ביום חמישי הקרוב צפויים לחזור לספסל הלימודים ילדי הגנים ותלמידי כיתות א'-ד' בערים הירוקות והצהובות, זאת בכפוף לאישור קבינט הקורונה בישיבה שתתכנס הערב (שלישי). המחלוקת כרגע היא סביב הערים הכתומות בהן התחלואה גבוהה יותר, כשהממשלה מנסה לגבש מתווה שיאפשר את חידוש הלימודים גם בהן.

אורית פרקש הכהן, שרת התיירות וחברת סיעת כחול לבן, הסבירה ב"חדשות הבוקר" איפה עומד סלע המחלוקת בין הגורמים השונים בממשלה: "יש מחלוקת בין משרד החינוך ושר החינוך לבין מערכת הבריאות", סיפרה פרקש הכהן, "האחד חושב שאין שום הדבקות ואין סכנה בפתיחה רחבה של מערכת החינוך במקומות שאינם אדומים, ומערכת הבריאות חושבת שיש סכנה לקריסה של התוצאות שהושגו עד עכשיו".

"מה שהוסכם אתמול זה שבערים ירוקות וצהובות גילאי 0 עד כיתה ד' ייפתחו, אין מחלוקת על כך", המשיכה שרת התיירות, "הקושי נמצא בערים עם קצת יותר תחלואה, הכתומות. השאלה היא איך יוצרים שם מנגנון שיאפשר פתיחה והאם יש דרך לתמרץ רשויות וערים, גם בתוך מערכת החינוך, לתת הטבות או פתיחות רחבות יותר היכן שיש שיעור מתחסנים גדול".

מהי עמדתך בנוגע לפתיחת מוסדות החינוך גם בכתומות?
"אנחנו בכחול לבן חושבים שצריך מתווה ששר החינוך יהיה שלם איתו. אנחנו נותנים לו את ההובלה. המצב הוא מורכב, לדעתנו צריך לקחת את אחוזי המתחסנים ולהטמיע אותם בתוך רמזור מעודכן. ערים שהן מחוסנות בשיעורים מאוד משמעותיים בגילאי הסיכון, זה צריך לבוא לידי ביטוי גם בפתיחת מערכת החינוך".

בהקלטות שפורסמו בחדשות 12 מתוך "ישיבת הצרחות", נשמעה פרקש הכהן כשהיא מטיחה בראש הממשלה בנימין נתניהו כי רק מי שתומך בעמדתו מקבל זכות דיבור בישיבת הממשלה וכי הנתונים שנציגי משרד הבריאות מציגים בישיבות לא מגובים על ידי כלל המומחים וכי לא ניתנת במה לקולות אחרים. "ההדלפות מ'ישיבת הצעקות' היו מגמתיות", התייחסה שרת התיירות לעניין, "בסוף, הצעקות היו על מהות".

איזו מהות הייתה שם?
"היה בישיבה נאום חוצב להבות על כך שכל המומחים הרפואיים אומרים שצריך להישאר סגורים. אני התפרצתי, לא הצלחתי להתאפק, ואמרתי שמדובר במומחים שהם מרשים שיעלו וידברו בישיבות הממשלה. הקו של גורמי הבריאות בישיבות הוא קו של סגר, שאם נפתח תהיה הדבקה, ועכשיו כשיש חיסונים תהיה תחלואת ילדים".

את טוענת שהממשלה מביאה בכוונה דוברים שישרתו אג'נדה שהיא פוליטית ולא מקצועית?
"לא, אבל גורמי הבריאות נמצאים מלא מלא בגישה של העומס בבתי החולים, מספר החולים והסכנה שהתחלואה תזנק בצורה דרמטית, עם מחשבה של כמה שפחות לקחת סיכונים. בסוף, צריך לאזן ולנהל את הסיכונים האלה".

מונה פרויקטור קורונה, מונתה ראש שירותי בריאות הציבור, הם המומחים.
"ניתן להם מנדט להציג היבטים רפואיים של המגפה, אבל כשהממשלה יושבת ומקבלת החלטות מותר לה לחשוב גם על המחיר הנפשי, הכלכלי והבריאותי של הסגר, שעליו אנחנו לא שומעים בישיבות הממשלה. מותר לממשלה גם לחשוב על המחיר הכלכלי של בעלי המסחר ובעלי חדרי הכושר. יש עכשיו חיסונים, אנחנו רוצים לשקלל אותם לתוך מנגנון פתיחה זהיר ולתת לאנשים חמצן".