מכתב הכלכלנים - ותגובת הממשלה. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אמש במסיבת עיתונאים לאזהרות נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מפני השלכות הרפורמה המשפטית המתוכננת - כמו גם המכתב שעליו חתמו 270 כלכלנים בכירים, שמתריעים מפני פגיעה חמורה בכלכלה הישראלית בעקבות הרפורמה.

"אני שומע חשש בנוגע להשפעת הרפורמה המשפטית על החוסן הכלכלי שלנו", אמר ראש הממשלה, "אני רוצה להעמיד דברים על דיוקם - האמת בדיוק הפוכה. הצעדים שלנו לא רק שלא יפגעו בכלכלה, אלא יחזקו אותה".

שר המורשת וחבר עוצמה יהודית, עמיחי אליהו, התייחס הבוקר לדאגת הכלכלנים ואמר: "אני בכלל לא מוטרד. יש פה מאבק בין האליטוקרטיה לדמוקרטיה. האליטוקרטיה מבוהלת מזה שהעם הולך לשלוט".

"אתם זוכרים בוודאי את האלופים ובכירי מערכת הביטחון שהבטיחו לנו שאם נצא מעזה, יהיה פה שלום גדול. אתם זוכרים את ראשי האקדמיה שאיימו שאם נעביר את השגרירות לירושלים, המזרח התיכון יבער. חברים, תירגעו, הכל בסדר. תנו לעם לשלוט. כמו שאמרה השופטת לשעבר רות גביזון: אם העם יעשה טעויות, הוא גם יידע לתקן אותן. אם עוד ארבע וחצי שנים לא נעמוד בהתחייבויות שלנו, תחליפו אותנו בקלפי. נורא פשוט".

הכלכלנים מזהירים מפני הורדת דירוג האשראי של ישראל. עוד ארבע וחצי שנים זה מאוחר מדי.
"זה לא מאוחר. זו הדרך הנכונה לפעול בדמוקרטיה. היופי בדמוקרטיה זה שהעם הוא זה שמחליט, משלם את המחיר ויודע גם לתקן. ברגע שאנחנו לוקחים מהעם את הזכות להחליט על הגורל של עצמו, אנחנו יוצרים פה סוג של דיקטטורה. דיקטטוריה יכולה להיות גם בצד השיפוטי, גם בצד הצבאי וגם בצד המקצועי".

השאלה האם המצביעים שלכם ידעו אילו צעדים קיצוניים ומהירים אתם מתכננים.
"חד וחלק".

על אף הבטחות ראש הממשלה, מסתמן כי מיזם "שבת ישראלית" יפסיק לפעול החל מסוף השבוע הבא עקב חוסר תקצוב. שר המורשת, שהמיזם ייכנס תחת אחריות משרדו בקרוב, הבהיר: "תורידו את מפלס המתח. אני מבטיח שמשרד המורשת והאנשים הנהדרים שיש לי במשרד, שקיבלתי אותו מאלקין אגב, ימשיכו לדאוג למורשת הכלל ישראלית".

"הנושא עוד לא עבר אליי. בהחלטת ממשלה זה צריך לעבור אליי, מקווה שכמה שיותר מהר - אולי אפילו בתחילת השבוע הבא. נשב ונלמד את זה. אולי אנחנו רוצים לממן את האנשים שרוצים את תיאטרון הבימה? אולי לקחת את הכסף הזה ולהעביר אותו לתיאטרון החאן? מותר לשר לשקול את הדברים כשיגיעו למשרדו ולבחון את המדיניות".

"אולי אני רוצה לקחת 20-30 מיליון שקלים ולהעצים את תרבות הפריפריה, המזרחים, ברית המועצות? סיפור 'שבת ישראלית' זה מורשת תרבותית שעוברת דרך כל מיני ארגונים. אתה רוצה להחליט לי את המדיניות? תן לי ללמוד אותה, לחקור, לחשוב האם זה פעל נכון או לא פעל נכון. תנו לתקציב לעבור, עוד אין לנו תקציב".

מה באשר להורדת יוקר המחיה כפי שהבטחתם?
"אנחנו מתקדמים לשם בצעדי ענק. אני מכיר את בצלאל סמוטריץ', גם האזרחים מכירים אותו, וכן את הגישה הכלכלית של נתניהו. אנחנו לומדים את המשרדים ואת הכלים שלרשותנו. לא רוצים לעשות נזקים אלא לעשות את הדברים בצורה נכונה. עוד טיפה סבלנות ותראו איך הדברים שהבטחנו מתגשמים. זה לא יהיה הוקוס פוקוס, שבשנייה אחת הכל ישתנה. כולם יודעים שנתניהו עסק הרבה מאוד בביטחון, אבל אין חולק על זה שהוא מבין בכלכלה. אני מכיר את הצוותים שעובדים היום במשרד האוצר, הם רציניים מאוד".