לראשונה מזה מספר חודשים, מספר הנדבקים החדשים בקורונה חצה את ה-500 ביום. אתמול (שני) אומתו 501 חולים חדשים, כ-50% מהם תלמידים במערכת החינוך. קרוב למחצית מהמאומתים מחוסנים (42%). עם זאת, מספר החולים קשה נותר יציב ואף ירד ל-33. אחוז הבדיקות החיוביות עומד נכון לאתמול על 0.7%.

העלייה בתחלואה מורגשת בערים רבות בישראל, כולל פתח תקווה, חדרה, נתניה, רחובות, הוד השרון, הרצליה, יהוד ועוד. מעלה אדומים הפכה הבוקר לעיר אדומה ותל אביב, פתח תקווה, שערי תקווה וכוכב יאיר לערים צהובות.

בכירי משרד הבריאות מתכוונים להמליץ לקבינט הקורונה שיתכנס היום להטיל שורת מגבלות חדשות ומשמעותיות יותר כדי לבלום את התחלואה.

בין ההגבלות: לחייב בדיקת קורונה לשבים מחוץ לארץ אחרי ארבעה ימים, הרחבת הבידוד לנוסעים שיחזרו ממדינות עם אזהרה חמורה לתחלואת קורונה ותו ירוק מצומצם באירועים המוניים עם ילדים. הדרישה תהיה ככל הנראה להחיל את ההגבלות במידה ומספר המאומתים היומי יחצה את ה-1,000.

פרופ' עופר מרין, מנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק, הסביר הבוקר את הצורך בהגבלות חדשות. "אנחנו יודעים איך המחלה מדבקת ויודעים איך לעצור אותה. צריך להגיב למספרים ולתת מספר שמעליו נצטרך לשנות", אמר פרופ' מרין בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר", "זה יהיה מספר גם של חולים קשים וגם של מספר החיוביים ביום. זאת החלטה נכונה, לא צריך להגיב בפזיזות אלא להרים דגל כשהמספרים עולים".

"בבת אחת עברנו ממצב של הקפדה מלאה וסגרים אל מצב שבו המשק כולו פתוח", המשיך מנכ"ל שערי צדק, "צריכים ללכת קצת אחורה עם הפתיחה המלאה של המשק, בעיקר באירועים המוניים במקומות סגורים. ההדבקות הן שמה, הן לא קורות בחוץ. צריך להשאיר את המרחב הציבורי בחוץ פתוח, ולהקפיד שוב על מרחבים סגורים".

צריך לחזור לדעתך לתו הירוק בכל הנוגע להופעות ואירועים בהשתתפות ילדים שאינם מחוסנים?
"כן, בעניין הזה צריך לחזור לתו הירוק. בחודש האחרון הופיע זן חדש שהחיסונים מגנים מפניו קצת פחות. צריך לעשות בדיקות מהירות ובכך לאפשר הכנסת ילדים לאירועים. לא הייתי מאפשר אירועים סגורים בלי בדיקות מוקדמות. אם באולם חתונות עם 400 איש יש שניים שהם חולים ללא סימפטומים, הם ידביקו את ה-50 האחרים שהם לא מחוסנים".

עד כמה האירוע הזה נמצא באמת בשליטה?
"האירוע בוודאי תחת שליטה מבחינה רפואית. המספרים עולים, אבל הם לא גבוהים. מספר החולים קשה בהחלט תחת שליטה. אחרי שלושה גלים המספרים נראים לנו עכשיו מאוד קטנים, אבל מי שנכווה ברותחין בוודאי נהיה הרבה יותר זהיר".

חברך פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל בית החולים הדסה, נקרא לדירקטוריון לשיחה לפני פיטורים.
"אני מכיר היטב את זאב רוטשטיין ויתרונותיו הרבים. הוא אחד המנהלים המנוסים והחשובים ביותר בארץ. הוא הגיע להדסה במצב קשה, לא בגלל הדסה אלא בגלל המורכבות של ניהול בתי חולים ציבוריים בתוך כלכלת הבריאות המאוד קשה שלנו. אין ספק שהוא ידע לייצב את הדסה במשך חמש שנים. לא ניתן לייצב כלכלית בתי חולים בעת הזאת, עד שהממשלה תשנה את התפיסה שלה על התקצוב".