אחרי המתנה מורטת עצבים, הערב (אחרי החדשות, ערוץ 12) שלב חצי הגמר של נינג'ה ישראל 2019 יוצא לדרך. המתחרים הטובים ביותר של העונה, אלה שהגיעו הכי רחוק על המסלול ובזמן הטוב ביותר, ייפגשו בחצי הגמר מכשולים קשים ומאתגרים מאוד, כאלה שלידם מסלול המוקדמות נראה כמו משחק ילדים. רגע לפני שזה קורה, חזרנו אחורה לעונה המותחת והדרמטית שהייתה וגילינו שלמדנו במהלכה לא מעט דברים חדשים. האם הנינג'ה באמת שייכת רק לצעירים, באיזה מקצוע לא כדאי לכם לעבוד אם אתם רוצים להגיע רחוק במסלול והאם בנינג'ה משתלם להיות אח בכור או דווקא בן זקונים?

לא חייבים להיות מטפסים כדי ללחוץ על הבאזר

אחת התפיסות הרווחות על תחרות הנינג'ה היא שהיא נשלטת כמעט לחלוטין על ידי מטפסים. אבל האם זה באמת כך? מתוך 58 מתמודדים שטיפסו העונה על הקיר ולחצו על הבאזר, רק 21 מתאמנים בטיפוס. כלומר, 63% מהמתמודדים שסיימו את המסלול כלל לא מגיעים מרקע של טיפוס. נכון, למטפסים יש את הנציגות הגדולה והמכובדת ביותר ברשימת מסיימי המסלול מבין כל ענפי הספורט, בפער לא קטן, אבל גם אם אתם לא מטפסים, דעו שעדיין יש לכם סיכוי טוב להגיע רחוק במסלול הנינג'ה.

12 ממסיימי המסלול העונה עוסקים באומנויות לחימה, מספר מרשים בשביל ספורט שלא מעורר אסוציאציה מיידית לתחרות הנינג'ה. שבעה פארקוריסטים לחצו העונה על הבאזר, וגם גולשי הגלים השאירו חותם כשלא פחות מחמישה מהם טיפסו את הקיר, כולל אחד, עדן מוסיסי, שגם עבר את המגה קיר. מי עוד הפתיעו העונה? היוגיסטים. ארבעה מתמודדים שעיקר הפעילות הגופנית שלהם היא יוגה סיימו את המסלול בהצלחה רבה.

עמיר כספי (צילום: מתוך "נינג'ה ישראל", קשת12)
לא רק מטפסים יודעים לעוף. עמיר כספי | צילום: מתוך "נינג'ה ישראל", קשת12

האזינו לפלייליסט המלא לאימונים שהכינו בשבילכם מתמודדי חצי הגמר

נשות הנינג'ה החזקות בהפקת אופנה חגיגית וספורטיבית לכבוד חצי הגמר

אף פעם לא מאוחר מדי להכיר ענף ספורט חדש

בעונה הקודמת למדנו מה זה סלקליין, ג'ימנספיט וסטריט וורקאאוט, ובעונה הזו גילינו שעדיין יש ענפי ספורט עם שמות מוזרים במיוחד שמעולם לא שמענו עליהם. טריקינג, התעמלות פס, קליסטניקס: מודים, עד שלא פגשנו את המתמודדים שמתאמנים בענפי הספורט האלה, לא באמת ידענו שהם קיימים. אז תודה למתעמלי הפס ירין דקמחי ואפיק עובד שלימדו אותנו שסלטות, טריפלים וברגים באוויר הכי כיף לעשות על פס באורך 25 מטרים, למדריך הטריקינג יעקב שפיזדה שגילה לנו שג'ודו, קראטה וקפוארה הם לא אומנויות הלחימה היחידות בעולם ולרפאל ריינינג שהסביר לנו שקליסטניקס זו לא תרופה, אלא אימון שמבוסס על משקל הגוף במקום על משקולות, כזה שאפשר ומומלץ לבצע גם בחדר הכושר, בשונה מסטריט וורקאאוט.

גיל מרנץ (צילום: מתוך "נינג'ה ישראל", קשת12)
אמרתם קליסטניקס, אמרתם גיל מרנץ | צילום: מתוך "נינג'ה ישראל", קשת12

כדורגלנים או לוחמי אש? הסטטיסטיקה לרעתכם

שישה שחקני כדורגל מצטיינים עלו על מסלול הנינג'ה העונה ורובם נפלו למים באחד משלושת המכשולים הראשונים. גם למפתחי הגוף המסלול לא עשה חיים קלים השנה: שלושה מהם נפלו לבריכה בשלב מוקדם והאחד שכן לחץ על הבאזר, לא עשה את זה מספיק מהר ומצא את עצמו מחוץ לחצי הגמר. העונה פגשנו לא פחות מחמישה לוחמי אש וגילינו שגם בנינג'ה, קשה להם מאוד להיפרד מהמים: רק אחד מהם הצליח להגיע למכשול מתקדם במסלול, אבל גם הוא נפל לבריכה, מטרים ספורים מהקיר.

זה אולי המקום לנפץ את הסטיגמה על דוגמנים ותחרות הנינג'ה. חמישה דוגמנים סיימו העונה את המסלול והוכיחו שהשעות הארוכות בחדר הכושר משתלמות לפעמים. שלושה דוגמנים נוספים הביאו ביצועים מרשימים על המסלול והגיעו עד למכשול החמישי והאחרון שלפני הקיר. אבל התחום שבאמת משתלם לעבוד בו כדי להבטיח הצלחה בתחרות הוא דווקא בהדרכה. שימו לב לנתון המדהים הבא: 43% מהמתמודדים שסיימו את המסלול העונה, כ-25 במספר, עובדים בתחום החינוך וההדרכה. בין אם אלה מדריכי הטיפוס, המורים למחול, מאמני הכושר או מדריכי הנוער, נראה כי המקצועיות, המקצוענות והניסיון שהם רכשו ורוכשים במהלך העבודה היום-יומית שלהם, מתורגמים לביצועים טובים מאוד בתחרות הנינג'ה.

עמרי רגב (צילום: אור דנון)
גם יפה וגם נינג'ה. עמרי רגב | צילום: אור דנון

זה ממש לא הגיל

האם מסלול הנינג'ה שייך לצעירים? אם מסתכלים על המספרים זה אולי נכון, רק שלושה ממתמודדי חצי הגמר חצו את גיל ה-40, המבוגר שבהם בן 53 (רופא המשפחה מיכאל הרלינג). ממוצע הגילאים של מתמודדי חצי הגמר עומד על 26, זהה כמעט לממוצע בעונה הקודמת שעמד על 25. עם זאת, כשמסתכלים על העונה כולה, אי אפשר להתעלם משורה של מתמודדים שעברו את גיל ה-40, לפעמים גם ה-50, ועשו חיל במסלול. אור אריאלי (40), מהנדס תוכנה ומטפס, עבר את הקיר ולחץ על הבאזר. נדב בקר (40) לא הצליח לעבור את הקיר אמנם אבל גבר במקצה שלו על שמונה מתמודדים צעירים ממנו. הדסה עזריה (40) נפלה במכשול החמישי, שלושת הקולבים, ממש סנטימטרים ספורים מהקיר, כמו גם אליהו אלבז בן ה-47. וכמובן, פבל קירין בן ה-59, שהגיע למכשול הרביעי באחד המסלולים הקשים ביותר העונה. המתמודדים הללו ונוספים הוכיחו שאם יש לך את היכולות הפיזיות והמנטליות והנחישות הנדרשת, הגיל הוא באמת רק מספר שניב רסקין ורותם ישראל מציינים בתחילת המסלול.

דן מור (צילום: מתוך "נינג'ה ישראל", קשת12)
אף פעם לא מאוחר מדי. דן מור | צילום: מתוך "נינג'ה ישראל", קשת12

תמיד אפשר לעשות תיקון

מה משותף לבר סנפיר, לב רסין, אדם מלכי וסטניסלב קזנוביץ'? ארבעתם נפלו בעונה הקודמת במקצה המוקדמות, חלקם ממש לפני הקיר (מלכי, רסין) וחלקם במכשול הראשון (סנפיר). עם זאת, למרות התסכול והאכזבה הגדולה, הם בחרו לחזור השנה למסלול ולעשות תיקון. ארבעתם שרפו את המסלול, טיפסו את הקיר ולחצו על הבאזר, והוכיחו שגם אם נופלים פעם אחת, זה לא אומר בהכרח שזה יקרה שוב. לפעמים, נפילה למים לא מעידה תמיד על חוסר יכולת, אלא פשוט על יום רע או טעות. הצד השני של המטבע הוא, שאפשר להצליח מאוד על המסלול בשנה אחת ולהתרסק בשנה שאחריה. זה מה שקרה העונה למתמודדים חוזרים רבים כמו רם לוין, אור מיניאלי, כרמל רז רומאו ויפתח קושניר. הנחמה? כמו שאמרנו, תמיד אפשר לתקן בשנה הבאה.

אדם מלכי (צילום: מתוך "נינג'ה ישראל", קשת12)
כמה טוב שהוא חזר. אדם מלכי | צילום: מתוך "נינג'ה ישראל", קשת12

בקטנה

משתלם להיות האח הבכור במשפחה: עשרה זוגות אחים עלו על המסלול העונה והתחרו האחד בשני וב-70% מהמקרים, האח המבוגר יותר הוא שהשיג תוצאה יותר מוצלחת על המסלול. ומה קרה כשאבות ובנים עלו להתחרות זה מול זה? כאן יש נוק-אאוט: בכל המקרים הילדים גברו על הוריהם.

קוראים לכם אדם או יניב? יש סיכוי שתגיעו רחוק במסלול הנינג'ה. שלושה אדמים (ברוטמן, מלכי ודיין) העפילו לחצי הגמר וגם שלושה יניבים (הכט, ויסמן, כהן). לעומת זאת, אם קוראים לכם שי, כדאי שתהיו זהירים מאוד על המסלול: ארבעה מתמודדים בשם זה נפלו לבריכה העונה.

גשרים, גשרים, גשרים: ארבעת הגשרים האכזריים שפגשנו העונה, גשר המגנטים, גשר הלהבים, גשר הקוביות והגשר השבור, הפילו למים כ-30 מתמודדים. מתוכם, כ-11 מטפסים. אם יש למטפסים נקודת תורפה במסלול, זה בהחלט מכשול הגשר.

חוץ מהגשרים, המכשולים הקשים ביותר העונה שגבו הכי הרבה קורבנות הם הלוחות המרחפים (11 מתמודדים), הקיר הרגיל (תשעה מתמודדים), זינוק בעלייה ומתלה היתדות המתנדנד (שמונה מתמודדים כל אחד) והלוויין והפטיש (שבעה מתמודדים כל אחד).

יובל שמלא (צילום: מתוך "נינג'ה ישראל", קשת12)
אפילו הלוחות המרחפים מפחדים מיובל שמלא | צילום: מתוך "נינג'ה ישראל", קשת12