הלילה אושר החוק לפיזור הכנסת בקריאה ראשונה ונקבע תאריך לבחירות- 17 בספטמבר 2019. עם זאת, השר להגנת הסביבה וחבר הקבינט זאב אלקין לא פוסל את האפשרות שביממה הקרובה יימצא פתרון למשבר.

"ראש הממשלה עושה כל מאמץ כדי לנסות ולמנוע את הבחירות", טען אלקין ב"חדשות הבוקר". "אנחנו לא צריכים את זה. זה הוצאות גדולות לקופת המדינה וגם הפסדים למשק. ברור שהבוחר הישראלי רצה שתקום כאן קואליציה של המחנה הלאומי, של 65 חברי כנסת שהלכו לבחירות ואמרו שהם רוצים ממשלה בראשות נתניהו. הפערים בין ישראל ביתנו למפלגות החרדיות בחוק הגיוס הם קטנים. אם יהיה רצון טוב מכל הצדדים, אפשר ב-24 שעות שנשארו להגיע לפתרון".

אתה מכיר את ליברמן מצויין, זה משבר אמיתי סביב עניין הגיוס או שיש כאן משהו שהוא מעבר לכך?
"זה משבר אמיתי. אני לא בוחן כליות ולב, לא יודע את הסיבות שלו. ניהלתי משברים כיושב ראש קואליציה בתחום של דת ומדינה מול אביגדור ליברמן, תמיד כשהוא נתן לצוות שלו הנחייה למצוא פתרון, נמצא פתרון יצירתי. אם מחפשים את הפשרה אפשר לעשות את זה. לכן אני יודע שב-24 שעות שנשארו, כשהגענו להבנות מול ישראל ביתנו על כל שאר הנושאים, אם ליברמן ייתן הנחייה להתגמש, נמצא פתרון יצירתי. אם הגישה עדיין תהיה 'שום פסיק לא ישתנה, אנחנו רוצים שהחרדים יוותרו על הכל', זה לא יקרה. כדי להגיע לפשרה כל צד צריך לגלות גמישות. החרדים גילו גמישות ומוכנים לעוד גמישות, אבל זה אומר שגם ישראל ביתנו צריכים לעשות את הצעד הזה ולגלות גמישות כלשהי".

חבר הכנסת עודד פורר, שמנהל את המשא ומתן הקואליציוני מטעם ישראל ביתנו, טען שהפתרון שהוצע למשבר אינו פתרון אמיתי. "הצעת הפשרה שהונחה בפנינו היא לא רצינית ולא אמיתית", טען פורר, "המשא ומתן הזה נראה כאילו שלא נוהל על מנת לסיים אותו איתנו. גם הסוגיות האחרות שאלקין ציין שהן לכאורה פתורות, הן לא פתורות".

פורר, האם ליברמן רוצה בבחירות חדשות?
"אנחנו לא מעוניינים בבחירות, אנחנו מעוניינים שתקום ממשלה, אבל הממשלה הזאת צריכה לקום מתוך אמון ומתוך הבנה שאי אפשר לוותר עוד ועוד בסוגיה של הגיוס. אנחנו פתוחים להכל וצריך למצות את הזמן הזה כדי כן להגיע לפתרון. יחד עם זאת, צריך להבין שאם הפתרון הוא שאנחנו נתכופף ונאפשר לחרדים לעשות את מה שהם רוצים, אז כמובן שזה לא פתרון. אני מוכן לשבת ולדבר על פתרונות אמיתיים שלא מעקרים את חוק הגיוס. חייבת להיות כאן הבנה ואחריות מכל הצדדים".

השר אלקין, להערכתך איך ניתן לפתור את המשבר?
"צריך להבין שהפער שקיים כרגע הוא פער טכני, איפה ייכתבו יעדי הגיוס: בחוק או בהחלטת ממשלה. הפערים קטנים ואם מוכנים לדון בשינויים קטנים, אפשר להגיע לפתרון. כל צד צריך לזוז, צריך חבל. אני קורא לעודד, בואו ננצל את השעות האלה שנותרו כדי למצוא פתרון. זה מה שהבוחרים שלנו, בוחרי המחנה הלאומי, מצפים מאיתנו. אסור לתת למצב הזה להדרדר".

"אלקין נגע בסלע המחלוקת", הגיב פורר, "אנחנו מתעקשים שיעדי הגיוס יעוגנו בחקיקה. לא סתם אנחנו מתעקשים, בחוק של לפיד, כשיעדי הגיוס היו בהחלטת ממשלה, ברגע שנכנסה ממשלה חדשה ההחלטה שונתה במחי יד. ככל שיעדי הגיוס יהיו מעוגנים ברמה כזאת שאי אפשר לשנות אותם במחי החלטה, אז אנחנו יכולים להתקדם. אני מוכן לשבת ולדבר עם השר אלקין עד שייצא עשן לבן וגם עם מי שהסיעות החרדיות יבחרו כנציגן".