ביום שלישי הבא יחגוג השופט אשר גרוניס יום הולדת 67 ובעוד קצת יותר מחודש יתמנה לנשיא בית המשפט העליון. אם רק היה נולד 41 ימים מוקדם יותר, לא היה בא לעולם חוק גרוניס והוא היה יכול להיכנס ללשכה כמו שהוא אוהב - בשקט, בלי פרסומים מיותרים ובלי רעש וצלצולים. "אין כבוד בחוק הזה, לא לבית הזה, לא לכנסת ולא לדמוקרטיה במדינת ישראל" נאמה יו"ר מפלגת קדימה, ציפי ליבני החודש.

אותם 41 ימים שחסרו לו כדי להשלים שלוש שנות כהונה כנשיא, עד שיפרוש בגיל 70, הם שהביאו את חברי הקואליציה למהר ולהעביר את החוק הנושא את שמו. הטענה הרווחת היא שהח"כים בימין רצו נשיא שמרן, אבל עכשיו מתברר שאולי זו לא הסיבה היחידה. "אני חושב שהייתה התנגדות של החרדים למינוי נשיאה לבית המשפט העליון. גם זה השפיע על מה שקרוי חוק גרוניס שזה בעיני חמור ביותר" מסביר פרופסור אמנון רובינשטיין.

דבר אחד בטוח, שאלמלא החוק על שמו, רוב הציבור לא היה שומע עד היום על השופט הקפדן שמתרחק מהתקשורת והפוליטיקאים, ואשר מגיע היום לפסגת הקריירה המשפטית שלו.

הדרך לנשיאות בית המשפט העליון

אשר גרוניס נולד בשנת 1945 בתל אביב מצאצאי הרב יצחק מאיר אלתר, מייסד חסידות גור. גרוניס לא בלט כתלמיד. הוא למד בתיכון גאולה בתל אביב שלא נחשב דאז כאחד היוקרתיים בעיר. כשהיה בכיתה י' התייתם מאביו וזמן קצר אחר כך החליט להוריד מראשו את הכיפה. עוד לפני תום שירותו הצבאי החל ללמוד משפטים. פרופסור אמנון רובינשטיין, שהיה המרצה שלו דאג, בחר בו כעוזר הוראה והיה הראשון שהמליץ לו לפנות למסלול שיפוטי: "חשבתי שהתכונות שלו מאוד מתאימות גם מבחינת המזג האישי וגם מבחינת הידע הכללי וגם מבחינת הכשרון הגדול. השילוב הזה די נדיר" מודה פרופ' רובינשטיין.

בשנת 1968 החל גרוניס את ההתמחות אצל שלמה לוין, אז שופט בית משפט השלום. הקשר עם לוין היה אחד המשמעותיים בקריירה שלו כשלימים לוין, אז כבר שופט בבית המשפט העליון, הוא שימליץ על גרוניס לכהונה. התחנה הבאה של גרוניס היא התמחות במשרד של אמנון גולדנברג, מבכירי עורכי הדין בארץ. שם גם פגש את המתמחה הצעיר, שלי טימן. "כבר אז הוא היה ילד טוב ורציני" מודה טימן.

בשנת 1972 נסע גרוניס ללימודים בארצות הברית, מה שאילץ אותו להיפרד ממי שהייתה אז חברתו רינה שוהם. כמו המינוי לנשיאות העליון, גם אהבת הנעורים הזו תזכה להזדמנות שניה. בשנת 1988, אחרי מספר שנים באקדמיה ובחוג הפרטי, מונה גרוניס לשופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע. בשנים האחרונות, חזר להיות בקשר עם אהבת נעוריו, לאחר שהתגרש מאישתו הראשונה, אסתר, גורו ההנקה של ישראל אשר הקימה את מערך ההנקה של בית היולדות ליס בתל אביב.

לא חושש להביע דעות לא פופולאריות
גרוניס נחשב לאיש מסוגר והוא מכהן בעליון כבר 10 שנים. פסקי הדין שלו מלמדים על השקפת עולמו וביטא לא פעם דעות הפוכות לאלו של הנשיא לשעבר, אהרון ברק. גרוניס הוא מתנגד בולט לאקטיביזם השיפוטי שהוביל הנשיא הדומיננטי. גרוניס לא היסס להביע עמדות לא פופולריות - כך למשל בדיון על "חוק טל" העוסק בגיוס תלמידי ישיבות כתב כי "אל לו לבית המשפט העליון להתערב בהחלטת הכנסת, אלא אם כן היא פוגעת לרעה במיעוט".

אבל לכל אותם פוליטיקאים שחושבים שזכו לנשיא נוח שישרת את האינטרסים שלהם צפויה כנראה הפתעה. "זה קצת מעליב שרוצים בו פוליטקאים" מודה שלי טימן. "אני חושב שהפוליטקאים שעמלו רבות לחוקק את חוק גרוניס, עלולים להתאכזב שזה לא גרוניס שהם חשבו" מודה עו"ד ציון אמיר

אנשים, ראשון-שלישי ב-18:50

>> מהחדשות: חוק גרוניס עבר בקריאה שלישית

>> כל הכתבות של אנשים