המציאות של עם ישראל בחודשים האחרונים מציפה לא מעט ביקורת כלפיי ההנהגה הנוכחית. שר התרבות והספורט מיקי זוהר הגיע אתמול (שישי) לראיון אצל "אופירה ולוינסון", שם נשאל לגבי המגעים לעסקת חטופים והמהלך המדובר ברפיח.

"אנחנו מתעסקים עם ארגון טרור הכי מוזר ומסוכן שיש. הם אנשים לא יציבים, אנחנו עושים צעד קדימה ואז שני צעדים אחורה", הסביר השר. "מדובר בארגון שמשנה את דעתו על בסיס שעתי, ולכן אנחנו מתקשים להגיע לעסקה. אני חייב לומר שיש התקדמות, זה הולך לאט".

ראש הממשלה אמר שרק לחץ צבאי יביא את החטופים. אתם מדברים על רפיח, על מי אתם עובדים? תעשו מה שאתם מאמינים בו.
"נושא רפיח הוא אקוטי ובגינו אפשר להחזיר חטופים הביתה. זה שאנחנו עדיין לא נמצאים בפאתי רפיח מעכב את העסקה. אמרתי לראש הממשלה בשיחה לפני מספר ימים: 'תזיז את הכוחות לפאתי רפיח, בואו נכנס לשם באופן מידי'. אני חושב שזה יוביל לפריצת דרך ובקרוב אנחנו נכנסים פנימה בפעולה, אלא אם כן תושג עסקה לפני. יכול להיות שהסיבה שעוד לא נכנסנו לרפיח ואנחנו לא בעיצומו של מבצע שם, זה כי יש היתכנות לעסקה".

החלטת בג"ץ בנושא חוק הגיוס הצליחה לטלטל את המדינה כולה ואת הממשלה בפרט. ההחלטה שהבהירה כי מי שלא יתגייס, החל מיומו הראשון של חודש אפריל, יחל עליו נוהל נפקדים ועריקים וכי תופסק העברת הכספים לישיבות. בהלך הריאיון, אסייג ולוינסון ביקשו את תגובתו של השר בנושא.

"זה היה צריך להיפתר לפני הרבה שנים. את ההסדר עם החרדים שצריך לעשות בהסכמה ולא בכפייה, כי בסופו של דבר זה יביא את התוצאה ההפוכה", הסביר זוהר. "פגשתי לא מעט חרדים כדי להבין מה מפריע להם בחוק הגיוס ולמה הם לא רוצים להתגייס. הם חוששים שאם יתגייסו הם יפסיקו להיות חרדים, יאבדו את הדרך הדתית שלהם וחוששים מכל מיני סיטואציות בצבא. הפתרון הוא חייל חרדי", הציע השר והסביר: "הצבא יודע להכיל את זה ויש לו את היכולת להתאים את הגיוס לתפילות ולשמירה על ההלכות - ובכך לדעתי לא תהיה בעיה בגיוס".

בסקר שערך מנו גבע ממכון "מדגם" בשיתוף אייפנל, עבור התוכנית, נשאל כי מבין האפשרויות הבאות הנוגעות לחוק גיוס חרדים, מהי האפשרות הנכונה ביותר לדעת הנשאלים. 53 אחוזים חושבים כי יש להפעיל את חוק גיוס גם על החרדים. 23 אחוזים השיבו כי יש להגיע לפשרה על גיוס או שירות לאומי. 19 אחוזים ענו כי יש לפטור את תלמידי הישיבות ו-5 אחוזים לא ידעו.

השר מיקי זוהר על סערת חוק הגיוס (צילום: מתוך "אופירה ולוינסון", קשת 12)
מתוך "אופירה ולוינסון" | צילום: מתוך "אופירה ולוינסון", קשת 12

"במידה ולא נגיע לפשרה יכול להיות שהם יעזבו את הממשלה ונהיה בסיטואציה בעייתית מול החרדים, שהם שותפים קואליציוניים שלנו", הסביר זוהר. "אבל אם יהיה חיל שמאפשר להם לשמור על אורח חייהם, הם יתגייסו ויילחמו וגם יסכנו את חייהם למען המדינה".

ומה בנוגע לביטחון?
"ישבתי באולפנים בכל סבב וטענתי שצריך לכבוש את הרצועה ולפרז אותה. הפרשנים ואנשי הצבא ענו לי: 'על מה אתה מדבר, יהיה אסון וימותו לנו אלפי חיילים'. אמרתי להם שאם לא נמגר את חמאס, בסוף זה יגיע אלינו - וזה קרה ב-7 באוקטובר. אני חושב שהייתה תמימות דעים עצובה בקרב כמעט כל נבחרי הציבור, שאני לא מביניהם, ובקרב אנשי הצבא - שהפתרון מול חמאס זה לסגור אותם בכלוב עם החומה תת קרקעית ולתת להם להסתדר בתוך עצמם, בסוף זה התהפך עלינו. הלקח שצריך להפיק הוא שכמו שאנחנו מטפלים עכשיו בחמאס, אנחנו חייבם לטפל גם בחיזבאללה ובאיראנים".

מי בנה את חמאס?
"כל מקבלי ההחלטות בישראל ואף אחד לא חף מפשע קיבלו החלטה, וזה כולל גם אנשים שיושבים באופוזיציה וגם אנשי צבא - זה כולל את כולם"

אמרת שמי שרואה בעצמו מנהיג צריך לקחת אחריות ושאתה מצפה מנתניהו לקחת אחריות, למה התכוונת?
"אף אחד לא יכול לחמוק מהאחריות הזאת, היא של כולנו ושל מנהיגי המדינה. כשתגמר המלחמה יהיו גם מי שצריכים להסיק מסקנות, ואני לא אומר את זה על אף אחד באופן פרסונלי כי זה לא התפקיד שלי. יכול להיות שגם אני אצטרך להסיק מסקנות ולחשוב מה אני רוצה לעשות בהמשך. אנחנו כרגע בעיצומה של משימה להחזרת החטופים ולהכריע. נתניהו הוא ראש הממשלה, הוא גם זוכה לביקורת לא פשוטה, ואנחנו רואים גם תוצאות לא טובות בסקרים. בחדרים סגורים אני אומר לנתניהו שחובת ההוכחה היא עלינו, וצריכים לעמוד במשימה. אחר כך נעשה את חשבון הנפש וכל אחד יעשה את החישובים שלו, נראה גם מה הציבור חושב - ומשם נוכל להתקדם".

אתה מאוכזב מנתניהו?
"אני לא חושב שאני מאוכזב ממנו. לנתניהו יש היום את המבחן הכי גדול שלו מאז שהוא התחיל את חייו הציבוריים, אם הוא יעמוד במבחן זה סיפור אחד ואם לא - אז לא. אני מקווה ומאמין, גם לאור השיחות שלנו, שהוא כן יעמוד במבחן הזה".