גבר גבר: שנים שליאון רוזנברג מככב על המסך שלנו. חלקנו שומרים לו חסד נעורים בתור גל, הילד והג'ל בשיער מ"זבנג", וכיום הוא חצי מהפאוור-קאפל של "פאולה וליאון". יחד הם מהזוגות המוכרים ביותר על מסך הטלוויזיה עם תוכנית בוקר מצליחה שרצה לאורך שנים וזוגיות מפתיעה ששוברת לא מעט מוסכמות ומקבלת תגובות רבות שנעות בין אוהדות לכאלו שקצת פחות. הביקורת הנפוצה ביותר היא כנראה ההתייחסות לדינמיקה ביניהם ולטענות שפאולה היא הדומיננטית בקשר.

הערב (רביעי), מנחה הטלוויזיה פתח את הלב בכנות יוצאת דופן וסיפר לדני הכט "באנשים" על הדינמיקה בין השניים, התייחס לביקורות ונגע באירוע ספציפי אחד ולתגובה הפומבית והמכעיסה שקיבל מלא אחר מאשר אבא שלו. "המשימה שלי זה לחקור אנשים ודרך זה לחקור גם את עצמי", הוא סיפר.

>>הפרק המלא של "אנשים" ממתין לכם גם ב+12

ליאון, 50, נולד ברמת גן ולפני שהפך לכוכב הוא בכלל חשב שיהיה רואה חשבון והלך ללמוד כלכלה וחשבונאות כעתודאי. את הקריירה הוא התחיל בגלי צה"ל, ובגיל 25 הוא קיבל את התפקיד הראשי ב"זבנג" והפך לכוכב. "ביום ששודר הפרק הראשון אמרו שכוכב הרדיו הפך לכוכב טלוויזיה. יצאתי לרחוב ופתאום הכל היה אחר. אנשים ניגשו והכל היה מבלבל ומבהיל אבל גם זה חלף".

ב-2004 הוא הכיר עורכת דין אנונימית, פאולה שמה. השניים התחתנו ונולדו להם שתי בנות. בתשע השנים האחרונות הם מנחים יחד תוכנית שמזמן כבר הפכה ללהיט. נראה כי הריבים של הזוג על המסך מאוד חמודים אבל זה לא תמיד היה המצב. ליאון נזכר שספג בתחילת הדרך ביקורת על הגבריות שלו מול אשתו. "מהרגע שהתוכנית עלתה ופאולה תפסה את מקומה קיבלתי תגובות כמו 'סמרטוט של אשתך' ו'מי לובש את החצאית בבית'. זה היה מאוד כואב, המילים האלה הגיעו אליי הביתה".

זה גבריות להגיד 'את צודקת' ו'אני מתנצלw?
"זו שאלה מצוינת. אני אסביר, 'את צודקת' יושב על תקופות שלא הייתי אומר לה את זה".

פאולה אומרת לך כשאתה צודק?
"היא לא תגיד 'אתה צודק' בגלל האופי שלה ומערכת היחסים שלנו, בדיעבד היא תגיד 'צדקת'. להודות בטעות זה פחות החלק שלה, אבל בסופו של דבר היא צודקת אני יודע, ורוב הגברים פחות מתעסקים במכונת הכביסה".

"אני מודה שמרוב ההלם לא מחקתי את זה"

כאמור היו רגעים בהם לא היה פשוט לליאון לקבל את השינוי במאזן הכוחות בבית. "המאזן בינינו התערער. עד אותו הרגע אני הייתי האיש המפורסם בבית ומה שקרה שהתערער גם עניין השכר. לפאולה הייתה קליניקה מאוד חזקה ועובדת והיא עברה אותי בשכר. איכשהו יצא שאני צריך להיות יותר בבית ומצאתי את עצמי מתוסכל", הוא הודה בכנות, "התעסקתי בעבודות הבית ובמקביל אמרו 'אתה סמרטוט של אשתך' וזה נכנס פנימה. מה שעשיתי היה לנסות להוכיח לפאולה שאני גבר-גבר ולא סמרטוט שלה. הייתה לי בעיה בערך העצמי אני מודה, אגו שביר של גבר שמשחק אותה כאילו הכל טוב. זה ישב על משהו שגם האמנתי בו באותה תקופה: אני פחות שווה ממנה. הרגשתי שהערך העצמי שלי נשבר".  

אחד הערכים הבולטים שבני הזוג חרתו על דגלם הוא ערך השוויוניות במערכת יחסים בין גבר לאישה, מה שהוליד מקרה שבו אחת הילדות שלהן הייתה חולה ובאופן אוטומטי פאולה החליטה להישאר איתה בבית. ליאון החליט להפוך את הדברים על פיהם וביקש מפאולה ללכת לעבודה בזמן שהוא נשאר בבית במקומה כאות לשוויון. הוא העלה פוסט שבו הוא מצלם את עצמו ליד מסך הטלוויזיה בזמן שפאולה משדרת את התוכנית.

"מצאתי את עצמי מאוד מתוסכל. הערך העצמי נשבר" (צילום: מתוך "אנשים", קשת 12)
"המאזן התערער". פאולה וליאון | צילום: מתוך "אנשים", קשת 12

"נשארתי בבית, קמתי בבוקר וראיתי אותה בטלוויזיה. צילמתי את זה ואמרתי: 'זה מדהים!'. זה משהו שלא קרה אצלי בבית בילדות. אבא שלי היה בעל עסק עצמאי, היה לו הכי קל להגיד 'אני נשאר כמה שעות בבית עם הבן שלי', אבל הוא לא עשה את זה. חצי מהתגובות על הפוסט היו 'מדהים', החצי השני היו 'סמרטוט של אשתך'".

אבל לתגובה הצורמת מכולן הוא כנראה לא ציפה, כשאביו שככל הנראה התבלבל וחשב שהוא פונה אליו בפרטי, השאיר תגובה פומבית וביקר את הפוסט שלו בצורה ברורה. "זה לא שוויוניות ולא מעבר לפמיניזם, זה ממש תירוץ לא מוצלח שמכפר על הרגשת התסכול שלך", כתב לו אביו. "מאוד כעסתי עליו שהוא כתב את זה. אבא שלי יוצא נגדי בפייסבוק שלי? אני מודה שמרוב הלם לא מחקתי את זה, פשוט הגבתי לו. עבור אבא שלי גבר שנשאר בבית בזמן שאשתו הולכת לעבודה זה לא מתיישב בפריים, לא לגמרי מתאים", שיתף ליאון.

"המסר היה אכזבה שאני לא כמו אבא"

"בעימותים פיזיים הייתי לרוב מפסיד כשהייתי צעיר. להיות גבר זה גם לעמוד בביטחון כשיש עימות פיזי", הוא העיד. אבל מעבר לכך, וכחלק מהמסע האישי שהוא עבר, בשלוש השנים האחרונות ליאון מנחה מעגלי שיח לגברים ומנסה לשנות את השיח סביב הדימוי של הגבר.

מה זה בעצם מעגלי גברים? 
"דבר ראשון זה מקום בו גברים יושבים ומדברים. המטרה של המעגל היא לאפשר להקשיב ולשתף. הרבה פעמים מלמדים גברים לא לדבר על רגשות ואנחנו ויתרנו על האפשרות להיות אחים. זו המטרה של המעגל".

כיום ליאון מרגיש שלם ומבין איזה גבר, בעל ואבא הוא רוצה להיות. "גדלתי בבית עם אבא שהוא סופר מאצ'ו. איש צבא שעבד והקים עסק בעשר אצבעות, איש חזק. היה לי ברור מגיל אפס שאני לא אבא שלי".

הרגשת שיש ציפייה שתהיה כמוהו?
"המסר שקיבלתי הוא קצת אכזבה שאני לא כמוהו. הייתי רוצה לראות מאבא שלי פגיעות. הייתי רוצה לראות אותו מביע את זה. זה משהו שהרבה גברים לא יודעים לעשות וזה חבל".

"מצאתי את עצמי מאוד מתוסכל. הערך העצמי נשבר" (צילום: מתוך "אנשים", קשת 12)
מצא את עצמו בהנחיית מעגלי שיח לגברים | צילום: מתוך "אנשים", קשת 12