הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ פיקד על הצבא בזמן מלחמת לבנון השנייה וגם הוביל את מבצע ההתנתקות, שהוא מגדיר "מבצע לתפארת מדינת ישראל, עם כל הכאב". עכשיו, כמעט אחרי 20 שנה, הוא אחד הראשים שמובילים את המחאה נגד המהפכה המשפטית.

בריאיון לדני הכט ב"אנשים" הוא סיפר על המאבק של חייו, שרחוק מלהיגמר: "נצטרף להחריף את זה בחודש הקרוב עד סוף המושב, מהסיבה הפשוטה – הזמן רץ והם מתקדמים. לא נתעייף, אין לנו הזכות להתעייף, כי אם לא נעשה עכשיו את מה שצריך, לא יהיה אפשר לשנות את המצב. והם ינסו וינסו, בשביל להתיש, ואנחנו נלחם ונלחם. נראה בסופו של דבר מה יילד יום".

כשמדברים איתו על נושא סרבנות של טייסים, הוא חד מאוד בתשובה שלו. "אין סרבנות, אף אחד לא סירב בשום מקום. הם אמרו שאם תהיה פה דיקטטורה הם לא ישרתו אותה, נקודה. מה יותר פשוט מזה?".

סביב כל הביקורת על אותם טייסים שמאיימים שיפסיקו להתנדב למילואים, יש הרבה קולות של עיתונאים וחברי כנסת שתוקפים את חבריו. אחת האמרות הקשות והמהדהדות הייתה של שדרן ערוץ 14: "בכל הכתבות האלה שמראיינים טייסים או את דן חלוץ או את נחמיה דגן ושואלים אם תהיו מוכנים לתקוף באיראן - האם תהיו מוכנים להפציץ את ביתו של נתניהו או ריכוזי ימניים משיחיים קיצוניים בשעת הצורך? ואני לא סופר-בטוח שאנחנו רוצים לשמוע את התשובה שלהם".

חלוץ השיב בחריפות: "לכל מטומטם שיגיד שטויות אני צריך להגיב? הוא פשוט אידיוט. איש כזה היה צריך לשבת בבית סוהר במדינה מתוקנת. הם מצילים את ישבנם של כל החלאות האלה. אני לא רוצה להשתמש במילים יותר בוטות", אמר. "אחרי זה מצפים מטייסים שימשיכו להתנדב בשביל האפסים הללו? הטייסים ניצחו בששת הימים, יכול להיות שהם ינצחו גם במחאה הזאת. זה יהיה ניצחון חשוב יותר מזה של ששת הימים". על השר במשרד המשפטים אמר: "אני רוצה לראות את האמסלם הזה ממריא וטס לסוריה. שינהג לסוריה".

אחד מהטענות כיום על הטייסים היא שהם יהירים ופריווילגיים. "מזכירים לי את זה עד היום, כי סיימתי קורס טיס. אבל התחלנו מהרצפה, מתחת לרצפה אפילו. אם יש לך את המוטיבציה, האנרגיה והאמונה בעצמך – השמיים הם הגבול, תרתי משמע", כשהוא מרגיש ככה, הוא גם דוחה את תיאורית הדיכוי של ישראל השנייה. "דמגוגיה בגרוש, אבישי בן חיים טבע פה מטבע לשון מטומטמת. גם אני מזרחי, למה אני לא מרגיש אני הקיפוח הזה שהם מרגישים?".

חלוץ, שהתמקד בעיקר בעבודות בהייטק מאז פרישתו מהצבא, זוכר בדיוק את הרגע שהחליט לשים הכל בצד ולתת את כולו למאבק במהפכה. "קיבלתי טלפון ב-7 בדצמבר מחבר, עוד לא הייתה רפורמה. ב-15 לחודש עשינו פגישה ראשונה של ארבעה אנשים. הסתכלנו על ההסכמים הקואליציוניים ועיננו חשכו. בינואר יריב לוין עשה את נאום הבכורה שלו בנושא המהפכה המשטרית, זה הדליק את כל המערכת".

יריב לוין במליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
"כשיריב לוין עשה את נאום הבכורה שלו בנושא המהפכה המשטרית, זה הדליק את כל המערכת" | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המחאה הגדולה במדינה הייתה צריכה הכוונה מלמעלה ודבר אינו מקרי, הדגלים, מגילת העצמאות והסיסמאות ששטפו את המדינה ב-26 השבועות האחרונים, נולדו במוחותיהם של חלוץ וחבריו. "הייתה התלבטות מה כותרת העל שתאחד מקסימום אנשים, 'דמוקרטיה מול דיקטטורה' תפס הכי הרבה אנשים".

בימים שאחרי פרישתו מתפקידו כרמטכ"ל לא הסתיר הטייס את תחושותיו כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו.  "נתניהו נמצא בשבי המשפטי שלו. בעת הזו מה שמוביל אותו זה נתניהו. ראיתי את העדות של מילצ'ן, מה הוא צריך ששרה תשב שמה ותסתכל לו בעיניים? בסרטי מאפיה לא ראינו דברים כאלה. תחשוב על עצמך, האם אתה מוכן להריח חומר חיטוי בבית הכלא? גם אני הייתי עושה הכל בשביל להימלט מזה".

היית מוכן לשרוף את המדינה כדי שלא להיכנס לכלא?
"לא, אני הקרבתי את לטובת המדינה הזו את רוב שנותיי".

גם נתניהו הקריב, הוא מוכן לשרוף את המדינה?
"אני לא אמרתי את זה, אשתו אמרה את זה. היא אמרה שתישרף המדינה ושבארה"ב הוא יכול להיות נשיא".

דן חלוץ היחידה לאבטחת אישים (צילום: בן אברהם, במחנה)
"כשהם אומרים להטיל את הפצצה, זה אומר שהם בדקו את כל מה שצריך" | צילום: בן אברהם, במחנה

אחד הסיפורים שפחות זכורים לטובתו של חלוץ, היה שבניסיון חיסול בזמן שהיה רמטכ"ל, מטוס F-16 פגע בבניין מגורים בעזה והרג משפחות רבות וילדים. בתגובה אז הוא אמר שזה היה "מכה קלה בכנף", מה שהותיר רושם של זילות בחיי אדם. "אני לא מתייפייף עם התשובות שלי, אני נותן את התשובות האמיתיות. גם שאלו אם הוא לא מרגיש רגשי חרטה, כי הפצצה לא פגעה בו. אז לא, כי הטייס לא רואה את המטרה, הוא לא יודע מי יש בתוכה והוא סומך על מקבלי ההחלטות למעלה. שכשהם אומרים להטיל את הפצצה, זה אומר שהם בדקו את כל מה שצריך".

_OBJ

"בטכנולוגיה של היום טייסים לא רואים את המטרות, הם סומכים על מקבלי ההחלטות. כשתהיה דיקטטורה הם לא יסמכו על מקבלי ההחלטות. זה כל ההבדל. הטייס עדיין ירגיש גם בדיקטטורה וגם בדמוקרטיה מכה קלה בכנף, אבל הוא יוכל לסמוך על זה יותר בדמוקרטיה מאשר בדיקטטורה".

אתה מבין למה האמרה עצבנה אנשים?
"היה אפשר לבחור אמרה אחרת, אבל אני לא בוחר את האמרות שלי לפי מה שאנשים יגידו".

"יצרו לי דימוי של מתנשא, בלונדיני עם עיניים כחולות, מה שאני לא. קודם כל אני ביישן מאוד, הזחיחות מתפתחת עם השנים. החיים שלנו במערך טייסי הקרב הם חיים של סוליסטים, ואתה חייב להיות כל הזמן מחודד. אתה חייב להאמין קודם כל ביכולתך ולהאמין שאתה הטוב בעולם".

תקופת כהונתו של חלוץ כרמטכ"ל, תחבת הנהגתו של ראש הממשלה אהוד אולמרט, הייתה מהסוערות שידעה המדינה. "לכל רמטכ"ל יש מלחמה אחת ואיזה אירוע אחד בכהונה שלו, לי היו שניים בשנה אחת: ההתנתקות, שהייתה מבצע לתפארת מדינת ישראל, עם כל הכאב הכרוך בה; ומלחמת לבנון השנייה, שנמתחה עליה המון ביקורת, והתוצאה שלה היא הטובה ביותר מכל מלחמות ישראל. היה שקט מוחלט, עד שלפני שבוע חיזבאללה הקימו שני אוהלים ומדינת ישראל צריכה לפנות אותם".