הסכנה לישראלים וליהודים בחוץ לארץ הולכת וגוברת, כשמקרי האנטישמיות ברחבי העולם זינקו במאות אחוזים מאז שפרצה המלחמה בעזה, כמו גם הניסיונות לפגע מצד ארגוני הטרור. המל"ל פרסם אזהרה חריגה וחסרת תקדים, שלפיה ישראלים צריכים לבחון האם נסיעותיהם לחוץ לארץ חיוניות בימים אלה ולהצניע סממנים ישראלים ויהודים. בעיר ליון שבצרפת אישה יהודייה נדקרה בביתה על ידי גבר אלמוני וצלב קרס צויר על דלתה.

איזבל איילה, אזרחית צרפתייה, סיפרה הבוקר: "המצב מתוח. גורלנו תלוי בגורל ובסיטואציה בארץ. הילדים שלי הולכים לבתי ספר יהודיים, אנחנו מסיעים אותם. אנחנו לא הולכים הרבה לסופרים הכשרים. יהודים עם כיפה על הראש מורידים אותה. בימים האחרונים יש עלייה במספר היהודים שמורידים מזוזות מהמשקופים של הבתים שלהם".

אתם חיים בחשש?
"כן, כי האינטנסיביות של מה שקורה בעזה משפיעה עלינו ישירות. בהתחלה, כשהישראלים היו הנפגעים העיקריים, הייתה קצת הזדהות איתנו, במיוחד אצל הצרפתים. ככל שישראל היא המכריעה במערכה וההתקפות בעזה יותר חזקות, זה משפיע עלינו לרעה. יש משוואה כזו".

איך את מסבירה את זה לילדים?
"הילדים שלי גדולים, בני 13-14. אנחנו מסבירים להם, הם לא מפחדים. הם מבינים את המצב. מאז גיל קטן לימדנו אותם מה טוב, מה רע, איך להתנהג, מה לעשות. הם לא הולכים עם סממנים יהודים גם ככה. אנחנו גרים בפריז שהיא עיר של פיגועים והרבה אנטישמיות. אנחנו שומרים על פרופיל נמוך, זהירים יותר. אישית, לא אוריד את המזוזה מהבית שלי. אולי זו הישראליות שבי. אנחנו לא בצרפת של 1940 ולא נהיה, אפילו שזו כן שואה חדשה לצערי. אנחנו נהיה בסדר, רק שאתם תהיו בסדר".

יש מחשבות לחזור לישראל?
"לפני כמה חודשים העלייה לארץ הייתה בירידה בגלל המצב הכלכלי של הצרפתים. קצת קשה בארץ. עכשיו אני אומרת לבעלי שאולי הגיע הזמן שנחזור לארץ. יש הרבה משפחות שלא יחכו לסוף המלחמה ופשוט יילכו מפה. לא יודעת אם לישראל, לא בטוחה בזה, אבל מדברים על לעזוב בגלל גילויי האנטישמיות. יש יהודים צרפתים שרוצים להשתקע בקורסיקה. יש פרויקט ענק של יהודים שרוצים לפתוח בתי ספר. יש כאלה שישראל לא מאה אחוז מתאימה להם. אני כן אשמח לחזור לארץ, אבל הרבה אנשים לא כמוני".

אל"מ במיל' יוסי אדלר, רח"ט מודיעין במל"ל, הזהיר מפני ניסיונות פיגוע כנגד ישראלים ויהודים בחוץ לארץ. "מדובר באירוע תקדימי. לפני שנה דיברנו על טורקיה, המציאות היום מורכבת יותר. יש מאמצי טרור בטורקיה ברמה 4, הגבוהה ביותר. אפילו המלצנו לקבוצות ישראליות לא להגיע לטורקיה ולא להשתתף שם באירועי ספורט. זה אירוע רחב היקף. אנחנו מתמקדים כרגע בקבוצות הישראליות, שזה אירוע יותר בעייתי, עם זהות כקבוצה. כל מקרה מטופל בגופו. משרד התרבות והספורט מנהלים את זה מול המוסדות הבינלאומיים".

"מאמצי הטרור האיראניים לא פחותים מאלו שהיו לפני שנה, גם מצד החמאס בחו"ל וגם מצד גורמי ג'יהאד עולמי. כולם במאמצים מוגברים לפגוע בישראלים וביהודים. יש גם את אירועי האנטישמיות. זה אירוע חוצה מדינות וחוצה יבשות. כמו האירוע בפריז, אנחנו נתקלים במאות מקרים כאלה, כמעט בכל יום, ברחבי העולם. אין כמעט מקום שלא. זה במאות אחוזים יותר ממה שהכרנו אי פעם. יש שילוב זרועות מצד מערכת הביטחון הישראלית, משרד החוץ והסוכנות, שמטפלים במאמצי הטרור שסיכלנו בחודשים האחרונים. היו עשרות ניסיונות לפיגועי טרור בישראלים וביהודים ברחבי העולם. אנחנו עוסקים בסיכול ויחד עם המדינות השונות מבצעים מאמצים על מנת למנוע פגיעה. זה אירוע מורכב, יש אירועים מזדמנים".

ההמלצה שלכם נכונה גם למדינות כמו ארצות הברית וגרמניה?
"יש שונות בין המדינות. במקומות שיש רמת אזהרה 4, רמת אזהרה חמורה מאוד, אנחנו אומרים לאנשים: אל תיסעו. בחודש האחרון העלנו לרמה 4 את מצרים, ירדן, סיני, צפון הקווקז וטורקיה. ברמה 3 יש את מרוקו, האמירויות ובחריין. הכלל נורא פשוט: לפני נסיעה יש לבדוק מה קורה במדינה. אפשר לבדוק את זה גם ברשת וגם להתקשר למשרד החוץ או למטה לביטחון לאומי 24 שעות ביממה, כל ימות השבוע, ולהתייעץ האם המדינה הזאת בטוחה ומה ההמלצה. יש מדינות ענקיות שיש שונות מאוד גדולה בין אזור לאזור. כל מקרה לגופו".

הפגנה פרו פלסטינית ספרד מדריד אנטישמיות (צילום: PIERRE-PHILIPPE MARCOU, getty images)
הפגנה אנטישמית בספרד | צילום: PIERRE-PHILIPPE MARCOU, getty images

האם אתה יכול לקשור בין רמת ההסברה הישראלית לגילויי האנטישמיות והשנאה כלפינו?
"לא אכנס פה לחלוקת ציונים להסברה, אבל בוודאי שלהסברה יש ערך. אומר בזהירות שבסוף, אל מול קבוצות מאוד גדולות של מפגינים ואנטישמיים, אל מול ההמון המוסת, כנראה שגם ההסברה המדויקת והאיכותית ביותר לא תועיל. חבורה שפתאום נתקלת בישראלי או יהודי, יכולה לבצע בו אקטים אלימים".

עד כמה נענים לקריאות שלכם?
"בניגוד למאבק הסיזיפי בשנה שעברה מול טורקיה, כשהיינו פסע לפני פיגוע, יש היענות די חזקה. במדינות המועדות לפורענות יש מספר מצומצם מאוד של ישראלים. אבל, מי שמאוד יתאמץ יוכל להגיע לכל מקום בעולם בדרך כזו או אחרת".

האם יחסי ישראל-טורקיה יחזרו מתישהו בעתיד להיות תקינים?
"הנבואה ניתנה לשוטים. ידענו עליות ומורדות במערכת היחסים שלנו עם טורקיה. אני מניח שהאירוע הזה מביא את הדילמות של המשטר הטורקי לשיא בהתנהלות מול ישראל. זה מייצר אירוע משברי. מה יילד יום ומה יהיה מחר, אין לדעת".