בקרוב ניפרד משנת תשע"ד שהייתה דרמטית במיוחד: היא החלה באופטימיות זהירה לאור הנסיונות לחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים, והסתיימה באווירה קודרת יותר עקב מבצע ארוך ומתיש שהסתיים ללא תמונות נצחון ברורה או תקווה לעתיד טוב יותר. רגע לפני שהשנה החדשה נכנסת מכון "פאנלס פוליטיקס" בראשות מנחם לזר ערך סקר מיוחד כדי לבדוק עד כמה אנחנו מרוצים מהמנהיגים שמובילים אותנו, האם צפוי שינוי במפה הפוליטית ואת מי הציבור הכי רוצה לראות כראש ממשלה. במקביל ביקשנו מכם, גולשי mako, לדרג את הפוליטיקאים המובילים ולשפוט בעצמכם איך כל אחד מהם תפקד בשנה החולפת: האם מגיע לו לקבל ציון לשבח או ציון לגנאי, צל"ש או טר"ש.

בדרך לקדנציה נוספת?

מי יהיה ראש הממשלה הבא (תמונת AVI: מתוך אנשים)
ראש הממשלה הבא? | תמונת AVI: מתוך אנשים

שנה לא פשוטה עברה על ראש הממשלה נתניהו: רבים ביקרו אותו על כך שהוא מבריח את הטובים במפלגתו וכן על חוסר ההחלטיות הפוליטי שלו. גם התערערות הקשרים עם ארה"ב לא עשתה לא חיים קלים והמבוכה שגררה חוסר התמיכה שלו ברובי ריבלין לנשיאות עשתה את שלה. גם שר הפנים הפורש, גדעון סער, הודה שבנקודה זו היחסים בין השניים התדרדרו משמעותית. עם זאת, במהלך "צוק איתן", הוא זכה לתמיכה רחבה יחסית, הן בזירה המקומית והן בזירה הבינלאומית. כנראה ההחלטות השקולות שביצע, לצד חוסר מועמד ראוי שיתמודד מולו, מביא לו תמיכה בקרב על ראשות הממשלה בבחירות הבאות: סקר מכון "פאנלס" הראה שהציבור עדיין מעדיף אותו כראש ממשלה, למרות שהתבצע לפני פרישתו של שר הפנים שיכולה לשנות את המפה הפוליטית בבוא העת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו

אין תמונה
גדעון סער

צל"ש: הממשלה בראשותו של נתניהו ציינה השבוע שנה וחצי לקיומה ולעיתים אנחנו נותים לשכוח את פעולותיה החיוביות. המשק הישראלי לא נקלע למשבר הכלכלי העולמי, האבטלה עדיין מהנמוכות בעולם המערבי והמרחק בין הנגב והגליל למרכז מתקצר בהדרגה, הודות להשקעות משמעותיות בתשתיות. היא הצליחה לקדם בתקופה קצרה יחסית תהליכים שנגררו שנים, כמו חוק גיוס החרדים, חוק המשילות, חוק משאל עם, חוק רשות השידור, חוק חינוך חינם לילדים מגיל שלוש, הרפורמה בנמלים, בלימת תופעת ההסתננות ועוד. גם ברמה האישית נתניהו רשם השגים שונים: כשבנט תקף אותו ואמר "לא מנהלים משא ומתן כשאתה רץ בעולם מפוחד", נתניהו דרש ממנו להתנצל והוא נאלץ להתקפל. כשדני דנון לגלג על ה"רפיסות השמאלנית" שלו הוא פוטר וכשליברמן פירק את "הליכוד ביתנו", נתניהו לא מצמץ. בשבועות הראשונים של "צוק איתן" הוא זכה לתמיכה נרחבת על התנהלותו והקפיד לשמור על חזית אחידה עם שר הביטחון והרמטכ"ל. ניהול נבון של מערך האינטרסים האזורי והבנות שקטות עם מצרים, ואפילו עם הרשות הפלסטינית, סייעו לישראל במהלך במבצע. הכנה מוצלחת של העורף לאיומים והצטיידות משמעותית בכיפות ברזל תרמו גם הם להישגים. 

טר"ש: הדואליות רודפת את נתניהו מאז כהונתו הראשונה. הוא לא מתכוון לבלוע את השטחים, אך גם לא להקיאם, הוא רוצה שלום, אבל לא מוכן לשלם את מחירו. ואולי יותר מכל הוא פשוט רוצה להיות ראש הממשלה. הוא מתקשה לחתוך ולקבל החלטות קשות גם בענייני מינויים, אפילו כשאלה מאד מתבקשים. לקח לו ארבעה חודשים להגיע למינויה של קרנית פלוג לנגידת בנק ישראל, חצי שנה למנות יו"ר קבוע לוועדת החוץ והביטחון ואי אפשר לשכוח את הניסיון והכשלון למצוא מועמד כלבבו לנשיאות. גם במרכז הליכוד יש לו לא מעט בעיות: ראשי מוסדות נבחרו בניגוד לרצונו, הבולט בהם הוא דני דנון, יו"ר המרכז. כשבמפלגה הניעו יוזמות לשינוי חוקת הליכוד ולקיצוץ בסמכויותיו של היושב ראש נתניהו, הוא נאלץ לחזור לשטח ולפקוד כנסי פעילים – במטרה להקדים את הבחירות לראשות המפלגה ולזכות בתפקיד פעם נוספת.

תדמית הנהנתן ממשיכה לאיים עליו: בשנה החולפת פורסם כי ההוצאות של המדינה על שלושת בתיו של ראש הממשלה, כולל נרות ריחניים וסידורי פרחים, הגיעו ב-2012 ל-3.3 מיליון שקלים – חריגה של 50% מהתקציב שאושר. עם זאת, ב-2013 נרשמה ירידה של 25%. שנה אחרי פרשת המיטה המעופפת, שעלתה לנו חצי מיליון שקל, אישרה הממשלה באביב האחרון את מה שפסל נתניהו בתחילת הקדנציה הקודמת שלו - רכישת מטוס מיוחד לשימוש ראש הממשלה וראשי המדינה במחיר כ-60 מיליון דולר, והקמת מעון ומשרד חדשים לראש הממשלה, בעלות של 650 מיליון שקל. גם הזרם העכור של טענות, תלונות ותביעות אישיות מצד עובדי מעון ראש הממשלה נמשך, כולל ציטוטים לא מחמיאים על הגברת הראשונה.גם בזירה הבינלאומית נדמה שתחת שלטונו של נתניהו הסכסוכים המתוקשרים מול ארצות הברית הולכים ומתרבים, או ליתר דיוק – הווליום שלהם מתגבר. 

אתם קבעתם: 57% מגולשי mako נתנו לראש הממשלה צל"ש על תפקודו. 42% העניקו לו טר"ש.

סקר מכון "פאנלס פוליטיקס": 46% מהנשאלים טענו שהם מרוצים מתפקודו. 52% טענו שאינם מרוצים.

שר החינוך שי פירון

אין תמונה
גדעון סער

צל"ש: הפרויקט המרכזי של שר החינוך הוא המעבר ל"למידה משמעותית", החלפת מרבית בגרויות החובה בשיטות הערכה אחרות וצמצום משקל הבחינה הפסיכומטרית. פחות שינון ויותר הבנה, אכן שינוי מבורך. רק שביקורת מקיר לקיר הביאה לקיצוץ משמעותי ברפורמה ועדיין חסרים תקציבים למימושה. בנוסף, בתחילת החודש התפרסם נוהל חדש של משרד החינוך: למורים מותר להביע דעות פוליטיות בכיתה ולמתוח ביקורת על הממשלה, תחת מגבלות ותוך כיבוד סטנדרטים של דיון, ואי אפשר להתעלם מההצהרה העקרונית על פתיחות ועידוד שיח משמעותי בכיתות. גם סוגיית המזון הנמכר בבתי הספר טופלה כשמשרד החינוך אסר על מכירת מזונות משמינים וממותקים והתיר מכירת ירקות ופירות ומוצרי מזון בריאים. השר עצמו, אולי כאקט של דוגמה אישית, עבר השנה ניתוח קיצור קיבה והשיל עשרות קילוגרמים ממשקלו. הוא אמנם נסוג מיוזמתו לקיצור החופש הגדול, אולם מיד לאחר סיום שנת הלימודים הפעיל את תוכנית "בתי הספר של החופש הגדול", בה לקחו חלק 180 אלף ילדים בכיתות הנמוכות. התוכנית המבורכת תורחב בשנים הקרובות. עם סיום החופש והלחימה, הודיע השר כי השבועיים הראשונים של שנת הלימודים יוקדשו להתמודדות עם המצב הביטחוני ועם גילויי הגזענות וההסתה.

טר"ש: פירון התקשה להתמודד עם הצפיפות בכיתות, והניסיון שלו לאסור על רשויות מקומיות עשירות לפצל כיתות קומם עליו הורים רבים. ההפרדה בין מערכות החינוך השונות העמיקה: מצד אחד, בחטיבות הביניים הדתיות כבר לא לומדים על רבייה ומיניות. מצד שני, בתי הספר החילונים זוכים לתוכניות של קירוב התנ"ך. במהלך ביקור בפולין הודיע שר החינוך על כוונה ללמד את השואה כבר מגיל הגן וספג ביקורת על כך שמדובר בגיל צעיר מדי. הבטחה אחרת של פירון, להוסיף סייעת לכל גן, לא תתממש השנה. דווקא במהלך שנת "האחר הוא אני" התפוצצה פרשת המורה אדם ורטה. קולו של פירון בנושא נשמע בבהירות רק אחרי שהסערה חלפה. בשנה זו הוא גם הכריז ש"זוג חד מיני איננו משפחה", הואשם בהומופוביה ונאלץ למהר ולהתנצל. בהמשך, העיד על עצמו: "אני לא מתאים להנהיג מפלגה, לא הייתי מתעסק בכל כך הרבה דברים בבת אחת". מעניין יהיה להיווכח איזו למידה משמעותית מבצע פירון עצמו מהרפורמות הרבות שהוא עצמו מנסה לקדם בו זמנית ובבת אחת, והאם הזמן יעבוד לטובתו או לרעתנו.

אתם קבעתם: 34% מגולשי mako נתנו לשר החינוך צל"ש על תפקודו. 65% העניקו לו טר"ש.

סקר מכון "פאנלס פוליטיקס": 32% מהנשאלים טענו שהם מרוצים מתפקודו. 58% טענו שאינם מרוצים.

שר התקשורת גלעד ארדן

אין תמונה
גדעון סער

צל"ש: הנושא המרכזי עמו התמודד ארדן היה קידום היוזמה לסגירתה של רשות השידור ופתיחתה מחדש, כולל הביטול המיוחל של תשלום האגרה.  למרות איומים פוליטיים, מתקפות אישיות והפגנות של עובדי הרשות הוא הצליח במקום בו כשלו רבים לפניו. כספי הציבור, ששימשו במשך עשרות שנים להחזקת מנגנון מנופח, יועברו כעת ישירות ליצירה מקורית ולשוק ההפקה. במקביל, האיץ ארדן את הארגון מחדש של שוק הטלוויזיה המסחרית, שסבל בשנים האחרונות משינויים תכופים וכשלים רגולטוריים. אם התוכנית השאפתנית שלו תמשיך להתקדם יתכן שכבר בשנה הקרובה יפוצל ערוץ 2 לשני ערוצים נפרדים. ארדן ממשיך גם את דרכו של השר לשעבר משה כחלון בניסיון להוזיל את מחירי השיחות לחו"ל. בינתיים הוא שחרר תדרים לדור הרביעי בסלולר, איפשר את השקת השירות בישראל וקנס את החברות הסלולריות על התנהלותן מול המנויים ברכישת שירותי תוכן חיצוניים. אם זה לא מספיק, הוא המשיך לקדם את הגדלת התחרות בתחומי תשתיות הטלפון, האינטרנט והטלוויזיה וחייב את חברות הכבלים והלווין להציע חבילות מוזלות ב-120 שקלים בלבד. גם הרפורמה שלו במוקדים הטלפוניים של חברות התקשורת יצאה לדרך כדי לקצר את זמני ההמתנה למענה אנושי, לצד השקת קמפיין רחב לעידוד המודעות לגלישה בטוחה. 

במהלך "צוק איתן" אחז ארדן בקו נצי. הוא קרא לרסק את תשתית הטרור של החמאס, אך נמנע מביקורת מפורשת על מדיניות הממשלה והעומד בראשה, שאליו הוא מקפיד להישאר קרוב. בכלל, ארדן מצליח לעשות מה שקשה לפוליטיקאים רבים - לבטא דעות ניציות באופן ענייני ולא מתלהם.

טר"ש: בסוף חודש מאי החזיר ארדן את המפתחות של תפקידו כשר להגנת העורף והמליץ לסגור את המשרד. מה שנראה עם הקמת הממשלה כפוטנציאל לשדרוג מיניסטריאלי עם ארומה ביטחונית, הסתיים כמבוכה פוליטית. במהלך "צוק איתן" הוא לא הציג חזון של ממש לפתרון המצב בעזה, אלא בעיקר חיזק מימין את עמדתו של ראש הממשלה. הוא טען שערוץ אלג'זירה מסית כנגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל, וקרא להסיר אותו מערוצי הלוויין והכבלים. הפלורליזם והתמיכה בחופש הביטוי של שר התקשורת ספגו מכה, ונדמה שדווקא הוא אמור לדעת שבמציאות התקשורתית העכשווית קשה עד בלתי אפשרי לחסום מידע ודעות.

אתם קבעתם: 69% מגולשי mako נתנו לשר התקשורת צל"ש על תפקודו. 30% העניקו לו טר"ש.

סקר מכון "פאנלס פוליטיקס": 41% מהנשאלים טענו שהם מרוצים מתפקודו. 41% טענו שאינם מרוצים.

שר התחבורה ישראל כץ

אין תמונה
גדעון סער

צל"ש: השר כץ מוביל במשרדו מגה־פרויקטים: כבר בשנה הבאה תסתיים הנחת המסילות של רכבת העמק, רכבת עכו-כרמיאל תושלם ב-2016, ופרויקט חישמול הרכבות יסתיים ב-2020, במקביל להפעלת הרכבת לאילת. בנוסף מבטיחים במשרד התחבורה להשלים את שני נמלי הים החדשים עד סוף 2020, להאריך את כביש חוצה ישראל ולהקים שדה תעופה בינלאומי חדש בתמנע. כץ יצא השנה במתקפה עוצמתית נגד יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, והיה ממובילי המאבק נגד שליטתו לצד הביקורת על ההתנהלות בנמל חיפה. העמדה התקיפה והמוצדקת שלו נגד הוועדים טובה לאינטרס הציבורי, גם אם העיתוי שלה התאים לאינטרסים פוליטיים. גם תחום התעופה לא נותר מקופח: בנתב"ג נחנך מערך מסלולים חדש בעוד ארקיע וישראייר קיבלו אישור להפעיל קווים חדשים ליעדים במזרח אירופה. כץ אישר גם את כניסתן של מכוניות המיקרו לישראל ואת העלאת המהירות בכביש 6 ל-120 קמ"ש, מהלך שייכנס לתוקף עם סיום שדרוג הכביש. גם מבחינה פוליטית הוא נותר אחד האנשים החזקים במרכז הליכוד. למרות המחלוקות במהלך השנה עם נתניהו בנוגע לסוגיית שחרור האסירים הפלסטינים, הסולחה כבר מאחורינו והוא אמור לו להקדים את הפריימריז ולחזור לשלוט בשטח. במהלך "צוק איתן" הוא התמודד עם החלטת חברות התעופה הזרות לעצור את הטיסות לנתב"ג, משבר שטופל במהירות ויעילות, וכעבור שתי יממות חזרו הטיסות לסדרן.

טר"ש: הפעלת שדה התעופה בעובדה תיזכר כמבוכה. למרות נהלים ברורים ומאושרים להעתקת פעילות נתב"ג לעובדה, הוא לא היה ערוך לקלוט ולטפל בטיסות ובנוסעים. כשזוכרים שזו האלטרנטיבה היחידה לנתב"ג, ושהמערכה בעזה החלה שבועיים קודם, קשה למצוא תירוצים לחוסר המוכנות הזו. בתקופת המתיחות שקדמה למבצע, מתח כץ ביקורת על מדיניות הממשלה שבה הוא חבר. בהמשך העלה שוב את תוכניתו להיפרד מהפלסטינים כליל, בעזרת הקמת אי גדול מול חופי עזה ועליו נמל תעופה. המיזם היקר והשאפתני הזה לא פותר רבות מהבעיות הביטחוניות והאזרחיות המוכרות לנו היום. במהלך השנה הוא גם מתח ביקורת על שמרנותה של מערכת הביטחון, שנמנעה מלהמליץ על צעדים מהפכניים, אבל כשהמהפכנות התדפקה על דלתות משרדו שלו, הוא הדף אותה. כך למשל כשחברת ההסעה הבינלאומית אובר נכנסה לישראל כדי לאפשר לאזרחים לחלוק נסיעות בתשלום בכלי רכב פרטיים, הוא מיד קפץ להגנת נהגי המוניות, שפרנסתם עלולה להיפגע. 

אתם קבעתם: 72% מגולשי mako נתנו לשר התחבורה צל"ש על תפקודו. 28% העניקו לו טר"ש.

סקר מכון "פאנלס פוליטיקס": 37% מהנשאלים טענו שהם מרוצים מתפקודו. 46% טענו שאינם מרוצים.

יו"ר האופוזציה היוצאת שלי יחימוביץ'

אין תמונה
גדעון סער

צל"ש: היא אמנם פתחה את השנה ברגל שמאל כשאיבדה את ראשות "העבודה" והאופוזיציה, אבל בניגוד לארבעת ראשי המפלגה שקדמו לה יחימוביץ' לא פרשה וניתבה את האנרגיות לעשייה פרלמנטרית נמרצת: כמעט 40 הצעות חוק הגישה בשנה החולפת, רובן בנושאי כלכלה ושוויון חברתי. היא הגנה על קבוצות מוחלשות ועל נורמות שלטוניות, והעבירה בקריאה ראשונה את חוק הגבלת שכר הבכירים בחברות ציבוריות. בעקבות חשיפת חשבון הבנק שניהל נתניהו במקלט מס, החזירה לכותרות הצעת חוק שיזמה בעבר שדרשה מהח"כים לחשוף את הצהרת ההון שלהם, והפגינה דוגמה אישית כשחשפה את שלה. יחימוביץ לא בוחלת בעבודה רצינית וסזיפית על עשרות הצעות חוק שלא יביאו כותרת, לפעמים במשך שנים. בבחירות לנשיאות היא הצהירה על תמיכתה ברובי ריבלין ולא במועמד ממפלגתה, בטענה שהוא הראוי, הישר והמתאים ביותר. גם לאורך "צוק איתן" ביטאה את תמיכתה בראש הממשלה אולם כשהשקט חזר היא חזרה למתוח עליו ביקורת נוקבת, בדגש על נושאי כלכלה וחברה. עם פרסום מודעת האבל השערורייתית של סמ"ר משה מלקו, היא פנתה לנגידת בנק ישראל בדרישה להפוך את האם השכולה לעובדת בנק מן המניין כמחווה אנושית מתבקשת. כשהנגידה סירבה חשפה יחימוביץ את התכתובת ביניהן ובעזרת רוח גבית ברשתות החברתיות, הצליחה להשיג את מבוקשה ולשפר את תנאי ההעסקה של האם.

טר"ש: אחרי הכישלון הצורב שלה בבחירות בשנת תשע״ג מול הליכוד ויש עתיד, השנה נפתחה בפריימריז בהם יחימוביץ׳ ספגה נוק-אאוט בקלפי. היא איבדה את כסאה לאחר שורה ארוכה של טעויות מנהיגותיות, אישיות ופוליטיות, לא לפני שהסתכסכה עם כמה וכמה מחבריה לעשיריה הראשונה של מפלגת העבודה. עוד לפני כן היא הצליחה להסתכסך עם שניים מהפוליטיקאים שנחשבו לבני בריתה, מקורביה ואפילו סוג של פטרוניה: עמיר פרץ ועופר עיני. מתנגדיה ייחסו לה פולחן אישיות עצמי וגם תומכיה המובהקים יתקשו להחמיא ליכולותיה בכל הקשור למנהיגות משתפת ולעבודת צוות. אחרי שהבטיחה ש"לא תעשה לבוז'י מה שעשו לה", היא אינה חוסכת את ביקורתה מהאיש שהדיח אותה, ושבניגוד אליה דווקא כן מצטיין בעבודת צוות.

אתם קבעתם: 60% מגולשי mako העניקו לה צל"ש על תפקודה. 40% העניקו לה טר"ש.

סקר מכון "פאנלס פוליטיקס": 34% מהנשאלים טענו שהם מרוצים מתפקודה. 54% טענו שאינם מרוצים.

שר החוץ אביגדור ליברמן

אין תמונה
גדעון סער

צל"ש: ליברמן יזכור את תשע"ד כשנה מוצלחת. הוא התחיל אותה כנאשם במרמה והפרת אמונים אבל 17 שנים של חקירות בפרשיות שונות הסתיימו בזיכוי. כהרגלו הוא ידע לנווט את דרכו בהתאם לצרכיו: הוא תמך בשותפו הפוליטי נתניהו אבל לא היסס להפנות לו עורף כשפעל בגלוי נגד המועמד המועדף עליו, גם בבחירות לראשות עיריית ירושלים וגם בבחירת לנשיאות. בשבועות האחרונים קטף עוד מנדט על חשבון הליכוד, כשסידר לח"כ החדש-ישן, כרמל שאמה הכהן, מינוי דיפלומטי נוצץ בפריז, והכניס במקומו ח"כ מוסף ממפלגתו. עמדותיו הנציות מוכרות, אבל מאז ששב השנה למשרד החוץ נראה שיש התרככות מסוימת. גם ההתייצבות מאחורי מזכיר המדינה קרי בימים בהם ניסה לעורר את יוזמת שלום הפתיעה רבים. עם תחילת "צוק איתן" הוא הביע עמדות נחרצות למיטוט חמאס אך הפתיע בקריאה להסדר מדיני שיכלול פשרות נרחבות. הוא הצליח לסיים סכסוך עבודה שנמשך שנה מול עובדי משרד החוץ, ובמרץ האחרון הביא לאישור סופי של חוק המשילות, שכולל צעדים שנויים במחלוקת לחיזוק הקואליציה, דוגמת העלאת אחוז החסימה. 

טר"ש: מלבד חוק המשילות מיעט ליברמן ביוזמות חקיקה, ולא נכח באף הצבעה חברתית. קידום מטרותיו הפוליטיות והאישיות עמד בראש מעייניו, ושום דבר לא שכנע אותו לשמור על אחדות השורות, לא שלושת הנערים החטופים ולא רקטות על הדרום. הנזיפות הגלויות בינו לבין ראש הממשלה, שידעו כבר חתונות וגירושים, הפתיעו גם את חברי הממשלה. ביום בו שוגרו לישראל 80 רקטות וצה"ל עסק בהכנות אחרונות למבצע, הוא כינס מסיבת עיתונאים והודיע שהוא ונתניהו כבר לא, למרות הרגישות הבטחונית. בחודשים האחרונים, כשישראל סערה משנאה, גזענות ואלימות, לא טמן ליברמן את ידו בצלחת. הוא המליץ לתומכיו להחרים בתי-עסק שבעליהם שבתו במחאה על פעולות צה"ל בעזה, הוא טען כי הפגנות במגזר הערבי משולות לתמיכה בחמאס, וקרא לסלק את כתבי אל ג'זירה מישראל. בכל הקשור לטוהר המידות, למרות הזיכוי המהדהד, נותרו סימני שאלה ציבוריים פתוחים באשר להתנהלותו של שר החוץ, לרבות גילויים מטרידים על עסקאות ותשלומים שבהם היו מעורבים בתו הצעירה ונהגו האישי.

אתם קבעתם: 40% מגולשי mako העניקו לשר החוץ צל"ש על תפקודו. 49% העניקו לו טר"ש.

סקר מכון "פאנלס פוליטיקס": 35% מהנשאלים טענו שהם מרוצים מתפקודו. 59% טענו שאינם מרוצים.

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון

אין תמונה
משה (בוגי) יעלון

צל"ש: אנחנו אוהבים לאהוב את אנשי הצבא שלנו, וגם יעלון זכה לאהדה מכיוון הציבור. הוא הביא איתו רוגע, מקצועיות וענייניות ושמר על יחסים טובים עם לשכת הרמטכ"ל. הוא דאג לקדם את מעבר בסיסי צה"ל לנגב ואת הענקת התוספת של 21% לשכר חיילי החובה וגם על תפקודו  ב"צוק איתן" הוא זכה למחמאות מחלק ניכר מהציבור.  

טר"ש: במקביל, נרשמו כמה תקריות מביכות בעקבות אמירותיו על ג'ון קרי, מזכיר המדינה של ארה"ב, כשטען שהוא אובססיבי ומשיחי. גם ההתנצלות שלו לא ממש הועילה והיו שתהו האם שר הביטחון איננו פוגע במו ידיו בתחום שעליו הוא מופקד. גם 72 החללים והיעדרן של הכרעה מובהקת ושל תמונת ניצחון העיבו על הישגיו של יעלון ב"צוק איתן", כמוהן גם איום המנהרות שתפס את צה"ל לא ממש מוכן. 

אתם קבעתם: 53% מגולשי mako נתנו לשר הביטחון צל"ש על תפקודו. 46% העניקו לו טר"ש.

סקר מכון "פאנלס פוליטיקס": 49% מהנשאלים טענו שהם מרוצים מתפקודו. 43% טענו שאינם מרוצים.

שר הכלכלה והדתות נפתלי בנט

אין תמונה
נפתלי בנט

צל"ש: בנט חיזק את הדומיננטיות שלו בקרב אנשי הימין וקהילת חובשי הכיפות הסרוגות. האהדה הרבה לה זכה הפכה אותו ממנהיג סקטוריאלי למנהיג אופציונלי להנהגת הימין וקירבה אותו להתמודדות עתידית על הנהגת המדינה. בזמן "צוק איתן" הוא דאג להשמיע את הצד הישראלי ברהיטות בשלל רשתות זרות, גם מול מראיינים לא אוהדים במיוחד. בתפקידו כשר לשירותי דת הוציא לדרך רפורמה במערך הכשרות הממלכתי, במטרה להגביר את אמון הציבור בו. כשר הכלכלה יזם שינויים בשוק העבודה, בהם חישוב גמיש יותר של שעות חודשיות והעדפה מתקנת לחרדים בשירות המדינה. 

טר"ש: רבים השמיעו ביקורות בנוגע לתפקודו כחבר בקואליציה כשתקף בהזדמנויות שונות שרים בממשלה ובעיקר את העומד בראשה. גם המחלוקת האידיאולוגית על העתיד המדיני פירקה את ברית האחים בינו לבין לפיד ועשויה לפרק את הממשלה. הוא וחברי מפלגתו תפסו את מקומם של החרדים בטרפוד הצעות חוק שונות שקשורות לדת ומדינה, וגם בפן הכלכלי נרשמו מכיוונו התנגדויות לחוקים שנתמכו על ידי ארגונים חברתיים, ובנט ספג ביקורת כשפעל נגדם. כעת מוביל משרד הכלכלה חוק שיחליף את חובת סימון המחירים בחנויות, וגם כאן טוענים מבקריו שהוא פועל לטובת המעסיקים והחברות הגדולות, ולא לטובת הצרכנים והעובדים. בימים האחרונים הוא נאבק על חוקה למפלגתו, שאמורה לבצר את המשך שלטונו במפלגה. לאחר שכינה את לפיד ואת ליברמן "ראשי מפלגות דיקטטוריות", יתכן שהוא עצמו התאהב ברעיון.

אתם קבעתם: 66% מגולשי mako העניקו לשר הכלכלה צל"ש על תפקודו. 33% העניקו לו טר"ש.

סקר מכון "פאנלס פוליטיקס": 44% מהנשאלים טענו שהם מרוצים מתפקודו. 52% טענו שאינם מרוצים.

שר הפנים גדעון סער

אין תמונה
גדעון סער

צל"ש: שר הפנים רשם כמה וכמה הישגים בשנה החולפת. את שמו של התינוק הבא שלכם תוכלו לרשום באפליקציה של משרד הפנים, וזה רק אחד משורת שיפורים בשירות לאזרח. הוא החיל את חוק השבות גם על זוגות חד מיניים, סייע לפתור את משבר הפונדקאות (שבשיאו עשרות תינוקות להורים ישראלים היו נצורים בתאילנד) והכריז על מהפכה בתשלומי הארנונה בנגב, שתזרים מדי שנה 73 מיליוני שקלים ל-14 רשויות מקומיות חלשות. במגרש הפוליטי התעמת השר סער עם מנהיג מפלגתו על כך שלא תמך ברובי ריבלין במירוץ לנשיאות המדינה. ברגע האמת הוא שכנע את החרדים וש"ס לתמוך בריבלין, שנבחר על אפם וחמתם של ראש הממשלה ורעייתו. המסר למרכז הליכוד היה ברור: לצד יעלון, ארדן ואחרים, סער מיצב עצמו בשורה הראשונה של הטוענים לכתר ביום שאחרי עידן נתניהו. בימים האחרונים הקביעה הזו נבחנה מחדש עם הודעתו על פסק הזמן שלוקח מהחיים הפוליטיים.

טר"ש: לפני מספר חודשים קבע שר הפנים כי יש לסגור את המרכולים והפיצוציות בשבת. הוא נסמך על טיעונים משפטיים, ערכיים וחברתיים, אבל עורר סערה בקרב הרוב החילוני של תושבי תל אביב. חברי מועצת העיר שתמכו בפתיחת החנויות ברוב גדול, שוקדים כעת על מעקף משפטי שיותיר את מרבית החנויות פתוחות. בנוסף, הוא מרחיב את מדיניות קודמיו בהטמעת תעודות זהות חכמות ומאגר ביומטרי, למרות הביקורת הנרחבת שנמתחה על הפרויקט, בין היתר על ידי בית המשפט ומבקר המדינה. גם החוק למניעת הסתננות, שהיה אחד מיוזמיו, קיבל ביקורת מכיוון המערכת המשפטית כשנקבע כי החזקת מסתננים במשמורת עד שלוש שנים ללא משפט פוגעת באופן שאינו מידתי בחוק יסוד כבוד האדם וחרותו.

אתם קבעתם: 49% מגולשי mako העניקו לשר הפנים צל"ש על תפקודו. 51% העניקו לו טר"ש.

סקר מכון "פאנלס פוליטיקס": 41% מהנשאלים טענו שהם מרוצים מתפקודו. 48% טענו שאינם מרוצים.

שרת המשפטים ציפי לבני

אין תמונה
גדעון סער

צל"ש: מאז תחילת "צוק איתן", הצליחה לבני להחזיק את המקל בכל קצותיו: גם לסמן קו תקיף מול החמאס, גם להציג חזון לאופק מדיני אזורי, גם לזכות לתהודה מרשימה לעמדותיה וגם לשמור על קרבה יחסית לראש הממשלה. קולה היה מן הראשונים להישמע בעקבות גילויי ההסתה של החודשיים האחרונים, כשפתחה קו חם במשרד המשפטים לתלונות מן הציבור על הסתות, גם ברשת. בראש אותו משרד הובילה מאבק בגזענות והעבירה בוועדת השרים לענייני חקיקה את התיקון לחוק דיני הירושה, שמקנה לבני זוג מאותו המין מעמד שווה כיורשים זה של זה.

טר"ש: על אף הצהרותיה לפני הבחירות, במשמרת שלה המשא ומתן המדיני לא ממש מתקדם, גם אם לא באשמתה, והיא עדיין נשארת בממשלה. היא נמנעה מקידום תחבורה ציבורית בשבת ותמכה בהחלטתו של שר הפנים שלא לאפשר פתיחת מרכולים בתל אביב ביום המנוחה. במירוץ לנשיאות תמכה במאיר שטרית, חבר סיעתה, על אף השמועות המטרידות בדבר ההסדר השנוי במחלוקת שנחתם עם עוזרת הבית שלו כדמי שתיקה. 

אתם קבעתם: 39% מגולשי mako העניקו לשרת המשפטים צל"ש על תפקודה. 60% העניקו לה טר"ש.

סקר מכון "פאנלס פוליטיקס": 26% מהנשאלים טענו שהם מרוצים מתפקודה. 66% טענו שאינם מרוצים.

שר האוצר יאיר לפיד

אין תמונה
גדעון סער

צל"ש: לפיד ניצל את היעדרם של החרדים מהממשלה כדי לקדם את השוויון בנטל, ביניהם חוק הגיוס שאמור לעודד השתלבות של חרדים בשוק העבודה ובמערכת הצבאית. הוא הצליח להביא לצמצום מספר השרים במסגרת חוק המשילות, תמך במהפכה של שר התקשורת ברשות השידור והשקיע מאמצים בניסיון להיטיב עם מעמד הביניים, לכן דחף להקמת חברה ממשלתית שתבנה דירות להשכרה במחיר מפוקח וקידם את תכנית הדגל השנויה במחלוקת - מע"מ אפס. בנוסף הוא ניסה לעודד את ראש הממשלה לקדם את המשא ומתן המדיני, גם על חשבון ברית האחים עם בנט. גם במהלך "צוק איתן", דאג להשמיע איומים על חמאס ועדיין לא ויתר על התקווה להסדר אזורי. כששרים בקבינט השתלחו באמריקאים, דאג להזכיר כי היחסים עם ארצות הברית הם נכס אסטרטגי שאסור שייפגע.

טר"ש: רבים עקבו בדאגה על המלחמה על תקציב 2014: שר האוצר לפיד נגד שר הביטחון יעלון, עד שהתברר שידו של האחרון על העליונה. עם תום הקרבות בעזה לקראת תקציב 2015, לפיד מוחלש ומוקף מתנגדים, כשהביטחון עתיד לקחת חלק ניכר מתקציב המדינה, בעוד נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, מתנגדת למהלכיו. במקביל, תוכניתו השאפתנית למע"מ אפס על דירה ראשונה עוררה התנגדות חזקה. הכלכלן הראשי במשרדו, ד"ר מיכאל שראל, מיהר להתפטר וגם שרים, ח"כים, עיתונאים ופרשנים טענו נגדה לא פעם. שוק הנדל"ן נכנס לשיתוק והמחירים עלו, בעוד מחירו הכלכלי של המבצע בעזה גרר חששות מפני קיצוץ מסיבי במשרדי הממשלה והעלאת מסים. לצד אלה, מפלגתו "יש עתיד" איבדה בסקרים כשליש מכוחה, ובסקר "הארץ" נרשם שפל של 4% בלבד שהיו רוצים לראות אותו כראש הממשלה הבא.

אתם קבעתם: 32% מגולשי mako נתנו לשר האוצר צל"ש על תפקודו. 68% העניקו לו טר"ש.

סקר מכון "פאנלס פוליטיקס": 25% מהנשאלים טענו שהם מרוצים מתפקודו. 72% טענו שאינם מרוצים.

ראש האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג

אין תמונה
גדעון סער

צל"ש: הרצוג רשם ניצחון דרמטי על שלי יחימוביץ' וגבר עליה בפער של 17 אחוזים, גם בזכות חבירתו לאיתן כבל ואראל מרגלית, שהסירו מועמדתם בבחירות הפנימיות. הוא דאג להניף מחדש את דגל התהליך המדיני מה שגרם להתחזקות מפלגתו בסקרים. הרצוג הידק את היחסים עם יו"ר ש"ס, אריה דרעי, ובשלב מסוים הביעו השניים תקווה להחלפת ממשלת נתניהו. כשלפיד איים להפיל את הממשלה אם יסופחו התנחלויות, קרא לו הרצוג לעזוב ולהצטרף אליו להקמת קואליציית שלום. בינתיים הוא דורג במקום הראשון ברשימת חברי הכנסת המצטיינים של מושב החורף והעביר חוק שנועד להקל על נפגעי תקיפה מינית במקום העבודה. הוא התנגד בעוצמה לחוק המשילות למרות שתמך בעבר בהעלאת אחוז החסימה. במהלך "צוק איתן" הקפיד לשמור על ממלכתיות והעניק תמיכה לראש הממשלה, ועם תום הקרבות קרא לו לצאת מיד ל"צוק איתן מדיני".

טר"ש: המבוכה הגדולה ביותר של הרצוג כמנהיג שמאל כרוכה בקרב על הנשיאות. הוא תמך בבנימין בן אליעזר כמועמדה הרשמי של מפלגתו עד חשיפת הכספים המפוקפקים שהובילו אותו לפרוש. כשהעביר את תמיכתו למאיר שטרית גילה שגם הוא רשם פרשיה מביכה משל עצמו. הרצוג ניסה בדיעבד להגן על תמיכתו בפואד ובשטרית. "שאלתי אותם שאלות נוקבות ביותר", הסביר, "התשובות שלהם היו סבירות". עם הסלמת המצב הבטחוני והגלישה להסתה ברשתות החברתיות וברחובות, נבלע קולו של הרצוג המתון בשאון הקולות הקיצוניים, מימין ומשמאל. יו"ר העבודה האלגנטי והמאופק מתקשה לבנות לעצמו תדמית של מנהיג כריזמטי וסוחף שיוכל להוות איום משמעותי על שלטונו של נתניהו. 

אתם קבעתם: 60% מגולשי mako העניקו לו צל"ש על תפקודו. 40% העניקו לו טר"ש.

סקר מכון "פאנלס פוליטיקס": 35% מהנשאלים טענו שהם מרוצים מתפקודו. 51% טענו שאינם מרוצים.

>> צפו בחלק הראשון של סיכום השנה בפוליטיקה

>> צפו בחלק השני של סיכום השנה בפוליטיקה