ארוחת השבת זו המסורת הכי ישראלית שיש, ועם זאת, לכל משפחה יש את המנהגים הייחודיים לה, שמבדילה אותה מכל השאר. את שולחן השבת של משפחות חסון ורוזן אנחנו פוגשים בכל שבוע ב"סברי מרנן" (שישי ב-21:30) ובדיוק בגלל זה חשבנו שהגיע הזמן לגלות מה קורה אצל משפחות אחרות, מעניינות לא פחות. רגע לפני שנכנסת השבת, אתם מוזמנים להתיישב סביב השולחן של הסלבס. רק תשתדלו לא לעשות פאדיחות.

עודד מנשה: "כל השבוע שלנו מתרכז לרגע הזה"

עדן הראל, עודד מנשה (צילום: פול סגל)
צילום: פול סגל


זה לא סוד שעודד מנשה, אשתו עדן הראל וחמשת ילדיהם עוברים כבר זמן מה תהליך של חזרה בתשובה. ארוחת השבת שלהם נראית בהתאם, והיא האירוע הכי משמעותי עבורם בשבוע. "מבחינתנו ארוחות השבת, אלו השעות הכי הקדושות שיש. כל השבוע שלנו מתכנס לרגע הזה", משתף מנשה.

"כבר ביום שלישי אנחנו מתחילים להתכונן אליה והיא מרכז השבוע שלנו. לרוב נעשה את ארוחת השבת בבית, אבל לפעמים אנחנו יכולים למצוא את עצמנו גם אצל חברים קרובים. בזמן הארוחה אנחנו מתנתקים לגמרי מכל המסביב, וכל כולנו, במאת האחוזים, ביחד. מדברים, שרים, בלי ששום דבר יפריע לנו, בניגוד לארוחות באמצע השבוע. אני אישית מחכה לארוחה הזו כל פעם מחדש".

מיכל צפיר: "סבא וסבתא מפנקים את הילדים בשניצל מטוגן"

מיכל ויואב צפיר (צילום: רם וליץ,  יחסי ציבור )
צילום: רם וליץ, יחסי ציבור

למעשה, משפחת צפיר, יואב מיכל ושלושת הבנות שלהם, הם המשפחה שחוותה את הדבר הכי קרוב לארוחת שבת אצל משפחת רוזן מ"סברי מרנן". את ארוחת השבת שלהם הם עושים לרוב אצל ההורים של יואב- יעל וטוביה שגם משחק את פנחס רוזן בסדרה. מיכל משתפת אותנו על מה שקורה בארוחה המשפחתית עם סבא טוביה, ומדברת בעיקר, איך לא, על מה שהם אוכלים.

"אחרי שנים שארוחת השבת שלנו הכילה המון מאכלים שונים, היום יהיה על שולחן השבת שלנו דג אפוי בתנור, כמה סלטים, עגבניות, סלטים ירוקים, ירקות בתנור ודברים מאודים. לפעמים עוף, אורז מלא ועדשים. אה, ואנחנו שותים רק מים. אפילו בקידוש יש חלה מלאה". 

"לרוב ארוחות השבת אנחנו עושים אצל טוביה ויעל, והם אפילו מפנקים לפעמים את הילדים בשניצלים מטוגנים. יש לנו גם מסורת בארוחות השבת לשלב משחק חברה כלשהו שאיתו אנחנו מסיימים את הארוחה. זה משהו שאנחנו מאוד אוהבים לעשות כשהילדים ניפגשים אצל סבא וסבתא. בסביבות שני או שלישי יעל שואלת מי מגיע ולפי זה מחליטים איפה נעשה את ארוחת השבת. כמובן שאין הרגשה מחייבת, אבל כולם רוצים להגיע".

עינת ארליך: "דורשים את מאכלי העדה"

עינת ארליך (צילום: עופר חן)
צילום: עופר חן

לעינת ארליך, לעומת שני הראשונים, נראה שאין מסורת ברורה בארוחת השישי, וכל פעם היא עושה אותה במקום אחר, עם אנשים אחרים ואוכל שונה. "אצלנו ארוחת השבת זה לא ממש דבר קבוע", היא מספרת. "אנחנו אוכלים או אצל אמא שלי, או אצל אחותי, או אצלנו בבית. לרוב, הדיבור על ארוחת השבת מתחיל ביום חמישי, ואם זה אצל אמא שלי, אז הדיבור יתחיל לפני".

"גם לגבי המאכל, אין לנו מאכל שבת מסורתי, אבל כשאנחנו אוכלים אצל אמא שלי אנחנו דורשים את מאכלי העדה, על זה לא מוותרים. אם אוכלים אצל חברים, כל אחד מכין משהו ומביא איתו. לרוב זה יהיה בשר ודגים".

אסף אטדגי: "נפגשים כמעט 40 איש"

אסף אטדגי מדבר על הכל- הצצה (צילום: מתוך אנשים, שידורי קשת)
מתוך "אנשים" | צילום: מתוך אנשים, שידורי קשת

ארוחת השבת אצל אסף אטדגי היא פסטיבל לכל דבר. למה פסטיבל? כי היא כוללת לא פחות מ-40 אנשים שלא מפספסים את הסלטים של אמא שלו. כל שבוע כמו שעון, הוא מתייצב. "ארוחת השבת אצלנו היא דבר מאוד ברור והיא מתרחשת בשתי פעימות. בפעם הראשונה אנחנו מגיעים בסביבות 12 בצהריים לאמא שלי והיא מכינה חצילים ומטבוחה. ב-14:30 אנחנו מתפזרים בחזרה לבתים שלנו, ולפני כניסת שבת אנחנו נפגשים שוב, כל הפמליה, כמעט 40 איש".

"יש עשרות סוגי סלטים, בשר, עופות, מוח וכמובן מלא אלכוהול. אנחנו שרים הרבה מזמורי שבת עד הלילה, מתפזרים בסביבות חצות, ורק הנכדים נשארים לישון אצל סבא וסבתא. יש אצלנו מנהג שכל מי שמגיע לגיל 14 עובר לשבת בשולחן של הגדולים במהלך ארוחת השבת. גיל 14 הוא גיל שכולם רוצים להגיע אליו אצלנו במשפחה. לשבת בשולחן של הגדולים זה ציון דרך משמעותי".

איציק זוהר: "התרומה של היא בנוכחות"

איציק זוהר (צילום: mako)
איציק זוהר | צילום: mako


הכדורגלן, המנחה וכוכב הריאליטי, מודה שהוא לא תורם הרבה בכל הקשור לבישולים בשבת, ושלא יחמיץ אף פעם את החריף של אמא שלו בארוחת שישי. טוב, כמעט אף פעם. "אנחנו עושים את השבת או אצל אמא שלי או אצל אחותי. אם זה אצל אמא שלי אז היא מכינה לכל אחד את המאכל שהוא הכי אוהב- בדגש על חריף. אצלנו המרוקאים הכל חריף, יש דגים חריפים, וסלטים חריפים, הכל".

"אצל אחותי זה קצת יותר מורכב כי היא דתייה ואז צריך לעשות שבת כהלכתה. בכל אופן, אנחנו משתדלים להגיע כל המשפחה. אני מודה שאני לא מגיע באופן קבוע, אבל אני מאוד משתדל. כשאני מגיע אני מביא את כל הילדים איתי. חוץ מזה אני לא מביא כולם, כי הבישולים שלי לא משהו. התרומה שלי היא בנוכחות".

דנית גרינברג: "אני מבשלת ואליאב מתקן"

דנית ואליאב בוילה טרויה (צילום: מתוך הבילויים, ערוץ 24)
מתוך "הבילויים" | צילום: מתוך הבילויים, ערוץ 24


לדנית לקח קצת זמן לשתף אותנו במה שמתרחש סביב שולחן השבת שלה ושל אליאב אוזן. "לא יודעת, זו ארוחת שבת די רגילה", היא אמרה בהתחלה. "אצלנו במשפחה אנחנו עושים ארחות שבת או אצלי או אצל ההורים שלי. כשאני מארחת אני בדרך כלל מכינה בשר בבישול ארוך ואורז ואליאב הוא זה שאחראי על הסלטים. לא משנה מה קורה, תמיד תמיד אליאב ייתן את הטאצ' שלו בכל דבר באוכל, אני אבשל והוא ישדרג.

"אין ספק שאני לא עומדת ברמת הבישול של אמא שלי, אבל אנחנו מכינים דברים לא רעים בכלל. אנחנו כמובן גם עורכים יפה את השולחן ולא מוותרים על קידוש. בכל מקרה, לא משנה איפה אנחנו עושים את ארוחת השבת, לאחר מכן אנחנו נזמין את כל החברים אלינו ונארח אותם עם פיצוחים, מוזיקה ויין. החפלה הזו, זה דבר שקורה בכל שישי בערב".

סברי מרנן בדקה (תמונת AVI: mako)
את ארוחת השבת שלהם אנחנו כבר מכירים. סברי מרנן | תמונת AVI: mako

עוד ב"סברי מרנן":

"סברי מרנן": שישי ב-21:30