שאריות אוכל בכלים, הפילטר נסתם וגורם למדיח לא להוציא מים. התקלה הזו ממש לא מצריכה קריאה לטכנאי וכל מה שצריך לעשות זה לפתוח את אותו הפילטר שנמצא בתחתית המכשיר ולנקות אותו בחצי סיבוב בהברגה. הכי טוב זה להשתמש במלח לימון לטובת העניין.

דבר נוסף שיכול להתקע בגלל שאריות אוכל, אלה הממטרות שנמצאות בחלק העליון והתחתון של המדיח. גם במקרה זה, כל מה שצריך לעשות זה לשלוף את הממטרות שמוחזקות עם קליפסים בלבד, לנקות ולהחזירן למקום. הפעולות הללו יחדשו את זרימת המים ויגרמו למדיח לחזור לפעילות תקינה.

(יוסי, מנהל צוות טכנאים, שירות מרום)

אינסטלציה

אם אנחנו פותחים את ברז המים ורואים שלחץ הזרם חלש מהרגיל גם במים החמים וגם במים הקרים, זה כנראה אומר שיש בעיה בפייה. במקרה כזה, כל מה שצריך לעשות זה לפתוח את הפייה של הברז שמתפרקת בהברגה ולנקות אותה במי מלח וחומץ. שימו לב, אם הבעיה בלחץ היא רק במים החמים או הקרים, מדובר בבעיה יותר מורכבת היות ולא מדובר רק בבעיה ברשתית.

אם קיימת נזילה בארון המטבח שנמצא מתחת לכיור, הרבה פעמים הבעיה טמונה בכך שפח הזבל שרובנו שמים בארון זה, פשוט נתן מכות לצינור שיורד מהכיור, מה שגרם לשיחרור ההברגה בסיפון. הסתכלו על הצינור, זהו מאיפה מגיעה הנזילה וחזקו את ההברגה. ברוב המקרים זה כל הסיפור.

(ערן, חברת קו המים)

גז

אחת הבעיות הנפוצות בגז, זו גם הבעיה שהכי פשוטה לתפעול – אין גז בבית. הפתרון לבעיה הזו הוא בדרך כלל אחת משתי האופציות: 1. לכל בית יש שני בלוני גז. מדובר בהנחיה שמטרתה למנוע מצב בו נגמר לנו הגז לחלוטין. לכן, כל פעם בלון אחד פתוח ומזרים גז ובלון שני סגור ומחכה לתורו. הבעיה היא שהרבה פעמים אנחנו שוכחים שיש לנו בלון נוסף, מלא וסגור. לכן, כשנגמר הגז, כל מה שצריך לעשות זה לסגור את הבלון הריק ולפתוח את הבלון הנוסף (על פי הסימונים המופיעים על הברז). שימו לב: אין להשאיר את שני הבלונים פתוחים במקביל.

2. בעיה נוספת, שכיחה ולא פחות פשוטה מתרחשת כאשר ברז האסקפה הביתי נסגר בטעות. בכל מערכת גז יש ברז אותו ניתן לסגור מתוך הבית, וממקום באחד מארונות המטבח שלנו. כך, כשאנחנו יוצאים מהבית לתקופה ממושכת, ניתן לסגור את הגז הביתי בקלות ולמנוע דליפות גז. הבעיה היא, שמיקום הברז גורם לנו הרבה פעמים לסגור אותו בטעות כשאנחנו מכניסים סיר לארון. אז לפני שאתם מזמינים טכנאי לשווא בידקו קודם שהברז הביתי או ברז בלון הגז המלא פתוחים.

(אדיב חלייף, טכנאי רמה 2 בא.ח. מערכות גז).

מחשב

לא מעט קורה שאנחנו מנסים להדליק את המחשב והוא לא מגיב כלל, או שהוא נדלק אך המסך מציין שאין אות. בגלל החורף, הרבה פעמים יש בעיות של נפילות מתח שגורמות למחשב לפעול לא כמו שצריך. ברגעים כאלה יש פתרון פשוט שכדאי לנסות לפני שממהרים להתקשר לטכנאי שיגבה מכם תשלום מיותר על ביקור. מה שצריך לעשות זה לנתק את כבל החשמל של המחשב וללחוץ על כפתור ההפעלה שלו כ-15 פעמים ברצף. הניתוק של המחשב מהחשמל והלחיצות החוזרות על מתג ההפעלה גורמות למחשב לפרוק את המתח החשמלי שלו. לאחר שעשינו זאת, יש להחזיר את המחשב לחשמל והפעם ללחוץ על לחצן ההפעלה במטרה להדליק את המחשב. ב-90% מהפעמים הטיפול הזה פותר את הבעיה וחוסך לכם כסף על טכנאי.

(אלי נגר, מנהל התמיכה והשירות בחברת Help PC)

אולי יש אחריות

סיבה נוספת לא לקרוא מיד לטכנאי פרטי, זו האחריות שכל אחד מאיתנו מקבל על המוצר שהוא קנה. תקופת האחריות משתנה כמובן בין מוצר למוצר ובין החברות השונות מהן אנו קונים. האחריות אותה אנו מקבלים נותנת לנו את האופציה לקרוא לטכנאי מטעם החברה של מכשיר החשמל ללא עלות נוספת וכחלק מהסכם הרכישה. לכן, כשמכשיר חשמלי אצלכם בבית לא עובד כמו שצריך, דבר ראשון בידקו האם עדיין יש לכם אחריות על המוצר, מה שיכול לחסוך לכם מאות שקלים.

*שימו לב, אם יש לכם ספק לגבי אופן התפעול, או שאתם סבורים שמדובר בתקלה חמורה יותר, כמובן שאל תהססו והזמינו טכנאי. 

רוצים עוד? היכנסו לאתר "יצאת צדיק" וקבלו טיפים ממיטב המומחים