מוטו:
הקו המנחה את אורח חיינו כמשפחה וכמשפחה בקיבוץ: עשה למען הזולת וגם למענך כל מה שמיטיב ומשפר את עולמינו בתנאי שאינך גורם שום נזק לסביבה ולסובבך.. החיים מסביבך. תרום כל מה שאתה יכול בכדי לשפר ולשמור על עולמינו הנפלא.

משפחת ברדה (צילום: אלדד רפאלי)
משפחת ברדה בנציגות חסרה | צילום: אלדד רפאלי
מי מבני המשפחה יזם את ההשתתפות?
רובינו הסכמנו, לא בהתלהבות רבה כמו בפעם הראשונה. הוצע לנו לפני שלוש שנים להשתתף אך מסיבות שונות זה ירד. אז הילדים היו צעירים יותר ונלהבים יותר.

למה הסכמת להשתתף בתוכנית?
הסכמתי להשתתף א. למען החוויה משפחתית ב. מתוך סקרנות לבחון ולראות את עצמינו כמשפחה, מזווית אחרת. לצערי, התוכנית שינתה את הנושא כשהעמידה במרכז, את הבעיה ההומוסקסואלית במקום את המשפחה. אני הבנתי שהמטרה היא לבדוק או לבחון התנהגות של אמהות במשפחה אחרת שאלו שני כיוונים שונים לחלוטין. במצב שכזה דברים יוצאים מהקשרם ויוצרים תמונה מעוותת. בכל מצב אחר בחיי אילו הייתי בוחרת לבחון את שהייתי במחיצת הקהילה ההומוסקסואלית הייתי עושה מס' צעדים שאני נוהגת לעשות בכל פעם כשאני נקלעת לתחום שאינו בשגרת חיי. הייתי מחפשת חומר שחכמים ממני כתבו לאחר שלמדו את הנושא, מנסה להבין וללמוד אותו ורק אח"כ להתייצב מולו. אך מה שקרא בפועל זה, שאני מגיעה למקום, לקהילה שמעולם לא היה לי צורך לגעת בה. לא מתוך רגש כלשהו אלא מפני שכמו הרבה דברים אחרים בחיים גם בזה לא היה לי שום קשר. אני חייבת לציין שגם לא היה לי ידע בנושא מכיוון שלא היה לי צורך ולא עניין לגעת בו. האמת היא שבפעם הראשונה שגיליתי עניין בנושא היה כשדנה אינטרנשיונל נחשפה והיה קשה לי להבין איך מהלך כזה יכול לקרות. אין לי ספק שדנה באמת היתה האדם הנכון ביותר לייצג את הקהילה ולהוציאה מהארון, אך עדיין לא הייתי זקוקה ליותר מלחפש מאמר שמסביר את המקרים האלה. אני חייבת לציין שאין לי רגש שלילי כלפי הקהילה, אם יש לי משהוא שמפריע לי הוא היחצ"נות החזקה שלהם והמאבק שלהם בחברה. אני מכבדת את בחירתם ואת דעתם אבל לא מקבלת את הפגנות המחאה שלהם נגד כל גורם. אני מאמינה שכל אחד יחיה את חייו בכל דרך שיבחר ואני לא חייבת להיות שותפה לזה אם לא בחרתי בזה. כנ"ל לגבי כל מגזר או גוף.

האם מישהו במשפחה התנגד להשתתפות בתוכנית?
כן, שמרית, בתי הבכורה לא הסכימה להשתתף. היא אכן צפתה מראש את מה שבאמת קרה. היא זו שאמרה שאחרי הצילומים, בהפקה יודעים לסדר את הדברים לכיוונים המתאימים להשגת רייטינג גבוה ככל שאפשר. וזה בדיוק מה שקרה.

איזה חלק של ההחלפה היה המהנה ביותר עבורך?
החלק השני בו האימא מיישמת את השינויים שהיא מוצאת מתאימים למשפחה.

אין תמונה
דינה ושלמה ברדה בדרך לדייט רומנטי על האופנוע שלהם
איזה חלק של ההחלפה היה הקשה ביותר עבורך?
החלק הקשה ביותר היה כשהבנתי מול מה אני עומדת, שילדים תמימים מעורבים במשחק. כשגיליתי שאני נכנסת לעולם שאני לא מזוהה עימו וידעתי שכשיש ילדים בשטח אני לא יאפשר שום מהלך שעלול לפגוע בהם ויוצא שאני במלחמה אחרת לחלוטין שכלל איננה מתקרבת למטרה עצמה. היה לי קשה מאוד להימנע מהבעת דעותיי בכל מקום בו הילדים היו מפני שראיתי שמאוד קשה לאליעזר הילד הגדול לראות מצבים מסוימים שהתקיימו שם. היה קשה למנוע מאליעזר לקנות שוב ברביות של בנות ולשחק עם בובות בכל מצב ומקום אפשרי. וקשה היה לראות את האב שמחזק ומעודד אותו, נראה היה שהילד מאמין שזו הדרך הטבעית של גבר.

כיצד משפחתך התמודדה עם ההחלפה?
עם הרבה הומור. בפתיחות ובקבלת השונה. כל הכבוד להם על כך.

האם חל בך או בדעותיך שינוי כלשהו בעקבות התוכנית?
לא. אני עדיין מכבדת כל אדם עם בחירתו ובלבד שהוא דואג לא לפגוע בזולת. בנושא החד מיניים יש לי יותר ידע, נפגשתי עם אנשים רבים ומעניינים. רק היה לי חבל שהם כל הזמן היו עסוקים בלהוכיח לי שהם בדרך הנכונה כאשר לי אין מחלוקת עליהם או על בחירתם..

אין תמונה
משפחת ברדה - קיבוצניקים צעירים
האם יחסך לבני משפחתך השתנה כתוצאה מהתוכנית?
לא מרגישה שום שינוי, אך שמתי לב לכך שהם מאוד מרוצים מכך שאני עברתי את החוויה של מפגש קרוב לעולם שמעולם לא התחברתי או נחשפתי אליו. שהרי זו הפעם הראשונה בחיי שאני נמצאת בקרבה פיזית או רגשית לאדם בעל רקע כל כך שונה ממני.

האם היית עושה זאת שוב?
לא. מכיוון שבמקרה זה לא הושגה המטרה אלא נעשה שימוש באנשים למטרה אחרת. אני האמנתי שהמטרה של התוכנית היא לבחון התנהגות של אמהות שהוצאו מהטריטוריה שלהן מול משפחה אחרת. אך מה שהיה בפועל זה, שלקחו אנשים ובדקו את תגובתם לאנשים ששונים מהם, לכן התוצאה הייתה דיונים סוערים על בחירת זהות מינית ולא התנהגות טבעית של אמהות בשדה אחר.

האם שלמה מקיים היום אורח חיים דתי?
שלמה לא הושפע מבחינה דתית .

איזה תגובות קבלת בקיבוץ אחרי ההחלפה?
הקיבוץ שלי הוא הבית המורחב שלי, וכמו שבבית הקטן שלי היו פתוחים ומבינים כך גם הבית המורחב שלי קיבל את הביקור של איאן בפתיחות ובסובלנות, ושיתפו פעולה לאורך כל הדרך, בעיקר בדאגה לבית ולילדים. ושוב הקיבוץ שלי מוכיח את גדולתו ועוצמתו מול כל מצב אליו נקלעים חבריו, אני גאה מאוד להיות שייכת למקום כזה ולגדל בו את ילדי.

לצפייה בפרק החלפה של דינה ברדה ואיאן צ'סר-טרן הכנסו ל mako vod