יום ירושלים ייערך גם השנה תוך כוננות שיא והיערכות מוגברת בעיר הבירה. מצעד הדגלים המסורתי יעבור השנה בשער שכם, זאת בניגוד לשנה שעברה אז המסלול שונה בעקבות מבצע שומר החומות. לפי סקר שנערך על ידי מנו גבע ומכון מדגם בשיתוף iPanel עבור "חדשות הבוקר", 73% מרגישים שזה לא בטוח ליהודים לבקר בעיר העתיקה ובירושלים המזרחית. 43% חושבים שלא צריך לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית.

באשר לקואליציה המתפרקת, 48% בעד לפזר את הכנסת ולקיים בחירות ורק 39% נגד. מבין מצביעי הקואליציה: 70% נגד בחירות ו-18% בעד, בקרב מצביעי האופוזיציה: 83% בעד בחירות ו-10% נגד.

השר לביטחון פנים, עמר בר-לב, החליט שמצעד הדגלים של יום ירושלים יעבור השנה דרך שער שכם והרובע המוסלמי. זאת בניגוד לשנה שעברה, שבה נתניהו כראש הממשלה לא אישר שהמצעד יעבור שם. האם לדעתך השר לביטחון פנים צודק או לא צודק בהחלטתו שהמצעד יעבור בשער שכם והרובע המוסלמי?

צודק 39%

לא צודק 41%

לא יודע 20%

מצביעי הקואליציה: 31% צודק, 47% לא צודק, 22% לא יודע

מצביעי האופוזיציה: 51% צודק, 30% לא צודק, 19% לא יודע

על פי הסטטוס קוו בהר הבית אשר התגבש לאחר מלחמת ששת הימים, יהודים יכולים לבקר בהר הבית אך אינם יכולים להתפלל בשטחו. האם לדעתך צריך או לא צריך לשנות את הסטטוס קוו כך שיהודים יוכלו להתפלל בשטח הר הבית?

צריך לשנות את הסטטוס קוו כך שיהודים יוכלו להתפלל בהר הבית 40%

לא צריך לשנות את הסטטוס קוו 43%

לא יודע 17%

האם לדעתך בטוח או לא בטוח ליהודים לבקר בעיר העתיקה ובירושלים המזרחית?

בטוח מאוד 5%

די בטוח 16%

לא כל כך בטוח 51%

מאוד לא בטוח 22%

לא יודע 6%

סה"כ לא בטוח - 73%
סה"כ בטוח - 21%

לאור המשברים הפוליטיים האחרונים, האם אתה בעד או נגד פיזור הכנסת וקיום בחירות?

בעד 48%

נגד 39%

לא יודע 13%

מצביעי הקואליציה: 18% בעד, 70% נגד, 12% לא יודע

מצביעי האופוזיציה: 83% בעד, 10% נגד, 7% לא יודע

ראש עיריית ירושלים משה ליאון התייחס לנתון המדאיג בסקר, שלפיו 73% אינם מרגישים בטוחים בעיר הבירה: "כשהתקשורת מדברת 'ירושלים בוערת', 'מתח בירושלים', אז אנשים בהחלט חוששים. השבת האחרונה הייתה מלאה בתיירים שהסתובבו בעיר עצמה בביטחון, יש 100% תפוסה בבתי המלון. אחר הצהריים הלכתי לכותל דרך שוק העיר העתיקה. אני חושב שירושלים היא בין הערים הבטוחות ביותר בארץ".

מה עשית ביממות שלפני מצעד הדגלים כדי לנסות ולהרגיע?
"מדובר פה במיעוט, גם בצד הזה וגם בצד הזה. מה שאנחנו צריכים זה לגרום לכך שהרוב הדומם יפעל בשקט, וזה מה שקורה. אתמול הלכתי לכותל דרך שוק העיר העתיקה, אפשר להסתובב לבד, יגידו לך שלום והאווירה נהדרת. יש את הקיצוניים, כמו אלה שמתבצרים עכשיו בהר הבית. צריך לזכור דבר אחד: כשיש הפרות סדר בהר הבית, זה לא משפיע על ירושלים. זה מקום נקודתי שבו יש הפרות סדר שמטופלות".

אנחנו יודעים מה פוטנציאל הנפיצות של הר הבית, זה משפיע על כל המזרח התיכון.
"זה קודם כל משפיע על מדינת ישראל, ולכן אנחנו צריכים שקט. אני בטוח שכוחות הביטחון והמשטרה עושים את העבודה. עברנו את חודש הרמדאן יחסית בשקט, לעומת שנה שעברה. עברנו את זה בהצלחה אפילו".

אתה לא מזהה בשנה האחרונה הקצנה, יותר אלימות?
"יש הקצנה במדינת ישראל מבחינת האלימות המילולית, שהופכת לאט לאט לאלימות מעשית. כראש עיר אני לא מרגיש הקצנה מיוחדת, נהפוך הוא. הקשר שלי עם תושבי מזרח העיר הולך ומתחזק. עשרות שנים הזניחו את מזרח העיר, בשנים האחרונות אנחנו עושים פעולות רבות על מנת להקטין את הפערים בין מזרח למערב. כשנכנסתי לתפקיד, 95% מתלמידי מזרח העיר למדו את שיטת הלימוד הפלסטינית. זה משהו מטורף. היום ירדנו כבר ל-80%".

עופר ברקוביץ אמר לך שזה מאיים על הרוב הציוני בעיר וזה הוציא אותך מאיזון.
"לא הייתי צריך להתנהג ולהגיב ככה, אבל רק מישהו שלא מבין יכול להגיד שירושלים מאבדת את הרוב הציוני. זו לא האמת ולכן הגבתי כפי שהגבתי. ירושלים עם רוב ציוני חזק, מוצק והוא רק הולך להתגבר".

איפה מדינת ישראל טועה ביחס למה שהיא עושה עם ירושלים? יש הגירה שלילית ועוני.
"ההגירה השלילית קיימת 20 שנה. מאז שנכנסתי לתפקיד, לפני שלוש וחצי שנים, אני פועל רבות כדי שההגירה הזאת תופסק. אי אפשר להנחית דירות מגורים מהשמיים, אבל אני יכול לומר בוודאות שההגירה השלילית תיפסק, מסיבה מאוד פשוטה: אנחנו בונים כרגע פי שלוש דירות. מ-2,000 בשנה, צומחים ל-6,000 בשנה. כך היה בשנה שעברה, בשנה הזאת וגם בשנה הבאה. זה עבר ועדות תכנון ויש התחלות בנייה".

מה תגיד בישיבת הממשלה ובישיבה של שדולת ירושלים שייערכו בעיר?
"יש ניצני מהפכה בירושלים. רואים תוצאות של עבודה מאומצת בשלוש השנים האחרונות. אנחנו רק בהתחלה. ירושלים תהיה עיר עם הגירה חיובית, ותעסוקה לעשרות אלפי עובדים שיבואו לגור בה. מה שעוברים עכשיו בתל אביב עם הרכבת הקלה, אנחנו כבר הרבה אחרי. אנחנו הראשונים שנצא מהפקקים ונשתמש בהסעת ההמונים".

הסקר נערך בקרב 504 נדגמים על ידי חברת "מדגם ייעוץ ומחקר" בראשות מנו גבע בשיתוף iPanel בתאריכים 25-26 במאי 2022. הוא מהווה מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המירבית 4.4%.