דקה: 00:00

מה ראינו: כתובית שמסבירה שההתמחות נמשכת שש שנים, שהמתמחים עובדים לפחות 25 ימים בחודש, לפעמים בתורנויות של 30 שעות רצוף.

מה למדנו:  התנאים של המתמחים הם קשים. קשים מאוד. הם עובדים בלי סוף, לא מתוגמלים בהתאם ובכל זאת מדובר באנשים עם תשוקה ענקית שאוהבים את מה שהם עושים ולא יעזור כמה מרור הם יאכלו בדרך. אין ספק שהם ראויים לכל ההערכה שבעולם.

דקה: 01:43

מה ראינו: אלעזר, ילד קטן שנפגע בתאונת דרכים לא מאבד עשתונות ועונה בקלות על השאלה כמה הוא שוקל.

מה למדנו: יש דברים בסיסיים שצריך לדעת על עצמנו ומאוד יעזרו בעת הצורך. חשוב שתדעו כמה אתם שוקלים, גם אם אתם לפעמים מנסים להדחיק. זה מאוד יעזור ברגע שיצטרכו להחליט מה מינון התרופות שצריך לתת לכם. חשוב שתדעו גם מה סוג הדם שלכם וחשוב שתכירו את ההיסטוריה הרפואית שלכם ושל המשפחה שלכם. ברגע האמת אלה דברים שיחסכו זמן ויוכלו לעזור לרופאים להעניק טיפול טוב יותר בזמן מהיר יותר.

עוד ב"המתמחים":

דקה: 06:50

מה ראינו: רופא בכיר מקבל את ההחלטה הסופית בנוגע לטיפול.

מה למדנו: גם בבית החולים יש היררכיה, או כמו שחן טען בהמשך הפרק: "בית החולים הוא כמו שדה קרב, תמיד יש מישהו מעליך שיגיד לך מה לעשות". זה אמנם לא קל בעולם הרפואה, כי צריך לקבל החלטות ברגע ולא תמיד מה שהבכיר ממך אומר מתקבל באהבה. בכל זאת תמיד יש את אלה שייתנו לך הוראות, וזה בכלל לא משנה כמה אתה מומחה או חושב שאתה יודע הכל.

מפקד מול חיילים בשטח (צילום: דובר צה"ל)
"בית החולים הוא כמו שדה קרב" | צילום: דובר צה"ל
 

דקה: 13:20

מה ראינו: רואי, הבן של ענבל מגיע עם אמא ליום עבודה בבית החולים.

מה למדנו: גם המקום האפור והקר כמו בית החולים יכול להפוך למגרש משחקים בעת הצורך. מסתבר שגם השאלה "רוצה לפתוח את הדלת של הטראומה?" יכולה להיות מרגשת עבור אלה שמזדמן להם להעביר את הילדות שלהם במגרש המשחקים הכי מוזר בעולם. פעם הבאה שתהיו בבית חולים, גם אתם יכולים להפוך את החוויה לקצת יותר כיפית.

דקה: 15:00

מה ראינו: את טל שאובחנה כחולת קרוהן.

מה למדנו: עברה בסך הכל רבע שעה וכבר נתקלנו באינספור מונחים רפואיים שאנחנו לא מבינים, ולא מעט אבחנות רפואיות שנשמעות כמו משהו ביוונית. עולם הרפואה הוא אולי אחד העולמות המסובכים והמורכבים ביותר. לכל בדיקה יש אינספור אבחנות אפשריות והרופאים הצעירים צריכים לדעת לשלוף מהזיכרון שלהם את הידע הדרוש. משימה לא קלה בכלל. "שתיים ועוד שתיים יכול להיות שווה חמש", טוען רופא בכיר.

דקה: 18:52

מה ראינו: ענבל מבצעת ניתוח בבטן של מטופל.

מה למדנו: יש אנשים שבשבילם לחתוך ולחדור לתוך האיברים הפנימיים של אנשים אחרים זו חוויה מרגשת מאוד. אתם אוהבים לראות כדורגל והם אוהבים לראות טחול. את המשפט "הנה הדימום, איזה יופי" זכינו לשמוע מד"ר ליאור אונגר שלא הצליח לעצור את התרגשותו מניתוח ראש שביצע. כל אחד והפנטזיות שלו.

מונה ליזה הפוכה (צילום: ויקיפדיה)
יש כאלה שחולמים לראות אותה ויש כאלה שחולמים לראות מעיים | צילום: ויקיפדיה

דקה: 21:20

מה ראינו: ד"ר חן שפטר מצפה שהרופא הבכיר יגיד לו שהוא גאה בו.

מה למדנו: גם כשאתה בן 39, עם ניסיון עשיר וקור רוח, כל מה שאתה רוצה זה שיהיו גאים בך. ד"ר חן שפטר מבצע ניתוח וכל הזמן שואל את הרופא הבכיר שמלווה אותו "אתה גאה בי?". הגאווה הזו, וההצלחות שבחדר הניתוח זה הדלק הכי גדול עבורם.

דקה: 22:15

מה ראינו: ד"ר ענבל שרון מנתחת עם כובע מגניב במיוחד.

מה למדנו: גם בבית החולים יש שיק. אם זה בחלוקים הצבעוניים, בלוק השונה של ד"ר שרון או של בן זוגה הרופא ואם זה בעובדה שבוחרים להגיע לניתוח עם כובע שכתוב עליו: "הנה מגיעות הצרות" באנגלית. אין ספק שגם בבית החולים אפשר לחלק תארים של "שיק" ו"שוק".

דקה: 24:00

מה ראינו: ד"ר ענבל שרון מנסה להסביר מה קורה במעי של מטופלת.

מה למדנו: אין גבול לעולם האסוציאציות כשרופא מנסה להסביר על מצב של מטופל. "המעי שלה זה כמו כדור טניס דבוק", "מפרצת זה כמו בלון שהתנפח ויכול להתפוצץ". אלה רק שתי דוגמאות לדרך בה רופאים מנסים להנגיש להדיוטות מצבים רפואיים מורכבים. גם זו סוג של מיומנות.

כדור טניס (צילום: kertlis, Istock)
זה נראה לכם כמו מעי? | צילום: kertlis, Istock

דקה: 44:30

מה ראינו: מטופלת שחוששת לשיער שלה רגע לפני שהיא נכנסת לניתוח ראש.

מה למדנו: גם כשאתה ברגע הכי מלחיץ ומשמעותי של חייך, כל מה שחשוב לך זה איך אתה נראה. רגע לפני שהיא נרדמת מבקשת המטופלת מד"ר ליאור אונגר שיגזור לה את השיער במקום מאוד ספציפי כי היא לא רוצה להתעורר ולגלות תסרוקת גרועה. גם ד"ר אונגר מופתע מכך שמטופלת שנכנסת לניתוח בראש מצליחה לשמור על הצלילות הזו. זה היה רגע מוזר ואמיתי.

דקה: 52:00

מה ראינו: המטופלים מודים למתמחים על כך ששינו את חייהם.

מה למדנו: בית החולים הוא מקום מרגש. זה אולי נשמע קלישאתי, אבל זה באמת מקום שמעניקים בו הזדמנות שנייה ומשנים בו חיים. אין עוד מקום שדומה לו.

דקה: 56:46

מה ראינו: את הפרק הראשון של "המתמחים".

מה למדנו: על אף התדמית שדבקה בהם, המתמחים הם לא סתם שוליות. הם אלה שמקבלים החלטות, מבצעים ניתוחים ומצילים את החיים שלנו. המילה "מתמחה" עושה להם עוול מכיוון שהיא ישר מתקשרת לנו לאדם שרק עושה עבודה שחורה. בבית החולים המתמחים הם רופאים לכל דבר, והגיע הזמן שנבין זאת. 

בואו לעקוב אחרי "המתמחים" בפייסבוק

"המתמחים" - חמישי ב- 21:00