הורים שמגדלים יותר מילד אחד בבית, מוצאים את עצמם מתעסקים לא מעט ביחסים בין הילדים. לכול הורה יש את השאיפה שהאחים ישתפו אחד את השני, יכבדו אחד את השני ויהפכו להיות חברים טובים. אבל צריך להגיד שגם בבתים בהם האווירה הכללית חיובית וזה אכן קורה, לא תמיד זה יופיע בשלב הילדות. אך אל חשש ברוב המקרים אחים שרבו המון בילדות הופכים עם השנים להיות אחים וחברים טובים. כלומר, המריבות בילדות לא מנבאות את טיב היחסים בבגרות.

הבסיס למריבות בין אחים הוא במידה רבה על תשומת הלב של ההורים. קנאה היא הרגש הבסיסי והטבעי ביותר בין ילדים והיא מתחילה מהנטייה של ההורים לעשות כל הזמן השוואות. אחד הסממנים הגדולים לעניין זה הוא העובדה שרב האחים רבים בעיקר בנוכחות ההורים, בעוד כשההורים לא נמצאים הם נוטים להסתדר טוב יותר אחד עם השני יותר.

אז מה לא לעשות?

הכי חשוב זה להימנע מהשוואות- למרות שהשוואה היא פעמים רבות האופציה הנגישה ביותר להעביר מסר, חשוב לזכור שהילדים מאוד רגישים לזה וזה מעצים תחרותיות ויריבות. במקום לעשות השוואות כדאי להתייחס לכל ילד לפי צרכיו.

דבר נוסף שמאוד חשוב באותו הקשר זה לא לנסות כל הזמן להשוות בין מה שהילדים מקבלים מההורים. זה בסדר גמור לקנות משהו רק לאחד מהילדים, והם צריכים לזכור שהם לעולם לא יקבלו הכל שווה בשווה. אם האחד צריך חולצה חדשה והשני זקוק לתיק לימודים חדש הם צריכים ללמוד לנטרל מראש את המקום של היריבות של ההשוואות.

דבר נוסף שאמנם לא קל ליישום אבל מספיק חשוב כדי להתאמץ בשבילו, זה לתת לכל אחד מהילדים זמן בנפרד עם ההורים- מחקרים בדקו מה אנשים מבוגרים זוכרים מהילדות שלהם ובהרבה מקרים הם זוכרים זמן שההורה הקדיש להם לבד בלי האחים, הזמן הזה לא חייב להיות "זמן איכות", גם אם מדובר בקפיצה קטנה לקניות בסופר מומלץ לקחת בכל פעם רק את אחד הילדים ולהעניק לו זמן בנפרד.

שלושה אחים שותים מיץ תפוזים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
"אחים לזכור שהם לעולם לא יקבלו הכל שווה בשווה" | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

עוד ב"חשבון משותף":

איך נפתח יחסים טובים בתוך המשפחה?

חלק גדול מהעניין זה לתת מודל טוב בבית, כשאחים רואים את ההורים מדברים ביניהם, משתפים אחד את השני בחוויות או אוכלים יחד ארוחת ערב זה מוסיף לאווירה הטובה. צריך לזכור שאחים לא בוחרים להיוולד לאותה משפחה והרבה פעמים יש ביניהם הבדלי אופי מהותיים ואנחנו לא יכולים לחייב אותם לשחק יחד- עדיין חשוב שילמדו לכבד אחד את השני כבני אדם.

דבר נוסף , חשוב להשתדל לא לשפוט במריבות בהם הילדים מבקשים שנכריע, בעיקר במקרים בהם ברור מי צודק. צריך לזכור, כאשר הם פונים אלינו הם בעיקר מקווים למצוא סולם לרדת בעזרתו למטה ולהמשיך הלאה. זה בסדר להיות מעורבים, אבל לא להתערב ולא להיות המכריעים- הנוכחות שלנו כהורים חשובה בעיקר כדי להציע להם פתרונות יצירתיים.

לגזור ולשמור: 

  • המריבות בילדות לא מנבאות את טיב היחסים בבגרות
  • רב האחים רבים בנוכחות ההורים, שהורים לא נמצאים אחים נוטים להסתדר אחד עם השני יותר טוב
  • הימנעו מהשוואות והתייחסו לכל ילד לפי צרכיו
  • הקדישו לכל אחד מהילדים זמן בנפרד עם ההורים
  • תנו לילדים משימות משותפות שיצריכו אותם לשתף פעולה
  • אל תשפטו במריבות, הציעו לילדים פתרונות
  • שמרו על גבולות בין אחים, תנו להם מרחב וזמן ללא האחים
  • בגילאים צעירים בחרו בלינה משותפת
  • אל  תפנו אל הילדים ברבים
  • אל תהיו סלחניים כלפי אלימות בין אחים

"חשבון משותף": א'-ג', 15:45

עקבו אחרי עמוד הפייסבוק של "חשבון משותף"