א', קשיש כבן 75 מדרום הארץ נוהג מעת לעת לקבל על דלת ביתו מגנטים של נותני שירותים שונים. החל ממעבדות לתיקון מחשבים דרך טכנאי מזגנים ומכשירי חשמל, פורצי דלתות ועד אינסטלטורים ושיפוצניקים. חלק מהמגנטים האלה הוא תלה על המקרר למקרה חירום.

לפני כמה שבועות המזגן בביתו של א' הפסיק לעבוד ומערכת הקירור לא נכנסה לפעולה. הוא לא הבין את מהות התקלה ומבלי להתייעץ יותר מדי, הזמין טכנאי מזגנים שמספר הטלפון שלו התנוסס על גבי המגנט שהיה על המקרר. טכנאי המזגן שהגיע לביתו של א', שהה שם כ-20 דקות בלבד, שיחק עם השלט, סיפר שהוא מתקין לו גז חדש ובסיום 'העבודה' ביקש וקיבל 800 שקל.

הקשיש, סיפר על המקרה לאחד מחבריו וזה הזמין טכנאי מיזוג מוסמך. הטכנאי גילה, כי מדובר בהונאה, וכי הטכנאי שהגיע לביתו של א' כלל לא מילא לו גז ושבסך הכול שינה כמה הגדרות בשלט - עניין של דקה במקרה הטוב. וזה לא המקרה היחיד. גם ד' שהזמין אינסטלטור, שפרטיו הופיעו על גבי מגנט, לשחרור סתימה פשוטה באחד מחדרי השירותים בביתו שעלותה לכל היותר כ-300 שקל נאלץ להיפרד מ-1,000 שקל. "הוא בקושי היה בבית חצי שעה וסיפר שהתקין לי צינורות והכניס חומרים כימיים שישחררו את הסתימה", סיפר ד'.

במשטרה מעריכים, כי מידי שנה אלפי קשישים נעקצים על ידי בעלי מקצוע שהזמינו לתקן תקלות בבתיהם ופרטיהם הופיעו על גבי מגנטים. "אותם בעלי מקצוע מנצלים ופוגעים בעיקר בקשישים. מטבע הדברים הם עבורם טרף קל. הם אוכלוסיה חלשה מאוד, שלעיתים קרובות מתגוררת לבד בבית ללא בני משפחה. במרבית המקרים קל לעבוד עליהם בגלל שהם לא מבינים בתיקונים ולא שואלים יותר מדי שאלות ופשוט עושקים אותם. גובים מהם מחירים מופקעים על תיקונים וחלפים שלא התקינו ולא ביצעו להם", טוען חוקר ותיק באחת מיחידות ההונאה של משטרת ישראל, "בשנים האחרונות יותר ויותר קשישים מעיזים להתלונן נגד אותם נוכלים מה שלא קרה בעבר. הבעיה שאותם נוכלים ברגע שעולים עליהם, מחליפים טלפונים, שמות של חברות וממשיכים במעשי ההונאה".

לפני כשנה חיים הכט חשף בתחקיר של 'יצאת צדיק' בעל מקצוע שמפרסם את עצמו על גבי מגנט, מגיע לבתיהם של לקוחותיו, מבצע תיקונים פשוטים וגובה סכומים שערורייתיים. בתכנית ששודרה ביוני 2015, הוזמן לביתו של אדם מבוגר אינסטלטור לתיקון גומיה קרועה בסיפון. פרטיו של האינסטלטור שפורסמו על גבי מגנט הפנו לאדם בשם עמנואל שמגר, אך במספר הטלפון ענה בכלל אדם אחר בשם מנחם ברנשטיין. מי הגיע לבית עם התקלה? אדם שלישי ששמו רן ישראלי. עבור התיקון הקטן, גבה אותו בעל מקצוע מפוקפק סכום אסטרונומי של 8,000 שקלים. 

הנוכלים שנתפסו בתכנית, נעצרו על ידי רשות המיסים. בעקבות אותו מקרה, הכט וצוותו החלו בתחקיר מיוחד שישודר מחר (חמישי, מיד אחרי מהדורת החדשות בערוץ 2) אודות בעלי המקצוע שמפרסמים את עצמם גבי כמיליון וחצי מגנטים המופצים בהמוניהם על דלתות בתים. השמות על גבי המגנטים שאותרו על ידי הפקת התכנית התבררו רובם ככולם כפיקטיביים, מספרי הרישוי על גביהם אינם קיימים במשרד העבודה ויתרה מכך אינם מחוייבים בחוק. האם צריך מספר רישוי כדי לעסוק באינסטלציה? ובכן, לא. משרד העבודה אינו דורש דבר כזה ובסך הכל מדובר בענף די פרוץ. מאז חשיפת הפרשה, עשרות תלונות הגיעו להפקת התכנית וחלק מהקורבנות אף הגישו תלונה במשטרה.

 

איתור בעל מקצוע אמין וישר אינה תמיד משימה פשוטה. הנה כמה טיפים שיסייעו לכם לוודא שהאינסטלטור, השיפוצניק או כל בעל מקצוע אחר שהזמנתם לבתיכם אכן יטפל בתקלה כראוי ולא ירמה אתכם:

תתייעצו
לפני שאתם מזמינים את בעל המקצוע הראשון שמצאתם בגוגל או על גבי מגנט, תתייעצו עם הקרובים אליכם. בני משפחה, חברים לעבודה או אפילו שכנים יוכלו לתת לכם המלצה על בעל מקצוע שכבר עשה עבורם עבודה כלשהי ולכן עשוי להיות יותר אמין מבעל מקצוע לא מוכר.

לא לקבל בעל מקצוע כשאתם לבד
אם כבר הזמנתם בעל מקצוע תדאגו שבבית יהיה בן משפחה, חבר או שכן שיוכל לעקוב יחד אתכם אחר עבודתו של בעל המקצוע. הטיפ הזה יכול להיות ממש קריטי עבור מבוגרים או קשישים שמזמינים לביתם בעל מקצוע. חשוב לשאול שאלות אודות התיקון ולברר שאכן הוא החליף חלקים כפי שהצהיר עליהם.

דרשו חשבונית מס
אל תקבלו תירוצים כמו פנקס החשבוניות נמצא ברכב או מחוץ להישג יד. אם שילמתם עבור תיקון תדרשו לקבל חשבונית מס המפרטת את מהות התיקון וחלקי החילוף שהוחלפו. במידה ורימו אתכם, תוכלו לגשת עם אותה חשבונית מס לרשויות ולהגיש תלונה מתאימה.

סקר שוק
לפני שאתם נותנים לבעל המקצוע אור ירוק לבצע את התיקון כפי שהוא הציג בפניכם, בדקו שהמחיר הוגן. סריקה קצרה בגוגל, טלפון לבני משפחה או חברים או אפילו התייעצות עם בעל מקצוע מתחרה תוכל לתת לכם אינדיקציה האם המחיר שאתם עתידים לשלם הוגן או לא.

בדיקה כפולה
במידה ואתם חושדים שלמרות כל כללי האזהרה בעל המקצוע הונה אתכם, הזמינו מומחה בתחום שיבדוק את עבודתו ויוודא שאכן החלקים הישנים הוחלפו בחדשים והתקלה תוקנה. במידה ומתברר שעבדו עליכם, תוכלו לתבוע את בעל המקצוע או להגיש נגדו תלונה ביחידת ההונאה של המשטרה  ולצרף אליה את חוות הדעת של המומחה.

עשו זאת (כמעט) בעצמכם
במידה והחלטתם להזמין בעל מקצוע והמחיר נשמע לכם מופקע, דרשו ממנו את רשימת החלקים שהוא זקוק להם כדי לתקן את הסתימה או מערכת הביוב בבית או כל תקלה אחרת וקנו אותם בחנויות המתמחות בתחום. הפער בין מחירי החלקים שיתקין בעל המקצוע ויחייב אתכם בחשבון, לזה שתקנו בחנות יכול להסתכם לעיתים במאות אחוזים. בסופו של דבר תשלמו לו רק על זמן עבודה.

"כנופיית המגנטים" - תחקיר מיוחד של חיים הכט, ישודר מחר (חמישי), מיד אחרי מהדורת החדשות בערוץ 2, קשת