דניאל הרשקוביץ, נציב שירות המדינה, הורה כי מעתה טפסים, מסמכים ומודעות שיפורסמו מטעם משרדים וגופים ממשלתיים, ייכתבו בלשון זכר בלבד - ללא הלוכסן שאיפשר פנייה לשני המינים. לדברי הנציבות השימוש בלוכסן "מסורבל ועלול להקשות על הקריאה, יוצר לעיתים צורות לשון בלתי אפשריות".

המגישה פאולה רוזנברג פתחה הבוקר (חמישי) את תוכניתה "פאולה וליאון" בהבעת מחאה על הפגיעה המתמשכת בזכויות הנשים. "יש ייאוש שעוטף את כולנו בימים האלה. ידיעה רודפת ידיעה, אני מרגישה שזה הזוי. לא דמיינתי בחלומות הכי פרועים שלי שזה מה שיקרה", פתחה פאולה את דבריה.

"עוד לא התאוששתי מההחלטה לבטל את עצמאותה של הרשות לקידום מעמד האישה, והנה התבשרנו שהמשימה הכי דחופה של נציב שירות המדינה במדינת ישראל הקורסת כלכלית, חברתית ומוסרית, היא להפסיק לפנות במסמכים רשמיים באמצעות לוכסן המאפשר פנייה לשני המינים, ולפרסם מעתה רק בלשון זכר בתירוץ שזו אינה עברית תקנית.

"יש עוד תירוץ - שזה משבש, והתירוץ האהוב עליי במיוחד - שזה לא נוח, שזה מסרבל. מהלך זה החל בשל פנייתו של חבר הכנסת אבי מעוז, יושב ראש מפלגת נעם, שחרט על דגלו להילחם נגד שוויון לנשים, משימה מאוד חשובה בימים אלה, הכי דחופה. הוא ביקש מנציב שירות המדינה שלא לפרסם מודעות הפונות לשני המינים בלשון נקבה, אלא בלשון זכר בלבד.

חה"כ שקד והרב פרופ' דניאל הרשקוביץ (צילום: דוברות ותקשורת דינה אברמסון)
פרופ' דניאל הרשקוביץ | צילום: דוברות ותקשורת דינה אברמסון

"אני לא יודעת למה הסכימו לבקשה הזאת בנציבות שירות המדינה. אדון דניאל הרשקוביץ, נציב שירות המדינה, הכנתי עבורך רשימה של דברים קצת פחות נוחים מהטרחה שבשיבוץ לוכסן בכתיבת מסמך. המאמץ לשבץ לוכסן הוא כאין וכאפס לעומת חוסר הנוחות שנגרמת לנו הנשים מהעובדה שאנחנו מרוויחות 32% פחות מגבר על אותה עבודה, בממוצע. הפער רק ילך ויגדל בישראל, אני מהמרת.

"הרבה פחות נוח - להיות אישה הגונה, רק כי המדינה מעדיפה את רצון בעלך על שלך ומפקירה את הזכויות האישיות שלך אצל אנשי דת. זה פחות נוח מלוכסן במסמך, נשבעת לך. הרבה פחות נוח - לחטוף מכות מבן הזוג שלך ולנסות לשווא לקבל הגנה מהמדינה ולהישלח למקלט, להיאלץ להתנתק מחייך, במקום שהוא זה שיורחק מהשגרה שלו. זה פחות נוח מלוכסן במסמך.

"גם להיאנס חלילה, לא לקבל את השירות הרפואי המתאים ולעבור ייסורי גיהינום בהליך משפטי, רק כדי לגלות את העונש המגוחך שיקבל האנס אם בכלל, הרבה פחות נוח משיבוץ לוכסן בכתיבת מסמך.

יו"ר מפלגת נעם אבי מעוז נואם בכנסת (צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש 90)
אבי מעוז, יו"ר מפלגת נעם | צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש 90

"מר מעוז היקר ומר הרשקוביץ, אל תסתתרו מאחורי תירוצים מגוחכים. הרי כל בר דעת יודע שלוכסן הוא הרבה יותר מסימן תחבירי. מר מעוז הגדיר לא פעם את מטרתו להחזיר את הנשים לתפקידים המסורתיים, והפנייה לשני המינים כבר הוכחה בהרבה מחקרים שהיא מאפשרת לקדם נשים ומעודדת אותן כשהן רואות את הפנייה בלשון נקבה - גם כדי לקחת חלק בתפקידים ציבוריים ולהגיש קורות חיים למשרה. לכן, השינוי הזה הוא חלק מהמהלכים הכוללים של הממשלה הנוכחית לצמצם ולהעלים את הנשים מהמרחב הציבורי.

"אני מפצירה בנציבות שירות המדינה, אם נשארו שם קולות שפויים, להתגבר על הקשיים הבאמת מצחיקים האלו של הסרבול במסמכים ולחזור לפרקטיקה הקודמת. מדובר בהרבה יותר מסתם בחירה לשונית, זו מחויבות להכיר ולכבד את זהותו/ה, כבודו/ה של כל אדם, גם אם זה דורש מאמץ קטן. זאת השקעה בשביל הבנות שלי ובשביל הבנות שלכן. במקרה הזה, מדובר במאמץ מינימלי. לא לעשות אותו זה אומר - 'אתן פחות שוות'".