סמוך לפקיעת המנדט, יושב ראש הליכוד בנימין נתניהו הודיע לנשיא המדינה יצחק הרצוג כי עלה בידו להרכיב ממשלה. "בזכות התמיכה הציבורית העצומה לה זכינו בבחירות האחרונות, אני מודיע לך שעלה בידי להקים ממשלה שתפעל לטובת כל אזרחי ישראל. אני מתכוון להקים את הממשלה בהקדם האפשרי, בשבוע הבא", אמר נתניהו להרצוג.

ההסכמים הקואליציוניים עם עוצמה יהודית, ש"ס ואגודת ישראל טרם נחתמו, אך לרשות נתניהו שבוע נוסף להשלים את ההסכמים ולהניח אותם על שולחן הכנסת וכן לבצע את חלוקת התיקים בתוך הליכוד.

שר המודיעין היוצא, אלעזר שטרן, מסיעת יש עתיד, תקף הבוקר: "אני שומע על 'ההישגים' של המפלגות החרדיות, הלאומניות והקיצוניות, על ראש הממשלה שנכנע לדרישות שאני בטוח שהוא עצמו לא ישן בלילה איתן. קשה לי לברך. מקווה שהם יצליחו לטובת כולם, אבל קשה לי לצפות שתהיה פה הצלחה. זו כמעט הולכת להיות מדינה אחרת".

"יש חוק בן גביר, חוק דרעי וחוק סמוטריץ', וזה עוד לפני שהממשלה הזאת נכנסת. החוקים האלה משנים את ערכיה של מדינת ישראל, לא רוצה להגיד את פניה של המדינה. הייתי רוצה שהם יצליחו, אבל הסיפור האמיתי זה איך תיראה הדמוקרטיה שלנו, איך יראה הביטחון של אזרחי מדינת ישראל. כשמשטרת ישראל הופכת להיות משטרת בן גביר, אז אין לנו חצי מהשוטרים שיתגייסו בגלל שחלק גדול מהעם הזה לא רוצה להיות מזוהה עם בן גביר".

יש ביקורת עליכם, ועל לפיד בעיקר, שאתם לא נשכבים על הגדר. מסתפקים בהצהרות בלבד.
"כמי שכן יושב בדיונים האלה הרבה שעות, שכל אחד יעשה את התפקיד שלו. נתניהו נדחף לפינה הכי רחוקה שיכולה להיות ולא הצליח להקים עד היום ממשלה שכולנו חשבנו שתוקם בשבוע הראשון. זה כתוצאה מעבודה שלנו. מקווה שיהיו שינויים בתוך החוקים שהם הביאו, כיוון שכל מפלגה בתוך הקואליציה הזאת מבינה שהדרישות הזויות. נכון, הם ניצחו בבחירות, זאת הדמוקרטיה הישראלית, אבל הם פחות מ-50% מקהל המצביעים. שלא יהרסו לנו את המדינה, שיילכו בעדינות. הרבה יותר בעדינות ממה שנראה שהם מתכוונים ללכת".

כשהייתם בשלטון ניהלתם מגעים עם החרדים, נתתם להם הצעות מרחיקות לכת. עכשיו הם הפכו לאויבי העם.
"לא שמעתם אותי אומר מילה נגד החרדים. יש דברים אצל החרדים שאני מסכים איתם. באשר לכניעה של נתניהו לחרדים, אנחנו לא היינו מוותרים על זה מעולם. לדוגמה, לא היינו משנים את סעיף הנכד. היינו שמחים מאוד לתת לילד חרדי או ממלכתי-דתי אותו דבר שיש לילד חילוני, אבל שיילמדו מקצועות ליבה. עלו עכשיו דרישות שלא חלמו עליהן".

אולי מתוך אחריות לאומית אתם צריכים לבטל את החרמות ולהיכנס לממשלה?
"אני תמיד בעד אחדות, אבל זו מלכודת שמשחקת לידיים של נתניהו. לא שמעתי את נתניהו אומר למישהו, 'בואו לממשלה'. הדיונים האלה זה תמיד המקום שבו נופלות מפלגות מרכז ושמאל, כשאנחנו משחקים עם עצמנו סטנגה ויש מישהו מלמעלה שנותן לנו לפגוע בעצמנו. בשורה התחתונה, באשר לאופציה להצטרפות לממשלה, לא שמעתי אותה אפילו פעם אחת, גם לא ברמז, מצידו של מי שהוטל עליו להרכיב ממשלה".