בימים שאחרי אישור החוק לביטול עילת הסבירות ולקראת המשך החקיקה שצפויה להתחדש אחרי פגרת הקיץ, גורמים בשני הצדדים קוראים לממשלת אחדות. השר מיקי זוהר נשאל אמש האם יתמוך בהקמת ממשלה כזו, שבמסגרתה חברי המחנה הממלכתי ייכנסו במקום השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר.

"לא יעלה על הדעת", הבהיר השר זוהר, "אנחנו לא בעד חרמות. אנחנו לא מוכנים להסכים לחרם מכל סוג שהוא. עם כל הכבוד לגלנט, אנחנו כן נשמח להרחיב את הממשלה בהתאם לקווי היסוד שלה. מי שירצה להצטרף לממשלה הנוכחית, יותר ממוזמן - אבל לא על חשבון מישהו אחר. חרם על ציבור מסוים זו לא הדרך".

יושב ראש סיעת המחנה הממלכתי, חבר הכנסת זאב אלקין, התייחס לאפשרות הזו הבוקר. "כשתגיע הצעה כזו, תשאלו אותי. כרגע אני לא רואה שום סימן לכך, זה תסריט דמיוני. כרגע אני רואה שנתניהו בן ערובה מוחלט של השותפים שלו. הוא מעוניין שאלה יהיו השותפים שלו, כי רק הם יכולים לפתור לו את בעיותיו האישיות במשפט שלו".

"בהרבה מאוד מצבים ממשלת אחדות זה הכיוון הנכון, אבל אנחנו נמצאים בסיטואציה מיוחדת שבה נתניהו מחפש, ואין לו עוד הרבה זמן עד העדות שלו ועד עסקת טיעון, פחות משנה כנראה, דרך להימלט ולמצוא פתרון בדרך אחרת. לא דרך עסקת טיעון, אלא דרך ריסוק מערכת המשפט שיאפשר לו להשתלט על תפקיד היועצת המשפטית לממשלה".

"במצב כזה יש רק סוג אחד של שותפים שיכולים לעזור לו, ואלה השותפים שאיתם הוא הולך כרגע. נתניהו של פעם, שלא היה כבול בנסיבות האלה, בוודאי היה מנסה לבנות ממשלה אחרת. זה מה שעשה כל הזמן, החל מ-2009. כרגע, בבחירות האישיות שהוא עושה, בין טובתו האישית לטובת המדינה, הוא לא שם. הייתה לו ממשלה כזאת, הוא פירק אותה".

בימים האחרונים התבטאו מספר חברי כנסת מהליכוד, בהם יולי אדלשטיין, אלי דלל ואבי דיכטר, נגד המשך החקיקה באופן חד-צדדי. לטענת אלקין, חברי כנסת נוספים מהליכוד מתבטאים בחדרי חדרים נגד שר המשפטים יריב לוין והמשך החקיקה. "יש הרבה אנשים בליכוד, והם הרבה יותר משישה, שמבינים שהליכוד סוטה מדרכו. מה שקורה פה בחצי השנה האחרונה, זה רחוק מאוד מלהיות הליכוד המסורתי, לפי הערכים של מנחם בגין ויצחק שמיר".

"האנשים האלה חוששים לצאת נגד נתניהו. הם גם הצביעו כולם בעד השלב הראשון, חקיקת עילת הסבירות. אני לא חושב שזה מרד, גם לא בטוח שזו שישייה מאורגנת. אבל, אלה אנשים שמבינים שהביקורת הציבורית גדולה, שהליכוד מאבד הרבה מאוד מצביעים בגלל זה, ומתחילים להשמיע את קולם. אני מקווה שהקולות האלה ייתגברו. בחדרים הסגורים ובשיחות בארבע עיניים, אתה שומע הרבה יותר משישה אנשים שמתבטאים בצורה כזו".

האם ברגע האמת, אותם חברי כנסת יתייצבו נגד החקיקה?
"זאת השאלה. אף אחד מאיתנו לא יודע עד כמה רחוק האנשים יהיו מוכנים ללכת. בהצבעה החשאית לוועדה לבחירת שופטים, היו לא מעט אנשים שהמרו את פיהם של נתניהו ולוין ולמעשה הצביעו כמו שהיה נכון להצביע. כמה מתוכם יילכו בהצבעה גלויה, זה תמיד תישאר תעלומה. עד הרגע האחרון תראה אנשים מתנדנדים. אי אפשר לדעת כמה יחזיקו מעמד, מקווה שמספיק כדי להחזיר את מדינת ישראל למסלול השפוי".

אתה רואה את מי מהם עושה מעשה עידית סילמן ועורק לשורות האופוזיציה?
"לא רואה כרגע אירוע מהסוג הזה, לא הייתי משלה את עצמנו. האנשים האלה הם רק קצה הקרחון ממה שקורה בסיעת הליכוד, שמבינים שהליכוד הולך בדרך הלא נכונה. הציבור גם נותן לליכוד ציון בהתאם. כולנו רואים את הסקרים האחרונים, גם סקרי המנדטים וגם התייחסות הציבור לחקיקה האחרונה. אני מאוד מקווה שקולותיהם יעצרו את ההידרדרות הזאת לתהום שבה אנחנו נמצאים, כי אנחנו משלמים מחיר כבד מאוד כמדינה בגלל הדהירה במסלול החד-צדדי. יריב לוין, בסיוע בן גביר, הוא ראש הממשלה האמיתי בממשלה הזו. לנתניהו נוח להיות חלש בעניין הזה, כי בסוף זה משרת גם את האינטרס האישי שלו. לאנשים האלה נמאס שלוין ובן גביר עושים בממשלה כרצונם, ולכן הם משמיעים את קולם. עד כמה הם יידעו להיות מאוחדים, עד כמה יישארו שישייה שתהווה גורם נגד, או שכל אחד יטופל בנפרד כמו שנתניהו אוהב, בשיטת הפרד ומשול? לא יודע להגיד, זה עוד מוקדם. נוח להם לדבר עכשיו כשאין חקיקה. מי יזכור להם את מה שהם אמרו עכשיו, כשיעמדו במבחן האמיתי בעוד שלושה וחצי חודשים?".