ארבעה ניתוחים, שכל אחד מהם יותר מאתגר, חדשני ומסובך מהשני, התנהלו בבית החולים שיבא תל השומר. מי שחתומים על ההצלחות הללו הם לא אחר מאשר ארבעת המתמחים - טל, ליאור, בלה וענבל וגם רופא בכיר אחד בשם ד"ר חן שפטר ש"חצה את הקווים" ובפעם הראשונה בסדרה היה זה שמוביל ניתוח. אלה ארבעת הניתוחים, שלב אחר שלב.

מנתחים חסרי כבוד: הניתוח שלקוח מסרט של טרנטינו

מטופלת: בר, בת 27 

הדיאגנוזה: בר היא טרנסג'נדרית שהולכת לעבור ניתוח "נישוי פנים" שיהפוך את הפנים שלה לעדינות יותר.

הטיפול: ד"ר טל ויסמן מסבירה לה שעל אף שההליך נשמע קוסמטי, הניתוח הוא לא פשוט כלל. יעשו לה חתך חיצוני בקרקפת, בתוך קו השיער, ויקלפו לה את החלק הקדמי של הפנים ("קירקוף"), במטרה להחליק את המצח ולהעלים את המדרגה שבגבות. בנוסף היא תעבור חידוד בסנטר. 

מהלך הניתוח: המטופלת מורדמת בהרדמה מלאה. הכירורגים עושים חתך בצורת זיגזג, ומקלפים את העור עד שמגיעים לעצם ומנסרים את המצח. התוצאה יצאה ברמה אסטתית מושלמת. הרופאים מצלמים את המטופלת לפני שחובשים לה את הפנים בתחבושות לחץ שיתפסו לה את העור. 

"גם מתחת למסכה אני כל הזמן מחייכת"

מטופלת: אילנה, בת 8

הדיאגנוזה: דלקת חריפה בתוספתן (אפנדיקס). המטופלת סובלת מכאבי בטן חזקים.

הטיפול: כריתת התוספתן. חודרים בניתוח פולשני אל תוך הבטן במטרה למצוא את המקום המזוהם, להוציא אותו ולסגור את הבטן.

מהלך הניתוח: ד"ר חן שפטר הוא הרופא הבכיר בניתוח וענבל מקבלת ממנו חופש מוחלט לעשות את מה שהיא יודעת הכי טוב - לנתח. המטופלת מורדמת בהרדמה מלאה. ענבל מבצעת כניסה מצויינת ובעזרת גרספרים (מוטות דקים) מחפשת את האיזור הנגוע. החיפוש לוקח זמן רב והם מבינים שהניתוח יהיה יותר קשה משחשבו בהתחלה. אחרי חצי שעה של חיפוש, ענבל, תוך כדי דירבון מצידו של חן, מוצאת את הבעיה והניתוח מסתיים בהצלחה רבה.

בחזרה לעתיד: הניתוח שהוא בגדר מדע בדיוני

המטופל: יזהר, בן 73

הדיאגנוזה: רעד ראשוני בידיים, שלב מוקדם של פרקינסון שנובע מבעיה מוחית.

הטיפול: יזהר הולך לעבור טיפול חדשני, לא פולשני וכזה שנראה כמו משהו שלקוח מתוך סרט מדע בדיוני. למטופל תחובר קסדה מיוחדת לראש, הוא יוכנס למכשיר MRI ויקבל כ-1000 קרניים על-קוליות בדיוק לנקודה הספציפית במוח שגורמת לרעד בידיים. הקרניים הללו ישרפו את אותה הנקודה עם הקצר. והכל בעזרת מחשב ועכבר.

מהלך הניתוח: המטופל נכנס לתוך המכונה ללא הרדמה. הוא מדבר ומתקשר עם הרופאים. לאחר חיפוש ממוחשב בצילומי המוח שלו, הרופאים מאתרים את נקודת המטרה והטיפול מתחיל. התהליך מורכב ממספר פעמים בהם מכוונים את קרני האולטרסאונד לנקודות המטרה באנרגיות עולות, שכל אחת מהן נמשכת כ-30 שניות שלאחריהן יזהר מצליח להחזיק כוס והיד שלו יציבה כסלע. זמן הטיפול הכולל מכניסתו של יזהר ועד יציאתו לקח כ-3 שעות.

"הצלת אותי וגרמת לי לחזור למשפחה שלי"

מטופלת: נעמי, בת 56

הדיאגנוזה: התפרץ לה דימום במוח שהציף וסגר את הנוזלים בראש והיא בסכנת חיים מיידית.

הטיפול: לפתוח את הראש ולנקז את הדימום. ניתוח כירורגי עדין ומסוכן.

מהלך הניתוך: המטופלת הגיעה מורדמת ומונשמת. ד"ר ליאור אונגר וד"ר ציון זיבלי, מנתח בכיר, נכנסים לניתוח חירום. הם פותחים לה את הראש ומכניסים נקז חיצוני שצריך להיכנס לנקודה מאוד מדוייקת בתוך המוח. לאחר שהניתוח נגמר הרופאים מחכים שתתעורר, כדי להבין האם היא נפגעה בצורה כלשהי. לאחר שהתעוררה מתגלה ההצלחה הרבה - המטופלת מגיבה לסביבה וממלאת פקודות. לאחר שנעמי מתאוששת באופן מלא היא פוגשת את ליאור שהציל את חייה ולא הצליחה לעצור את ההתרגשותה. "אתה איש נפלא", היא אומרת לד"ר אונגר שהציל את חייה.

הטיפול החדשני ברעידות

הטיפול שעבר יזהר ושהעלים את הרעידות שלו, הינו פיתוח של חברה ישראלית בשם אינסייטק. החברה פיתחה קסדה מיוחדת המולבשת על ראשו של המטופל ומאפשרת באמצעות סריקה ממוחשבת למפות את התאים הבעייתיים במוח. לאחר שאלה נמצאו, משודרים הבזקים מהירים של אותות על-קוליים לאותה הנקודה ובתוך שניות היא נשרפת והחולה יכול לחזור בין רגע לתפקוד רגיל. 

בעבר, הליך כזה היה נשמע כמו מדע בדיוני, ועל מנת לטפל בבעיה דומה לזו של יזהר, היה נדרש ניתוח ארוך, פולשני ומאוד מסוכן. המהפכה העיקרית שמגיעה עם המצאה זו, היא בכך שהטיפול הינו פשוט לתפעול ומצמצם את אפשרויות הנזק הנלווה למינימום. "אם היו מספרים לי לפני כמה שנים שיום אחד יצרבו נקודות במוח מבלי באמת לפתוח את הראש, הייתי צוחק להם בפנים", מסכם ד"ר אונגר.

המערכת החדישה ביצעה עד היום אלפי טיפולים בכל מיני מדינות בעולם כמו - ספרד, ארה"ב ודרום קוריאה, אך הטיפול הראשון היה כאן בישראל. כיום, החברה עובדת על פרוייקטים שונים שמטרתם להפוך את כל חדרי הניתוח ללא פולשניים. 

עוד ב"המתמחים":

בואו לעקוב אחרי "המתמחים" בפייסבוק

"המתמחים" - חמישי ב- 21:40