כשברקע המחאות בעד ונגד הרפורמה המשפטית שסוחפות מאות אלפים לרחובות, ייפתח היום (ראשון) כנס הקיץ בכנסת. השיחות בבית הנשיא בין הקואליציה לאופוזיציה נמשכות כל העת, כשבתוך הליכוד מחלוקת בין השרים וחברי הכנסת על הצורך בפשרה ומה יקרה עם הרפורמה במידה והצדדים לא יגיעו להסכמות.

בהמשך להפגנת הענק בעד הרפורמה ביום חמישי, דוד ביטן תקף אמש את שר המשפטים יריב לוין וראש הממשלה בנימין נתניהו וטען כי הליכוד צריכה להתעסק יותר ביוקר המחיה ופחות ברפורמה: "אנחנו לא יכולים להמשיך ככה יותר. כבר נפגענו בצורה רצינית ואם יתממשו הנבואות, המצב שלנו יהיה מאוד קשה. לא נוכל לחזור חזרה. הסיבה שהליכוד יורדת בסקרים מאוד ברורה: אלה שלא תומכים ברפורמה עוזבים את הליכוד לגנץ, ומצד שני אלה שתומכים ברפורמה מאוכזבים שהיא לא מקודמת ואומרים שלא יצביעו לנו".

חברו לסיעה, חנוך מילביצקי, חבר צוות הקואליציה לשיחות בבית הנשיא, הבהיר הבוקר: "אנחנו לא מחויבים לשום דד-ליין, הדבר היחיד שהתחייבנו אליו זה להפוך כל אבן ולנסות להגיע להסכמות. במידה ולא נצליח לעשות את זה, ברור לחלוטין שתהיה רפורמה. יהיו שינויים במערכת המשפט באופן חד-צדדי. מקווים שלא זה יהיה המצב ושנגיע להבנות".

על הנעשה בשיחות בבית הנשיא סיפר מילביצקי, "אנחנו כרגע נמצאים לקראת סיום שלב סריקת הנושאים. צוות בית הנשיא, בחוכמה, החליט שזה יהיה הדבר הראשון, שנעבור וניגע בכל הנושאים וננסה לחפש כל מיני מתחמים של הסכמה ונמפה אינטרסים. אחרי שאנחנו יודעים איפה כולם עומדים בתמונה הכוללת, ננסה לצלול יותר פנימה ולנסות לגבש הסכמה. הסכמה בהכרח תהיה כוללת, אני לא רואה מצב שבו תהיה הסכמה על נושא אחד. דבר תלוי בדבר, ולכן או שתהיה הסכמה רחבה או שלא".

זו לא דחיית הקץ לדבר האמיתי, הוועדה לבחירת שופטים?
"לא יודע אם זו דחיית הקץ, שמה באמת יש את הפערים הכי גדולים, אבל אם לצורך העניין באופוזיציה ירגישו שלשיטתם הם מצליחים לעגן זכויות יסוד בצורה טובה יותר ואם נושא הביקורת השיפוטית זה משהו שיוכלו לחיות איתו, יכול להיות שהם גם יתגמשו שם. אותו הדבר הפוך. משהו אחד ברור לי לחלוטין: אחרי השבוע וחצי-שבועיים המאוד מורכבים שעברנו פה כחברה ישראלית, אף אחד לא רוצה קרע בעם. המחויבות שלנו להפוך כל אבן כדי שלא יהיה קרע".

יש הסכמות כבר? לדוגמה, על פסקת ההתגברות.
"יש כל מיני דברים, אבל התחייבתי לצוות בית הנשיא ולשותפיי לשיח שאנחנו לא מדברים החוצה את הדברים הללו. זה מה שאמשיך לעשות".

ביטן טען אמש שלוין מנהל סיעה בתוך סיעה.
"אני חבר בסיעת הליכוד וחבר אישי של ביטן. אין שום סיעה בתוך סיעה. אם לוין לא היה רוצה בשיחות האלה, במגעים האלה, הם לא היו מתקיימים. לוין הוא גורם מאוד משמעותי בליכוד. שוחחתי איתו אישית באותו אחר צהריים שבו ראש הממשלה הודיע על הקפאת החקיקה. הייתי מאלה שניסו להניא את ההחלטה הזאת ולגרום לראש הממשלה ולהנהלת הקואליציה לחשוב מחדש על הנושא, אולי לא לעצור. שוחחתי עם לוין שאמר לי בצורה מאוד ברורה, 'חנוך, עכשיו עוצרים כי צריך לדבר'. לוין מעוניין ורוצה בשיחות הללו".

ביטן טען שהרפורמה הזאת לא מעניינת ופוגעת בליכוד, שצריכים לעסוק ביוקר המחיה.
"יוקר המחיה הוא בהחלט נושא שצריכים להתייחס אליו. בתקציב, שנתחיל לדבר בו ביתר שאת בחודש וחצי-חודשיים הקרובים, יש לא מעט בשורות בנושא הזה. ברור לחלוטין שלא נעשו מספיק צעדים, אבל התקציב הוא צעד מאוד משמעותי. יש בתוכו הרבה מאוד דברים שאמורים לטפל בדיוק בזה כמו הורדה משמעותית בכל הקשור לביוקרטיה בענף הבנייה, מה שצפוי להביא למלאי דירות יותר גדול בשוק, יותר מהר. יש את התמיכה בקצבאות הילדים, שמעלים את הרף מגילאים 13-14 לגיל 18. יש את הטיפול במונופולים ובגופים שיש להם כוח שוק מאוד גדול".

מה עמדתך באשר לחוק היועמ"שים, שכל ממשלה תוכל להחליף את היועמ"ש? זה יהפוך למינוי פוליטי.
"ככה זה המצב בארצות הברית ובמקומות אחרים, וזה מצב מצוין. אני סבור שתפקיד היועמ"ש צריך לעבור רוויזיה, שראש התביעה הכללית צריך להיות נפרד מהיועמ"ש. שר ביטחון מחליט שלא להתיר כניסת פלסטינים לטקס אלטרנטיבי והיועמ"שית מגישה עמדה מנוגדת לו, בלי שמאפשרת לו לתת עמדה משפטית מטעמו".

אתה חושב שיש להחליף את היועמ"שית?
"אם מסדירים את נושא היועמ"שים באופן הזה, הממשלה תצטרך להתכנס ולהחליט אם היא יכולה להמשיך לעבוד עם היועצת המשפטית או לא. כפי שאני רואה כרגע, היועצת המשפטית לא באה מתוך מקום של לעבוד עם הממשלה, אלא מנסה להיות לאומתית לממשלה. זו החלטה שהממשלה תצטרך לקבל".