תחנה מרכזית תל אביב (צילום:  שמעון איפרגן)
חייל בתחנה המרכזית מקבל הסבר אודות החבילה. מתוך תחקיר פז"מ ב-2014 | צילום: שמעון איפרגן

כיסוי לסמארטפון ב-800 שקלים

השיטה שבה נקטה חנות הציוד הנלווה לסמארטפונים בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב הייתה כזו: העובדים היו "צדים" חיילים שעוברים בתחנה המרכזית ומציעים להם מתנות מפתות כדי לשכנע אותם להיכנס לחנות. בשלב הבא, המוכר היה מבקש מהחיילים את כרטיס האשראי שלהם כדי "לבדוק האם הם זכאים להטבה", ואחר כך היה מניח על הדלפק חבילת שי שכללה אביזרים שונים כמו אוזניות ומטען נייד.

כאן, החלה מסכת שכנועים שנועדה להביא את החיילים לקבל את תנאי העסקה. אם קיבלו אותה - הם חויבו בסכומים של מאות עד אלפי שקלים. לעיתים, במקרים בהם לא קיבלו את העסקה, העביר המוכר את כרטיס האשראי של החיילים בכל זאת, כך שהם חויבו ללא ידיעתם, ומבלי שרכשו דבר, בסכומים של מאות שקלים.

"אחד המוכרים קפץ עליי ואמר לי: 'חייל, חייל, כנס. יש מתנות בשבילך'", סיפר בזמנו אחד החיילים בתחקיר של אתר פז"ם. "הוא התחיל להציע לי כל מיני דברים בחינם: אוזניות, מגנים ומדבקות למסך. במקביל הוא רצה לראות שיש לי כרטיס אשראי של חיילים. בתמימות נתתי לו. בסוף לא קניתי כלום כי זה נראה לי מוזר לשלם 800 שקל על מוצרים שלא שווים 100 שקל. אחרי כמה ימים גיליתי שחייבו את החשבון שלי בעסקה של 800 שקלים".

מכשיר סמארטפון אחד במחיר של 18

בספטמבר אשתקד פורסם מקרה עוקץ שהתרחש בצפון הארץ, ובו מאות אזרחים פותו לעסקאות שבהן נאמר להם כי יקבלו מכשיר סלולר מתקדם בחינם. בפועל, כעבור מספר חודשים, גילו אותם צרכנים כי הם חויבו בסכומי עתק לא רק על מכשיר אחד, אלא על כמה מכשירים. באחד המקרים, לקוח חוייב על רכישה של לא פחות מ-18 מכשירי טלפון ברשתות שונות. זאת, כשבמכשירים הנוספים שנקנו על חשבון הלקוח - נעשה שימוש כדי לפתות את הלקוחות הבאים שייפלו בפח.

השיטה, כך עולה מהתחקיר, פעלה באמצעות סיוע של נציגי חברות סלולאריות, בדרך כלל תוך הסתרה ממנהלי הסניפים. המשטרה פתחה בחקירה, ממנה עלה כי מספר הקורבנות שנפלו בעוקץ היה רב מאוד.

מלכודת כמעט על כל דלת

"כנופיית המגנטים", שנחשפה על ידי חיים הכט וצוות "יצאת צדיק", הייתה קבוצה של בעלי מקצוע שהפיצו את פרטיהם על גבי מגנטים וגבו סכומי עתק של עשרות אלפי שקלים על תיקון תקלות אינסטלציה פשוטות, לעיתים אף תוך איומים והמצאת תקלות שאינן קיימות. אותה כנופייה נהגה לעקוץ בעיקר קשישים, ובחלק מהמקרים לא הסתפקו בגביית הסכום המופקע, אלא גם גנבו מבתי הלקוחות תכשיטים, כסף מזומן או כרטיסי אשראי.
מתחקיר "יצאת צדיק" מ-2016, עולה כי אותם אינסטלטורים היו מתקשרים לממונה עליהם, כביכול, לאחר תיקון התקלה, והוא זה שקבע את העלות. כל שיחות הטלפון - הגיעו אל אותו אדם, שעמד בראש הכנופיה. בעקבות התחקיר פתחה המשטרה בחקירה ואף ביצעה מעצרים, תוך שהיא מייחסת לחשודים עבירות רבות, בהן זיוף בנסיבות מחמירות, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, התפרצות לבתי מגורים וגניבה, הונאה בכרטיס חיוב ועבירות מס.

התחזו לעובדי מים - וגנבו מקשישים

בחודש שעבר הוגש כתב אישום נגד שלושה אנשים החשודים בעבירות מרמה ועושק כלפי קשישים בנסיבות מחמירות. על פי כתבי האישום, השלושה ניהלו עסק בתחום האינסטלציה, ולמעשה התפרצו לבתיהם של אנשים, רבים מהם קשישים, תוך התחזות לעובדי תאגידי מים, חברת החשמל ועיריות, גבו מהם סכומים של אלפי שקלים במרמה ואף גנבו מהם פריטים יקרי ערך. בנוסף, השלושה חשודים בעבירות מס בהיקף של מיליוני שקלים.

כרטיס כיוון אחד

במהלך עונת החופשות בקיץ שעבר, מאות לקוחות נפלו קורבן לסוכן הנסיעות מקריית שמונה, שמכר להם כרטיסי טיסה וחדרי מלון, אך בפועל לקח את כספם ללא כל תמורה. חבילות הנופש שמכר הסוכן היו בעיקר בקפריסין ויוון, כשכרטיסי הטיסה והשוברים למלונות שהעביר ללקוחות היו מזויפים או שהיו מיועדים לכיוון אחד בלבד. הלקוחות למעשה הגיעו לשדה התעופה, וגילו להפתעתם כי לא קיימת שום הזמנה על שמם.
לאחר שהמקרים החלו להיאסף והעוקץ התגלה, לקוחות רבים הגיעו למשרדי סוכנות הנסיעות - שהתגלו כריקים. הסוכן עצמו הגיע לתחנת המשטרה כדי להתלונן על לקוחות שאיימו עליו, דבר שהוביל למעצרו לפתיחה בחקירה נגדו.

שילמו על רכב - וגילו שהוא לא קיים

בעולם שבו אפשר לרכוש כמעט כל דבר באינטרט, אפילו כלי רכב, האפשרות שירמו אתכם בעסקה גם היא קיימת. כך למשל, ישראלים שרכשו מכוניות בעשרות אלפי שקלים באתר יד שנייה, גילו כי נפלו קורבן לעוקץ. על פי העדויות, אותם ישראלים הגיעו אל המודעה המפתה ופנו אל מי שהציג עצמו כמוכר הרכב. המוכר טען כי הוא מוכר את רכבו מפני שעליו לחזור לארץ מוצאו, וכי הוא מעביר את הטיפול במכירה לחברת השילוח שאמורה לייבא את הרכב לישראל.

האנשים שהסכימו לעסקה, קיבלו סדרת מסמכים מהחברה, שהתגלתה מאוחר יותר כחברת קש. אלה, כללו בדיקות, מפרט טכני ותמונות, ואף התחייבות לאפשרות של החזרת התשלום - במידה והרכב לא לטעמו של הלקוח. אלא שלאחר ששילמו את מלוא הסכום - גילו כי הרכב לא הגיע והחברה, כמו גם המוכר - נעלמו כליל. 

>> נתקלתם בבעל מקצוע שלא יצא צדיק? תספרו לנו

העונה החדשה של "יצאת צדיק" עם חיים הכט, תחשוף כמו בעונות קודמות את בעלי המקצוע האמינים באמת וגם את אלו שאינם צדיקים.

"יצאת צדיק": ראשון ב-21:00, בקשת, ערוץ 2