כ-80 משתתפים לקחו חלק בפשיטה הגדולה על מתחם כת "לב טהור" במקסיקו. במבצע שיתפו פעולה המשטרה המקסיקנית, אנשי הפרקליטות ומשרד הרווחה המקומיים, צוות פרטי ששכרו המשפחות ומשרד החוץ הישראלי. במסגרת הפשיטה נעצרו שניים ממנהיגי הכת, יואל רוזנר ומנחם מנדל אלטר, בחשד לסחר בבני אדם ועבירות מין קשות.

ישראל עמיר שברח מהכת לפני מספר שנים וסיפורו תועד בתוכנית "עובדה", השתתף בפשיטה כדי להשיב אליו את בנו שנשאר מאחור. הוא התאחד עם בנו, שב איתו ארצה וסיפר בהתרגשות, "מהרגע שברחתי היה לי חלום אחד - להציל את הבן שלי מהסיוט של החיים בכת. ידעתי שאין סיכוי שאני משאיר אותו בחיים של חוקים אכזריים, שליטה מוחית, רעב ואומללות. החלום הזה התגשם שלו בערב ראש השנה".

"עכשיו אני מתחיל לבנות את החיים החדשים שלי כאבא צעיר בארץ. אנחנו בבית - נחים, אוכלים ובעיקר מחובקים. אני גאה ונרגש כל כך".

ניצב בדימוס דוד צור, ממארגני מבצע החילוץ, תיאר הבוקר בשיחה עם ניב רסקין: "אנשי הכת היו בשוק, לא האמינו שזה קורה. היו לנו חששות מפני התאבדות המונית, כמו בכת דייוויד כורש. יצאו פשקווילים ומכתבים שהראו שהנשים הולכות לשחוט את הילדים שלהן ולא למסור אותם, ואחר כך להתאבד בעצמן".

איך התנהל המבצע?
"המבצע נמשך שנתיים, אולי יותר. היו בו פיקים גבוהים, אבל גם תסכולים לא קטנים. הפעלנו אנשי מודיעין וחקירות בינלאומיים כדי לאתר את הכת. הכת התפצלה לשניים: קבוצה גדולה בגואטמלה ואחת במקסיקו. בגואטמלה שיתוף הפעולה עם הרשויות לא היה הכי טוב, אבל במקסיקו הצלחנו לייצר שיתוף פעולה יפה מאוד. הפעלנו את הקונסול, משרד החוץ, המשטרה והפרקליטות ושכרנו עורכי דין שנתנו לנו מטריה משפטית".

איפה הם הסתתרו במקסיקו?
"במחוז צ'יאפס, בתוך הג'ונגל. במשך חצי שנה ניהלנו מאבקים וצילמנו אותם כדי להבין האם הילדים שאנחנו מחפשים נמצאים שם. היה קשה מאוד לזהות, כי מגיל שנתיים-שלוש הם מכוסים כמו בטאליבן. מאוחר יותר זיהינו את הבן של ישראל בתמונות, עשינו עוד היקשים מודיעיניים ותיעלנו את עצמנו למבצע. הם היו בדרך לכורדיסטן עם שאיפות להגיע לאיראן. ידענו שאם הם יגיעו לאיראן, לא נראה את הילדים האלה יותר".

איך בחרתם את מועד המבצע?
"היינו לפני שבת ארוכה אל תוך ראש השנה, רצינו להביא אותם לפה ולבצע מעצרים מבלי לחלל שבת או חג. זה היה שיקול. רצה המזל ופתאום הייתה רעידת אדמה חזקה במקסיקו סיטי ששיבשה לנו ב-48 שעות את כל הדבר. המשטרה לא הייתה בדיוק פנויה אלינו, היינו צריכים להניע אותם. למרות רעידת האדמה, עשינו את הבלתי ייאמן".

כמה חולצו במבצע?
"יש כרגע הליך מיון. בין ישראל לבנו היה בונדינג מדהים. הילד התיישב על ישראל ומהרגע הזה לא עזב אותו. בכל פעם שניסו לקחת אותו הוא בכה, וכשחזר אליו - כלום. היה לנו את העונג לפגוש אותו בשדה ולקלוט אותו".

מה יעלה בגורל האמא? היא לא תרצה לוותר על בנה.
"אני לא רוצה להיכנס לפרטים לגביה, אבל בתוך הכת התבצעו הזוועות הכי גדולות שאפשר לתאר, כולל אונס. גם האמא קורבן בתור הסיפור הזה. באשר להורות משותפת, זה לגיטימי לגמרי שכל אחד יטען את טענותיו. נשמח מאוד שכולם יבואו לפה וינהלו את הדיון הזה בבית המשפט, ולא בתוך הכת הזאת. יש תהליך גדול להביא לפה חלק מההורים ולהציל עוד הרבה נפשות שנמצאות שם, זה משהו שהמדינה צריכה לעשות".

ישראל עמיר ובנו בישראל (צילום: לימור פנחסוב, "עובדה")
ישראל עמיר ובנו נוחתים בישראל | צילום: לימור פנחסוב, "עובדה"

לימור פנחסוב, כתבת "עובדה" שחשפה את הסיפור, תיארה את רגעי ההתרגשות כשישראל התאחד עם בנו: "ראיינתי את ישראל בפעם ראשונה כשהיה בן 14, עם גשר בשיניים. פתאום הוא יורד מהמטוס ונראה אבא לגמרי. ראית בעמידה וביציבה שלו שהוא אבא. הילד רץ אליו, הגיב לחיבוק שלו, לחום. בכת אסור לחבק. חייבים להבין שב'לב טהור' אין משפחה גרעינית כי האדמו"ר וראש הכת הוא האבא, כולם אליו. הוא דואג שלא יהיו אבא ואמא, הוא מעביר ילדים ממשפחות למשפחות כדי שלא יהיה הקשר הגרעיני הזה".

האם להערכתך האמא תגיע ארצה גם כן?
"לא שכחנו את אמא, בוודאי שישראל לא שכח אותה. הלב שלו קשור אליה, הגורל שלהם קשור. נעשים מהלכים כדי למצוא פתרון. אם היא תגיע, בוודאי שתהיה משמורת משותפת. אף אחד לא כופר בזה שהיא אמא שלו. אתמול גילינו שהוא יודע לכתוב את הא'-ב', כנראה שהיא לימדה אותו. נשאר להתפלל שגם זה יסתדר".