השדה הפוליטי רותח כשמצד אחד הממשלה מקדמת רפורמה משפטית, ומהצד השני כל ראשי האופוזיציה קוראים לאזרחים לצאת לרחובות. ח״כ גדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי יצטרף מחר להגנה ואומר כי ״זאת תהיה ההפגנה הראשונה שאשתתף בה בחיי. 41 שנים שירתי בצבא ומאז השחרור לא השתתפתי בשום הפגנה. לקח לי כמה ימים להבין שלכנסת יש השפעה חלקית מאוד במאזן שלושת הרשויות. המאבק הפרלמנטרי מתקיים, אבל זו העת למאמץ הציבורי ולמחאה הציבורית שהיא מרכיב חשוב מאוד בשיח הפוליטית".

אתה חושב שזה יכול להגיע למלחמת אזרחים?
"מלחמה זה מול אויבים. פה יש מאבק, יש מאבק על פני מדינת ישראל. ולכן אני קורא לכל איש שדואג לעתיד המדינה ולא משנה אם הוא הצביע ליכוד, מחנה ממלכתי או מפלגת העבודה, להגיע לשם עם דגלי ישראל".

אבל אנחנו רואים גם דגלי פלסטין.
"אני מקווה מאוד שלא נראה את זה, אני מתנגד. אין חוק שאוסר את זה לצערי ואני מקווה שזה לא יהיה כי זה לא מאפיין את המחנה".

אז אתם מוותרים על הממלכתיות בעצם שאתם קוראים לצאת להפגין?
"על הממלכתיות צריך לשמור מכל משמר, זה אותו חישוק שהחזיק את המדינה ברשותה ואני מקווה שגם בעתיד, אבל כן צריך להשתמש בכלים הדמוקרטים והממלכתיים עד הקצה. אני מתנגד למרי אזרחי ועל לעבור על החוק. אבל במסגרת הדמוקרטיה אני בעד למתוח את זה על הקצה האפשרי במסגרת החוק כי קורה פה דבר חמור מאוד".

מה הדבר החמור?
"יש פה ניסיון של פוליטיקאים להשתלט על מערכת המשפט, מה שיחליש מאוד את הדמוקרטיה ולכן צריך להתנגד לזה. מה שרואים פה זה תת מנהיגות. ההסכמה הלאומית, האחדות של החברה הישראלית והסולידריות הם אולי המרכיבים החשובים ביותר להתמודד עם אתגרים חיצוניים ופנימיים. ופה זה לא לוין אשם, יש את ראש הממשלה שהוא האיש האחראי ביותר במדינת ישראל כדי למנוע את זה".

מצד שני אנחנו כל הזמן שומעים שגנץ פוזל לכיוון נתניהו.
"זה לא נמצא בסדר היום. אנחנו אמרנו שנהיה אופוזיציה. אנחנו יושבים ביחד כל יום. אמרנו שנהיה אופוזיציה רצינית שפועלת למען האינטרסים של אזרחי ישראל ולבנות אלטרנטיבה שלטונית. אני פעלתי תחת נתניהו וראיתי נתניהו אחראי, עכשיו אני רואה מישהו אחר ששוקל שיקולים זרים".

מה אתה רואה?
"אני רואה תת מנהיגות, אני לא רואה מנהיגות שדואגת לאינטרסים של מדינת ישראל, כי אז הייתי רואה מנהיגות שיודעת להציב חזון אחרי הבחירות ושרוצה לחבר את החברה הישראלית. יש אתגרים ענקיים בפתח ואני לא רואה טיפול בהם".

מה אתה חושב על ההתקפה של סמוטריץ' על כוכבי?
"ההתקפה של שר האוצר על כוכבי היא בזויה בעיני, הרמטכ"ל יכול לעמוד לביקורת וגם אני עמדתי שם. קלות הדעת של פוליטיקאים להסתער על נושאי תפקידים במדינה, כי הם יודעים שהוא לא יכול לענות להם".

ועל המינוי שלו במנהל האזרחי?
"העבירו חוק שאי אפשר לעמוד בו, הוא יקבל תמונות וכותרת, אבל העברת המנהל האזרחי אליו זה דבר בלתי הגיוני ולדעתי זה לא יקרה. זה מבטא על המציאות הבעייתית שנקלענו אליה בגלל התפקוד של ראש הממשלה".

מה זה אומר על בטיחות מדינת ישראל?
"זה אומר שביטחון המדינה נפגע, זה ארגון שפועל מסמכות המפקד הצבאי כריבון. העברת פיקוד מג"ב לבן גביר זה גם דבר לא הגיוני בעליל, לכל מי שמכיר את גודל האחריות שם. ולכן מה שאנחנו רואים זה פגיעה בביטחון הלאומי בגלל צרכים אישיים ופוליטיים, וזה דבר חמור שצריך לעצור אותו".

איך עושים שמחר בהפגנה זה לא יעבור את הגבול.
"אני אומר קודם כל למפגינים הפטריוטים שיגיעו שיביעו את המחאה, ייקחו את הדמוקרטיה עד הקצה ויפעלו על פי חוק. הביטוי של אלפי דגלי ישראל יבטאו את רוח ההפגנה ואני מקווה שזה יגמר בשירת התקווה".

אם יהיה בלגן ומכת"זיות?
"אני מכיר את המפכ"ל ואת מפקד המחוז ואני בטוח שהם יפעלו בצורה בטוחה ובטיחותית".

ואם בן גביר יגיד לו לפעול בכוח?
"הוא מתווה מדיניות אבל הוא לא מתווה פקודות של איך מפזרים הפגנה. אני סומך על שבתאי ואני מכיר אותו הרבה שנים. הוא לוחם עז נפש. אני מצפה ממפקדים בכירים במשטרה ובצה"ל להיות נאמנים למדינה, כפופים מצד אחד לדרג המדיני ומצד שני לחוק".

למה היית צריך את כל הבלגן הזה?
"אני לא מצטער על זה כי הבנתי שלשבת בבית ולהסתכל על מי שיושב על המגרש, מזיע ומסכן את עצמו ואני אקטר בסלון, זאת לא הייתה אפשרות מבחינתי. כל מי שמכיר אותי אמר לי 'מה אתה צריך את זה', אבל הדבר הכי גרוע מבחינתי זה לשבת בבית לקטר ולא להשתתף בהפגנה. מעניין אותי מדינת ישראל והפוליטיקה מבחינתי זה אמצעי לקידום המטרה".

ועדיין אנשים קוראים לך שמאלני.
"כן זה חלק משיח עכור שעובר על החברה הישראלית. אני יכול להגיד שהצבעתי בדרך כלל למפלגות מרכז והצבעתי פעם אחת לליכוד. אני מצביע באופן תמידי למדינת ישראל ולעתיד שלה. אני מצפה מאנשים הגונים גם בליכוד לא להיות עדר שהולך אחרי רועה בעיניים עצומות, אלא לשאול שאלות".

אם הייתה לך אפשרות להגיד משפט לנתניהו?
"
הייתי אומר לו להתעשת ולחזור להיות נתניהו שאני ראיתי כרמטכ"ל, שרואה את האינטרס של המדינה ומבין היטב שעוד חודשיים שלושה אנחנו יכולים להיות במצב ביטחוני חמור, ושהמרכיב החשוב ביותר הוא הסכמה לאומית רחבה. אז שיעצור את הסוסים ויחשוב פעם נוספת, שיוביל רפורמה מתוך מחשבה ושכל, ושיגיע למכנה המשותף הרחב ביותר".